20 escoles concertades i municipals han demanat a Educació que n'assumeixi la gestió

El nou decret llei començarà a funcionar el curs vinent per donar resposta a la gran demanda de places públiques dels darrers anys
20 escoles concertades i municipals han demanat a Educació que n'assumeixi la gestió

20 escoles concertades i municipals han demanat a Educació que n'assumeixi la gestió

El nou decret llei començarà a funcionar el curs vinent per donar resposta a la gran demanda de places públiques dels darrers anys
Actualitzat
TEMA:
Educació
L'escola Sant Vicenç de Paül és una de les que ja han demanat la gestió pública

L'escola Sant Vicenç de Paül és una de les que ja han demanat la gestió pública

La Generalitat ha rebut 12 peticions per assumir la gestió i la propietat de 20 escoles privades, concertades o municipals, segons ha explicat el conseller Josep Bargalló. El Departament acceptarà les peticions que tinguin edificis adequats i es trobin en zones amb manca de places públiques.

El Parlament va convalidar el passat 26 de juny un decret llei que regula i facilita la transició de centres educatius cap a la xarxa pública. D'aquesta manera es podran generar noves places públiques en zones on hi ha demanda, però no espai per construir noves escoles.  

El conseller d'Educació ha explicat en una entrevista a l'ACN que ja han començat a recollir peticions de centres per acollir-se a aquesta opció.

L'anterior legislació impedia aquesta transició. Per realitzar el traspàs, el centre havia de tancar durant un curs per després ser reobert directament per la Generalitat. Amb l'actual decret el canvi és molt més ràpid.  

 

 

En el cas de les escoles que tanquin i no siguin assumides per la Generalitat, Educació farà un acompanyament tant dels docents com dels alumnes per incloure'ls en altres centres.

 

Augmentar les places públiques

Aquest decret facilita que el govern doni resposta a les necessitats urgents d'escolarització pública, sense la necessitat de crear un nou centre i construir un nou edifici, fet que comportaria moltes dificultats econòmiques.  

On més s'optarà per aquesta via serà en zones amb una alta demanda de places públiques, però sense lloc per ampliar els centres actuals, com en els districtes de l'Eixample o Sants.

Gràcies a aquest nou decret, la Generalitat podrà fer front a l'increment de demanda de places públiques dels últims anys.

 

Beneficis dels instituts-escola

Una de les solucions per afrontar l'augment de places públiques son els instituts escola, uns centres que integren l'educació primària i secundària. Bargalló vol aplicar aquest model tot i que, de moment, no és l'opció majoritària. Dels 3.000 centres públics actuals, uns 50 són o seran instituts escola.

"Aquests tipus de centres s'adapten millor als canvis demogràfics i permeten esponjar alguns instituts quasi saturats. A més, es redueixen els trasllats d'alguns alumnes i hi pot haver una certa continuïtat amb el projecte educatiu"

Josep Bargalló, conseller d'Educació (ACN)

 

 

Nous pressupostos per millorar l'educació catalana

Per millorar el sistema educatiu públic, el Departament no només vol crear més places, sinó també revertir les retallades laborals, desenvolupar l'escola inclusiva i tornar a finançar les escoles bressol de 0 a 3 anys. Tot això, però, requereix l'aprovació del nou pressupost per al 2020, ja que l'actual, prorrogat des del 2017, no permet aplicar totes aquestes alternatives.  

Bargalló reivindica el nou pressupost per poder millorar les condicions dels docents i per aplicar el decret d'escola inclusiva per atendre millor les escoles d'alta complexitat i els alumnes amb necessitats educatives especials. Assegura que viuen una situació "dramàtica i dura"

" El decret es va aprovar després del pressupost, i per tant els comptes públics no el van tenir en compte. Això impedeix, per exemple, contractar més personal d'administració i serveis, com els psicoterapeutes, que no estan considerats personal docent."

Per millorar el finançament, Educació també ha acordat iniciar un procés per cancel·lar els concerts educatius en algunes escoles. Es tracta d'aquells centres que separen per sexes, que no assumeixen la diversitat ni les necessitats educatives especials dels seus alumnes o que estableixen quotes obligatòries massa altes.

El departament ja està parlant amb aquestes escoles i algunes ja han començat a canviar la seva política. A més, a partir del curs que ve els centres educatius, tant públics com concertats, hauran de publicar les quotes que fan pagar a les famílies.

 

ARXIVAT A:
Educació