Barcelona

250 artistes firmen el Manifest per al Palau de la Música

Els professionals del sector de la música de Catalunya han fet sentir la seva veu firmant i llegint un manifest en què mostren la seva indignació per la gestió de Fèlix Millet al capdavant de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música. Els 250 firmants del manifest denuncien el tracte negligent i abusiu que rebien els membres de l'Orfeó i reclamen una direcció artística que recuperi l'esperit fundacional de la institució. També es queixen del fet que la direcció anterior es negava a obrir les portes a idees o projectes de compositors catalans. Paral·lelament, l'Orfeó Català ha decidit emprendre accions penals, civils i per danys morals contra Fèlix Millet i Jordi Montull.

Actualitzat
Per compositors com Xavier Benguerel, es fa molt difícil entendre el "cas Millet". La seva obra "Llibre vermell" ha estat interpretada a mig Europa. L'han editada segells alemanys, francesos i espanyols. Cada cop que proposava a Fèlix Millet que es fes al Palau de la Música, sempre rebia la mateixa resposta per carta: "No hi ha diners per fer-ho, no trobem patrocindors". Fa 16 anys que no s'interpreta cap obra de Benguerel al Palau de la Música. El compositor pensa que el Palau es va convertir en una màquina de produir diners i va oblidar els músics catalans.

El pianista Albert Guinovart també ha viscut situacions insòlites al Palau. En un concert amb la Simfònica del Vallès, va haver de portar un piano llogat de fora perquè el piano que hi havia al Palau els el cobraven i era massa car. "Amb una petita part del que diuen que s'han endut -diu Guinovart- es podria haver fet una simfònica fixa, i fins i tot una temporada fixa".

Esteve Nabona és el director del cor jove de l'Orfeó. Encara recorda la quantitat de projectes i propostes que els rebutjaven per falta de pressupost. "La resposta era sempre que no hi havia diners", explica Nabona, que recorda que "accedir a la presidència era gairebé com demanar audiència al Papa".

José Avinyó, catedràtic d'Història de la Música de la Universitat de Barcelona: "La gent ha perdut la por. La gent sabia però callava, i això s'ha d'acabar. El músic no pot ser una persona que com que potser li treuen vés a saber què, no obre la boca sabent que les coses no van."

Reunió extraordinària de la direcció de l'Orfeó Català

Contra tot pronòstic, Rosa Garicano, exdirectora general de la Fundació Palau de la Música i membre de la Junta de l'Orfeó, va fer acte de presència a la reunió extraordinària d'ahir al vespre la direcció de l'Orfeó Català. Era la tercera vegada que es reunien des que es va destapar l'escàndol Millet i, entre altres qüestions, ho van fer per demanar la dimissió dels membres més vinculats a l'expresident.

Rosa Garicano es va negar a deixar la junta al·legant que desconeixia la trama del seu cap, Jordi Montull, mà dreta de Fèlix Millet, que no va assistir a la trobada i, de moment, es desconeix què farà. Clara Millet, que tampoc va anar a la reunió al Palau, ha fet públic en una carta que posa a disposició de la nova direcció els seus càrrecs de membre de la Junta de l'Orfeó i del patronat de la Fundació. Clara Millet ha explicat també a TV3 que, tot i que sigui difícil de creure, per haver treballat vuit anys al Palau i per ser filla de Fèlix Millet, no tenia cap coneixement ni cap mena d'implicació en el que feia el seu pare. Ni ella, ni la seva germana, ni la seva mare, ha volgut aclarir.

En la reunió extraordinària que va fer la direcció de l'Orfeó Català també es va acordar actuar judicialment contra Fèlix Millet i Jordi Montull, tant pel que se sap ara com pel que les investigacions que s'estan fent puguin descobrir en el futur.

Pèrits d'Hisenda estudien la documentació

La documentació que hi ha al jutjat està sent estudiada per pèrits d'Hisenda abans que el jutge pugui concretar acusacions contra les persones a qui la fiscalia acusa de quedar-se diners del Palau. Dues investigacions en marxa per fer una radiografia comptable i organitzativa que, des de dins, els treballadors patien per, segons han dit, autoritària i paternalista. Per a la Junta de l'Orfeó, el nou model de gestió hauria de canviar completament aquests mecanismes i fer que el Palau torni als seus orígens: la promoció de la creació artística i, sobretot, de l'Orfeó.
NOTÍCIES RELACIONADES
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut