Madrid

El govern espanyol es planteja si silenciar els homicidis de la violència de gènere n'evitaria l'efecte imitació

Un informe del govern espanyol apunta a una possible relació de l'augment de víctimes mortals per violència masclista amb l'aparició d'aquests casos als mitjans de comunicació. Segons l'estudi, més del 50% de les morts es produeixen els tres dies següent a l'aparició d'una mort d'aquest tipus als mitjans de comunicació. Davant d'aquests resultats, el delegat del govern espanyol contra la violència de gènere ha informat que l'executiu es planteja demanar als mitjans de comunicació que, com a prova, deixin d'informar de les morts per violència masclista durant uns mesos per veure si se'n redueixen els casos.

Actualitzat
Els primers dies del mes de juliol els mitjans de comunicació anaven plens de la mort d'una dona a mans de la seva parella a Cadis. Dos dies abans, el focus mediàtic se centrava en un altre cas a Granada. En acabar la setmana, però, cinc dones havien mort assassinades pels seus companys. Això és una mostra del que apunta ara un estudi del govern espanyol, que relaciona l'augment de víctimes de violència masclista amb l'aparició d'aquests casos als mitjans de comunicació. De fet, segons l'informe, la meitat de les morts per violència masclista es produeixen els tres dies posteriors a l'aparició d'una mort als mitjans de comunicació.

En aquest sentit, el delegat govern espanyol contra la violència de gènere, Miguel Lorente, ha explicat: "Sabem que la difusió de les morts pot estar incidint en un efecte d'imitació i de passar a l'acció". Segons ha matisat: "En aquests moments hi ha 10 o 15 homes que estan pensant portar a terme un homicidi, analitzant pros i contres i buscant arguments per portar-lo a terme o no".

Pels experts, però, la influència dels mitjans es donaria en casos molts excepcionals, en què la idea d'assassinar és latent. El psicòleg especialitzat a tractar maltractadors, Santiago Luque, considera que quan una persona "ja té la idea de matar la parella, allò que surt per la televisió és un element que a poc a poc li va donant cobertura com una cosa possible".

Ara, doncs, el debat que es planteja és sobre quin ha de ser el paper dels mitjans de comunicació a l'hora de cobrir aquestes notícies. Per Lorente, no es tracta d'obviar els casos de violència masclista, sinó d'evitar que el missatge que es dóna faci que algú se senti reforçat o identificat. Per tant, Lorente afirma: "Hem d'enviar un missatge que sigui vàlid per la conscienciació i la crítica, i de rebuig i no-identificació dels agressors potencials".

De moment el degoteig de víctimes no s'ha aturat i el govern espanyol es planteja fer una prova pilot que consistiria a demanar als mitjans que deixessin d'informar d'aquests casos durant uns mesos.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut