El FAD reconeix el disseny dels serveis del govern cap al ciutadà

Entre les persones reconegudes aquest dijous amb una de les medalles FAD hi ha Marta Continente (Barcelona, 1955), directora general d'Atenció Ciutadana des del 2004, a qui s'atorga aquesta distinció per "creure en el disseny i donar suport a nous talents en les noves tecnologies per part de l'administració", tal com s'indica en la carta que aquesta entitat de foment de les arts i el disseny li va remetre. Amb aquest motiu, el 3cat24 ha volgut mantenir una breu conversa amb Continente i repassar alguns dels fets recents que podrien marcar un nou rumb en els models de relació entre les administracions i la ciutadania.
El FAD reconeix el disseny dels serveis del govern cap al ciutadà
janquim / Barcelona

El FAD reconeix el disseny dels serveis del govern cap al ciutadà

Entre les persones reconegudes aquest dijous amb una de les medalles FAD hi ha Marta Continente (Barcelona, 1955), directora general d'Atenció Ciutadana des del 2004, a qui s'atorga aquesta distinció per "creure en el disseny i donar suport a nous talents en les noves tecnologies per part de l'administració", tal com s'indica en la carta que aquesta entitat de foment de les arts i el disseny li va remetre. Amb aquest motiu, el 3cat24 ha volgut mantenir una breu conversa amb Continente i repassar alguns dels fets recents que podrien marcar un nou rumb en els models de relació entre les administracions i la ciutadania.
Actualitzat
Marta Continente, directora general d'Atenció Ciutadana.

Marta Continente, directora general d'Atenció Ciutadana.

Fa pocs dies, Continente va admetre en públic el valor de les aportacions que els ciutadans fan sobre els serveis que el govern ofereix i es va referir de manera directa al cas del web de Rodalia. Avui reitera aquell posicionament: "Cal incorporar els ciutadans, i no només quan planifiquem els serveis públics des de l'administració, que és el que vam començar a fer als anys noranta. Avui, a més, hem d'entendre que la ciutadania vol crear les seves pròpies aplicacions a partir de les dades públiques. O sigui que el nostre rol està canviant i així ho hem d'entendre".

La frontera entre les obligacions dels que tenen responsabilitats del govern i allò que ja sorgeix per iniciativa ciutadana potser encara no és prou clara, però Continente aporta pistes interessants: "Tenim la responsabilitat de donar dades comprovades, "oficials", i de garantir determinats serveis d'informació, però crec que en el futur serà un rol mes facilitador. En el cas de Rodalia, per exemple, donem tota la informació actualitzada sobre horaris i estacions, posem a disposició dels ciutadans fotografies, vídeos i dades històriques i, per descomptat, s'informa de les incidències".

El govern obrirà les dades

"Hem fet un esforç per fer transparent la gestió i perquè les incidències es comuniquin ràpidament -un cop que han estat comprovades- i s'expliqui la causa, sigui quina sigui. Ara hem de fer un pas més i obrir les dades. Estem a punt de fer-ho", anuncia, "facilitant les actualitzacions d'aquesta informació via RSS per cada línia ferroviària".

Tot i aquesta voluntat, reconeix que els ciutadans sempre aniran un pas endavant: "No serem mai els primers a donar la incidència, perquè el primer que pot informar és l'usuari que la pateix, però sí que hem de donar la informació contrastada del que ha passat".

Quan Continente repassa els serveis que s'han posat en marxa (més de 340 nous serveis des del 2005) i les dades del seu ús (el trànsit a gencat.cat ha crescut d'un 275%), insisteix que "el més important que hem fet no es veu: fomentar el treball en xarxa entre els empleats públics i dotar de tecnologia que endreci les dades. Sense això és impossible oferir bons serveis", assegura. "Hem treballat per ordenar les dades de la Generalitat, perquè una administració ha de tenir les dades de més de 1.000 tràmits, 15.000 equipaments, 1,2 milions de documents...".

Dret a la transparència

No vol llançar un pronòstic, però es mostra convençuda que la relació entre ciutadans i administració encara progressarà molt més. Gairebé tres milions de catalans més grans de setze anys han buscat informació dels serveis públics a internet i quasi un milió i mig han fet algun tràmit per aquesta via. "La nostra societat ja ha interioritzat el dret a una informació transparent i seria impensable tornar enrere. En el futur dependrà de la voluntat política", explica sense amagar la satisfacció pels canvis que ha contribuït a impulsar.

Demà, com cada dia, milers de ciutadans estaran amatents per exigir amb bones raons que els serveis funcionin i que la informació del govern sigui eficaç i fiable. Avui, la persona que té aquesta responsabilitat, ha rebut el reconeixement d'una de les entitats importants del país.

NOTÍCIES RELACIONADES