Les dones troben el metro de nit el transport més insegur (CCMA)

4 de cada 10 dones pateixen assetjament mentre es desplacen de dia per Barcelona

Viatjar en metro de nit és una de les formes de mobilitat que es considera més insegura entre els enquestats de l'estudi del RACC i Zurich

Montse Ferrer Blancafort/ Judith Casaprima SaguésActualitzat

Quatre de cada 10 dones han patit algun tipus d'assetjament físic o verbal mentre es desplaçaven de dia per Barcelona. Un informe publicat pel RACC i l'asseguradora Zurich també revela que gairebé set de cada deu dones han canviat la manera de moure's per sentir-se més segures.
De fet, el mitjà de transport que es considera més insegur, pel 46% de dones i un 33% dels homes, és el metro a la nit.

La conclusió de l'estudi és que la majoria d'homes i dones consideren que cal ampliar les mesures de seguretat a la via pública i al transport públic.

Passatgers al metro de Barcelona amb mascareta (EFE/Marta Pérez)
Gairebé la meitat de les dones i un terç dels homes se sent insegur de nit als desplaçaments en metro de nit (EFE/Marta Pérez)
 

L'estudi, que es titula "mobilitat des d'una perspectiva de gènere", demostra que la percepció de seguretat en els desplaçaments dins de Barcelona és diferent entre els homes i les dones.

 

L'assetjament

Al carrer i als transports públics, les dones que declaren haver patit assetjament són més del doble que els homes, i en segons quines circumstàncies, fins i tot el triple. La situació canvia si és de nit o de dia.

De dia, el 40% de dones han patit una situació d'assetjament físic o verbal en els seus desplaçaments, mentre que és un 24% en homes. Un 38% de les dones ha admès haver-ne estat víctima quan anava a peu. En canvi, només el 12% dels homes s'hi han trobat. La diferència entre homes i dones també es triplica al metro, on el 37% de les dones diuen haver patit assetjament i els homes només un 13%.

 

De nit, gairebé la meitat de les dones que es desplacen a peu, un 45% han patit algun tipus d'assetjament, pràcticament el triple que els homes, un 16%. Al metro, el 36% de dones n'han patit, el doble que els homes, un 15%. La diferència es triplica al tramvia, que el 33 % de les dones diuen haver estat assetjades i només un 10% dels homes.

Curiosament, en taxi, un 8% de les dones diuen haver patit algun assetjament de nit, mentre que, de dia, el percentatge és 0.
 

 

Seguretat: canvi d'hàbits

El 68% de les dones admet haver canviat els seus hàbits de mobilitat per raons de seguretat, mentre que només el 37% dels homes ho fan:

  • 9 de cada 10 dones, un 89%, procura anar acompanyada de nit, enfront del 55% dels homes.
  • Gairebé la meitat, un 47%, parla per telèfon per sentir-se més segura, un recurs que només fan servir 1 de cada 10 homes.
  • La majoria de dones, el 95%, opta per caminar per carrers, amb gent i establiments oberts, o il·luminats, un 97%. El 78% i el 86%, respectivament, dels homes ho fa.
  • Un 26% de dones i els 15% d'homes caminen ràpid, vigilen les persones del seu voltant o informen un amic o familiar dels desplaçaments.

Pel 56% de les dones, la seguretat personal és un dels factors que més influeix a l'hora de decidir com i amb quin transport es desplacen, mentre que pels homes els afecta en un 29%.

Un 89% de les dones va acompanyada de nit per sentir-se més segura (CCMA)

Transports segurs i insegurs

Malgrat que les dones utilitzen el transport públic més que els homes, que van més en vehicle privat, les dones, un 62%, es desplacen més a peu durant el dia que els homes; ho fan un 35%. Però, durant la nit, les dones prefereixen anar en cotxe o en moto en el 40% dels casos, quan de dia només ho fan un 28%.

El cotxe es considera el transport més segur, tant de dia com de nit, tant per a homes (77%) com per a dones (81%).

El taxi es percep com el transport públic més segur, tot i que per les dones la percepció de seguretat baixa durant la nit, en favor del cotxe i la moto.

 

El metro però, es considera el transport més insegur especialment de nit, gairebé per la meitat de les dones, un 46%, i pel 31% dels homes.
També desplaçar-se a peu o en tramvia son, pel 37% i el 33% de les dones respectivament, formes insegures de mobilitat. Per la seva banda, els homes assenyalen els vehicles de mobilitat personal, VMP, i el tren com els més insegurs per moure's de nit.

Robatoris i furts

De fet les dones tenen més incidents que els homes. Un 52% de les dones han patit un robatori, furt o assetjament en el seus desplaçaments per la ciutat, davant del 41% dels homes. Aquests delictes es donen amb més freqüència durant el dia, tot i que de nit es fan menys desplaçaments i es prenen més precaucions.

Un 38% de dones diuen haver estat assetjades pel carrer (CCMA)

A una de cada 4 dones li han robat al metro, mentre que un 15% han estat homes. També anant a peu, al 17% de les dones i al 13% dels homes els han robat. En l'ús del vehicle privat, és en bicicleta o VPM quan els ciutadans són més víctimes de robatoris, el 12% de les dones i el 10% dels homes.

Millorar la seguretat

L'estudi, basat en l'enquesta a 1.500 persones i 17.000 observacions, analitza la seguretat en la mobilitat de la ciutat segons el gènere i l'hora del dia, en transports públics i privats. L'objectiu és fer propostes que ajudin les administracions públiques i els operadors del transport a millorar la seguretat i afavorir l'ús del transport públic.
 

Entre les recomanacions destaca, en general, millorar la il·luminació dels espais, una participació de les dones en la planificació i disseny dels plans de seguretat, així com l'ús de les tecnologies, com aplicacions per a la seguretat (càmeres, identificació...), botó de SOS, o per reduir temps en les parades.

ARXIVAT A:
MobilitatAssetjament sexual Transport públicSeguretat
Anar al contingut