Educació continua ampliant el model de l'institut escola (Pixabay)

26 nous instituts escola el curs 2020-21 i ja en seran 79 a tot Catalunya

Sis municipis passaran a tenir estudis d'ESO el curs vinent amb la creació d'un institut escola

Actualitzat

El Departament d'Educació de la Generalitat desplegarà 26 nous Instituts-Escola el curs vinent 2010-21 a Catalunya.

El conseller d'Educació, Josep Bargalló, ha anunciat aquest dilluns la continuïtat d'aquesta aposta iniciada el 2004-05, quan es va crear el primer  centre públic de continuïtat educativa entre infantil, primària i secundària, fins als 53 que hi ha en funcionament. Amb aquests nous centres ja seran 79 Instituts Escola arreu del país.  

Ampliació i fusió de centres

Tots aquests centres són fruit de l'ampliació o la fusió de centres ja existents. En la majoria dels casos s'ha fet una ampliació d'escoles, per  fer possible la continuïtat després de la primària amb la implantació de la secundària, l'ESO.

  • Olot (Llar- Lluís M Mestras)
  • Palamós (Vila-romà)
  • Tortosa (el Temple)
  • Cambrils (Joan Ardèvol)
  • Vallromanes (Els tres pins)
  • Sant Cebrià de Vallalta (El pi gros)
  • Folgueroles (Mn. Cinto Verdaguer)
  • Hostalets de Pierola (Renaixença)
  • Òdena (Castell d'Òdena)
  • Hostalets de Balenyà (Joan XXIII)
  • Sant Pere de Torelló (Josep M. Xandri)
  • L'Hospitalet de Llobregat (Puig i Gairalt)
  • Badalona (Llibertat)
  • Santa Coloma de Gramenet (Lluís Millet)
  • Sant Cugat del Vallès (Catalunya)
  • Terrassa (Sala i Badrinas)
  • Sant Quirze del Vallès (11 de setembre)
  • Sabadell (Sallarès i Pla)
  • Montcada i Reixac (Mas Rampinyo)
  • Barcelona (Coves d'en Cimany)

Entre aquests centres, a Vallromanes, Sant Cebrià de Vallalta, al Maresme; els Hostalets de Pierola, Òdena, a l'Anoia; els Hostalets de Balenyà i Sant Pere de Torelló, a Osona, tindran institut per primer cop.

En 5 casos més són fruit de la fusió d'una escola i un institut ja existents:

  • Ribes de Freser (Mare de Déu de Núria i Joan Triadú)
  • Cadaqués (Caritat Serinyana i Cap de Creus)
  • Sant Llorenç de Morunys (Vall de Lord)
  • Piera (Les Flanes i Salvador Claramunt)
  • Badalona (Nou de Badalona)

Una creació mixta és el cas de l'institut escola del Vendrell.

 

L'institut escola afavoreix la transició entre la primària i la secundària

 

 

Trets bàsics del model

L'institut escola reuneix totes les etapes educatives dels 3 als 16 anys. Integrar la primària i secundària en un sol centre es considera un model d'èxit perquè redueix l'absentisme i consolida la convivència, en aquest sentit l'institut escola és el paradigma a través del qual es vol impulsar la transformació educativa de Catalunya.

Altres objetius i avantantges són, pel que fa als alumnes: la continuïtat que afavoreix la transició entre la primària i la secundària. Permet un millor seguiment de l'evolució educativa dels alumnes i ajustar-lo al seu grau de maduresa. Permet la interacció entre infants i adolescents per una millor relació i enriquiment personal i de convivència.

Obliga a la relació entre els equips docents per abordar una visió educativa i didàctica global compartint coneixements i experteses.

En relació amb els centres: Permet oferir serveis com el de menjador i horaris saludables a tots els nivells educatius.

Els Instituts Escola funcionen amb una planificació consensuada amb els ajuntaments i amb la comunitat educativa.

 

L'institut escola permet una educació més global (ACN/ Jordi Marsal)

 

Instituts Escola en xarxa

Un dels eixos principals del model de l'Institut Escoal és la lluita contra la segregació escolar.  La planificació i la implementació dels centres es fa considerant el context social i demogràfic de cada municipi per tal que sigui un element integrat a l'entorn i afavoreixi la cohesió social.

A més, es crearà la Xarxa d'Instituts Escola de Catalunya, que permetrà compartir experiències.

L'acompanyament també es farà a través de la Inspecció Educativa: a cada territori hi haurà un inspector o inspectora de referència per a la Xarxa d'Instituts Escola amb la funció d'assessorar, supervisar i impulsar accions per a la millora de la pràctica educativa en els instituts escola del seu territori.

 

L'institut escola a la República

Els instituts escola són reflex de la llarga experiència pedagògica i d'innovació de l'escola catalana. L'any 1931 la Generalitat va crear els primers instituts escola com a centres d'ensenyament secundari vinculats a escoles de primària. Amb els principis de la Nova Escola Catalana van representar una nova concepció de l'ensenyament a la secundària.

Des del Departament d'Ensenyament es vol destacar la tasca educativa d'aquells mestres republicans que van ser fortament represaliats.

 

ARXIVAT A:
Educació
Anar al contingut