Barcelona

Amb la LOMCE es torna al model de triar entre religió i valors socials o ètics.

Es torna al model de triar entre religió i valors socials o ètics. Pels responsables d'Ensenyament de les diòcesis catalanes, representa un pas endavant, però insuficient, perquè creuen que tothom hauria de passar per classe de religió.

RedaccióActualitzat

El tractament de la religió a l'ensenyament ha estat sempre motiu de controvèrsia en un estat aconfessional com l'espanyol. Encara són vigents els acords amb el Vaticà de l'any 79 que estableixen que la religió és obligatòria als centres i opcional per als alumnes. El currículum i els llibres són cosa de la Conferència Episcopal i la selecció del professorat la fa cada diòcesi. Però per poder donar les classes han de tenir el títol que correspongui i obtenir la declaració eclesiàstica de competència acadèmica. Aquest és el marc que ha existit des de fa 35 anys.

L'any 2006, la LOE va establir que la religió podia escollir-se entre altres assignatures i a més es feia Educació per a la Ciutadania.

Ara, amb la nova llei que s'aplicarà a partir de setembre, el ministre Wert fa guanyar una mica de pes a l'assignatura. Es torna al model de triar entre religió i valors socials o ètics. La religió tornarà a puntuar en l'expedient acadèmic. Pels responsables d'Ensenyament de les diòcesis catalanes, representa un pas endavant, però insuficient, perquè creuen que tothom hauria de passar per classe de religió. Ells consideren que existeix una forta incultura religiosa. A Catalunya, el 23% de l'alumnat demana fer la classe de religió, mentre que a la resta de l'estat ho fa el 65%. Hi ha altres llocs d'Espanya, com Extremadura i Andalusia, que els alumnes que fan aquesta assignatura arriben al 90%.

D'altra banda, ens trobem amb un ampli col·lectiu que demana que la religió, tal com està plantejada, surti de l'escola pública i concertada. Com Europa Laica, que, després d'aprovar-se la LOMCE, està fent circular un manifest que fins ara han firmat més de 25.000 persones. Ells diuen que aquest sistema treu hores lectives d'altres assignatures troncals importants. No deixa de ser un adoctrinament i denota el clar privilegi d'una religió per sobre de les altres. El que no veuen malament aquestes persones és que els alumnes aprenguin història de les religions.

 

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut