Barcelona

Catalunya, el País Valencià i Múrcia defensen el corredor mediterrani amb les xifres a la mà

Barcelona escenifica la unió litoral pel corredor ferroviari mediterrani. El president català, Artur Mas, amb el president valencià, Alberto Fabra, i amb el de Múrcia, Ramón Luis Valcárcel, s'han reunit al Palau de la Generalitat per fer front per aquesta infraestructura. La trobada serveix per dir a Europa, i també a Espanya, que aquest corredor ferroviari per al transport de mercaderies és prioritari, fonamental i estratègic. La reunió té lloc dos dies després de la que van mantenir amb el ministre de Foment, José Blanco, els presidents d'Andalusia, Castella-la Manxa, Madrid i Aragó, que defensen que el corredor ferroviari que ha d'unir Espanya amb Europa passi pel centre de la península.

Actualitzat
El president Mas ha estat l'amfitrió de la trobada al Palau de la Generalitat. L'objectiu és deixar clar a Espanya i Europa que els territoris implicats en el projecte van tots a una per reivindicar el corredor mediterrani.

Mas s'ha reunit amb els presidents del País Valencià, Alberto Fabra, i de Múrcia, Ramón Luis Valcárcel, per impulsar d'una manera definitiva aquesta infraestructura ferroviària clau per al transport de mercaderies cap a Europa.

Les tres comunitats miren de convèncer la Unió que l'eix mediterrani ha de ser prioritari i ha de rebre un 10% de la inversió. La clau d'aquesta decisió la tindrà França, que aposta per aquest eix ferroviari, que ha de passar per la frontera de la Jonquera. Per Artur Mas el que cal és invertir en les zones més productives i ara per ara l'eix mediterrani és el que més produeix.

Les xifres com a argument

En la compareixença dels tres presidents, Mas ha explicat que "sense el litoral mediterrani, Espanya seria la meitat del que és". De fet, els líder de les comunitats autònomes han fet molta referència al pes econòmic de la regió.

El president català recorda que les cinc regions que estan implicades en el projecte -Catalunya, País Valencià, Múrcia i Balears i Andalusia- representen el 30% del territori espanyol i concentren la meitat de la població, a més del 70% del turisme i el 60% de les exportacions i una activitat econòmica xifrada en 500.000 milions d'euros. El president valencià afegeix que hi ha el 65% del tràfic de contenidors i 9.000.000 de treballadors.

Tot i aquestes xifres, el president de la Generalitat de Catalunya constata que, ara per ara, el transport que es fa per aquesta zona és per carretera. Mas recorda que es tracta de vies "sovint col·lapsades", amb la influència que això té sobre els temps i els preus dels productes i també sobre el medi ambient.

En mans d'Espanya i Europa

Artur Mas argumenta que "estem en el moment clau", el punt en què cal "posar tota la carn a la graella". Pel president, això vol dir que el govern espanyol ha de fer les coses bé i "fer entendre a Europa que el corredor té sentit és una gran necessitat". A més, també implica "que les inversions que ha de fer el govern espanyol, previstes en aquests pròxims deu anys, s'han de complir".

El president de Múrcia assegura que no van "contra ningú", sinó "amb la intenció de sumar". Assegura que "aquest eix és de tots i per a tots". En aquest sentit, Carlos Fabra ha assegurat que el projecte mediterrani és vertebrador i no va en contra de ningú.

Mas ha reblat la compareixença dels tres presidents demanant "infraestructures per anar bé" i no "per quedar bé", com, diu, s'ha fet fins ara.

El trajecte de l'eix ferroviari passaria des d'Escandinàvia per les conques del Rin i el Roine fins al Mediterrani Occidental.

Via Madrid, l'alternativa

La cimera extraordinària pel corredor a la Generalitat arriba dos dies després que ho fessin els defensors d'impulsar l'eix ferroviari central, la mateixa Andalusia, Castella-la Manxa, Madrid i Aragó. Els tres presidents han deixat clar que "ningú va contra ningú", però entenen que el projecte mediterrani és proritari.

El dia 21 de setembre, el president de la Comissió Europea, Durao Barroso, es trobarà amb els presidents del País Valencià, Múrcia i les Balears.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut