janquim

Creen un test per ajudar els ciutadans a detectar la seva preferència de vot

Els dies anteriors a l'inici de campanya apareixen eines diverses que permeten avaluar la campanya a internet i que en alguns casos volen donar serveis d'utilitat. Aquest és el cas d'Elecciones, una eina que s'estrena avui, creada per periodistes catalans i emprenedors estrangers que resideixen al país.

Actualitzat
Elecciones és una eina que vol afavorir el "vot conscient" dels ciutadans i que, amb aquesta finalitat, presenta un test ràpid perquè tothom sàpiga cap a quin partit se sent més inclinat.

En realitat, aquesta opció ja existeix al web Electoralia, que es presentava ahir, i també té diverses modalitats a les xarxes socials, com ara el popular Political Compass que durant uns mesos va tenir un cert èxit com a aplicació associada a Facebook que s'ha fet servir en eleccions de Nova Zelanda, Austràlia, el Canadà, la Gran Bretanya o Alemanya. 

Però així com a Electoralia és una oferta més, amb un qüestionari força limitat que queda desviat de seguida per unes quantes preguntes clau, en aquesta ocasió l'instrument s'ha creat després d'una feina llarga per avaluar tots els programes electorals i un conjunt de declaracions públiques dels partits. Tot seguit van mesurar la rellevància social d'aquestes qüestions a partir dels indicadors d'enquestes formals com les del Centro de Investigaciones Sociales i el Centre d'Estudis d'Opinió.

Tot seguit, com expliquen els mateixos autors al seu blog, van reduir el nombre de qüestions fins a quedar-se amb una vintena, que haurien d'ajudar els usuaris a definir les seves posicions polítiques i trobar quina opció de les que es presenten al Parlament de Catalunya s'acosta més a la seva preferència.

Mètode holandès

El mètode s'inspira en una aplicació anomenada Stemwijzer de l'Institut de Participació Política d'Amsterdam.

Els creadors d'Elecciones són Marek Fodor, un emprenedor vinculat a les noves tecnologies i soci fundador d'Atrapalo, amb els periodistes Teresa Turiera, Marc Vidal i Ana Cinthya Uribe.

L'aparició d'aquesta eina a pocs dies de l'inici de campanya torna a posar en relleu l'interès que aquesta cita ha provocat en l'entorn digital, ja sigui per experimentar amb eines que analitzen la conversa a Twitter (com és el cas de Tuiter.net) o que mesuren la presència de determinats assumptes que són objecte de debat en aquest servei basat en missatges de 140 caràcters com a màxim (com ara Umap i Twit.cat).

Diversos observadors de la campanya exposen la seva anàlisi en llocs web i d'altres ofereixen paquets de recursos per seguir la campanya, de manera que és el primer cop que des d'internet s'avalua amb tants instruments una campanya electoral a Catalunya i al conjunt d'Espanya.

Consultors polítics realistes

Tot i i aquesta realitat, internet encara no ha aconseguit transformar la política del país. Així ho posen avui mateix en relleu un conjunt de politòlegs i consultors polítics catalans que publiquen avui un manifest conjunt i un seguit d'articles que tothom pot llegir.

Al manifest d'obertura, asseguren que "l'alba d'aquesta nova era té zones fosques" i reiteren que "internet no ens proporciona una vareta màgica", però no renuncien a utilitzar la xarxa per "fer de la política un instrument de canvi millor".

Entre els signants hi ha persones que treballen de forma directa o indirecta, a través d'empreses de "consultoria digital", amb els partits que es presenten a les eleccions del 28 de novembre. Per això té interès que aquests experts, dels quals n'hi ha uns quants que són actius en aquesta campanya, expressin els seus dubtes sobre l'ús correcte de les possibilitats que internet ofereix en un sistema democràtic.

Són textos d'indubtable interès per a qui pretengui conèixer més bé l'estat de la situació pel que fa l'ús de les noves eines basades en internet i la transformació de la política que poden provar. Els firmen Jorge Galindo, Carlos Guadián, Guillem López-Bonafont, Albert Medran, Xavier Peytibí, José Rodríguez, Edgar Rovira i Roger Senserrich.
Anar al contingut