Avui, a les 21.55, a TV3

Què coneixem de l'autisme? "Sense ficció" estrena "Peixos d'aigua dolça (en aigua salada)"

I després, "Tornar a caminar"
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

"PEIXOS D'AIGUA DOLÇA (EN AIGUA SALADA)"

EMISSIÓ:  Avui, a les 21.55, a TV3 i internet
 

 

La prevalença del Trastorn de l'Espectre de l'Autisme (TEA) és cada vegada més alta. A Europa es diagnostica a una de cada 100 persones i als Estats Units, a 1 de cada 59. Malgrat això, encara se'n desconeixen les causes i segueix sent motiu d'estigma i incomprensió. El documental "Peixos d'aigua dolça (en aigua salada)" retrata la situació de les persones amb autisme a Catalunya a partir de seguir el dia a dia del Marc, de 10 anys, la Mariona, de 23, i les seves famílies.

En el treball participen alguns dels millors especialistes del país com Amaia Hervás (Mútua de Terrassa), Rosa Calvo (Hospital Clínic), Mario Montero (Càtedra d'Autisme de la Universitat de Girona) i María Díez-Juan (Hospital Sant Joan de Déu). Es tracta d'una reflexió sobre quina resposta es dona des de les escoles, centres de salut i des del món laboral, on la taxa de desocupació és del 85%.

Rodat a Barcelona, el Vallès i el Pla de l'Estany, el documental està dirigit per Marc Serena i Biel Mauri. "L'objectiu –segons Mauri– és explicar que, darrere d'aquesta etiqueta, s'hi amaguen grans persones que només cal saber veure."

"Són peixos d'aigua dolça en aigua salada", diu per referir-s'hi Isabel Paula, directora del Postgrau "Autisme: diagnòstic i Intervenció" de la Universitat de Barcelona.

 

 

"Peixos d'aigua dolça (en aigua salada)" ha estat produït per la Federació Catalana d'Autisme, que reuneix un miler de famílies i 14 associacions.

 

L'autisme

Autisme o Asperger són termes genèrics que s'utilitzen per fer referència als Trastorns de l'Espectre Autista (TEA). Diagnosticats per primera per primera vegada el 1938, són un conjunt d'alteracions que afecten el neurodesenvolupament infantil i que no tenen un origen comú, tot i que la genètica provoca el 30% dels casos.

El diagnòstic es pot fer als primers anys de vida, per bé que no existeixen anàlisis de sang o indicadors biològics que el validin. A Catalunya, aquest diagnòstic se sol fer amb retard de tres o quatre anys, malgrat que amb una intervenció primerenca se'n podrien minimitzar els efectes.

La prevalença és quatre vegades més alta en homes que en dones, tot i que els últims estudis alerten que podria ser perquè les dones estiguessin infradiagnosticades.

 

Projeccions

El dijous 4 d'octubre, el documental es preestrena a Barcelona en el Vall d'Hebron Barcelona Hospital Campus (Sala d'actes Pavelló docent),  a les 18.30. Comptarà amb l'assistència de Montse Armengou, directora del programa de TV3 "Sense ficció", Biel Mauri i Marc Serena, els directors del documental, Mariona López, una de les protagonistes i Joan Montserrat, pare del Marc, un altre dels protagonistes. L'entrada és gratuïta.

Posteriorment, el documental es preestrenarà a Deltebre (6 d'octubre), Manresa (9 d'octubre) i Terrassa (15 d'octubre).

 

Festivals

El documental ha estat guardonat amb el premi del públic del Festival de Cinema sobre Discapacitat "ANEC" de Cullera (Ribera Baixa) i una menció especial per a una de les protagonistes, Mariona López, en el Festival de Cinema de Girona. Pròximament, formarà part de la selecció oficial del 5è Festival Gollut, la mostra de cinema compromès, medi ambient, muntanya i fotoperiodisme de Ribes de Freser.

 

"La meva mare volia que fos normal i jo vaig deixar clar que era impossible, que només podia ser jo mateixa."
Mariona

"L'autisme no es pot curar. Pensar que és possible és l'inici d'un gran desastre."
Isabel Paula, Universitat de Barcelona

"No són persones malaltes, són així. Per això es parla de neurodiversitat."
Amaia Hervás, Mútua de Terrassa

"A les escoles falten recursos i formació dels professionals."
Bibiana, mare del Marc

"Sense el suport d'administració, la teva vida es converteix en una presó."
Neus Payerol, Junts Autisme

"Una bona part de les empreses que s'interessen per persones amb autisme o Asperger són les empreses tecnològiques." Francesc Sistach, Specialisterne

"La majoria d'investigadors han de marxar a països anglosaxons."
Mario Montero, Càtedra d'Autisme de la Universitat de Girona

 

Fitxa tècnica
Un documental de Biel Mauri i Marc Serena
Producció: Federació Catalana d'Autisme
Edició: Òscar Hernando
Operadors de càmera: Biel Mauri, Nando Gutiérrez i Joan Giralt
So directe: Marc Casademunt
Auxiliar de producció: Sara Ros i Joan Giralt
Grafisme: Taller Estampa
Disseny musical: Xavi Salvà
Postproducció de so: Toni Barraseta
Etalonatge: Artic

Una producció de la Federació Catalana d'Autisme amb la col·laboració de l'Obra Social "La Caixa" i la Generalitat de Catalunya i la participació d'Asperger New Life, Associació Aprenem Catalunya, Assotea, Ateate, Autisme amb futur, CRAB, COADI, CR TEA CC, Fundació Autisme Mas Casadevall, TEA Sant Cugat, Junts Autisme, Teacció Terrassa-Viladecavalls, Univers Àgatha, Viu Autisme i Xiprers Fundació.

Biel Mauri, codirector
Format en Direcció a l'ESCAC i en el Màster en Documental de Creació de la UPF. Va completar els seus estudis a l'EICTV de Cuba i va treballar com a ajudant de direcció publicitat per Ovideo TV, Oxygeno i Escándalo Films.
Operador de càmera al "Página 2" (La 2), "Cites 2.0" (TV3) i "Diario Vice" (Movistar+). Realitzador al programa "Tria 33" (33), "Tips" (La 2) i del documental "Dilluns al Museu Nacional" (33). Actualment és el realitzador del programa de ciència i societat "Deuwatts" (betevé).

Marc Serena, codirector
Periodista i codirector del premiadíssim documental "Tchindas", emès per la PBS (Estats Units), el 33 en el programa "El documental" i nominat als premis AMAA de l'Acadèmia del Cine Africà, considerats els Oscars africans. Actualment treballa per a la cadena francoalemanya Arte i és professor de la UOC. És autor de tres llibres, el més recent "Microcatalunya", Premi Carles Rahola.
 

Entrevistes als directors
"Quan la gent vegi el documental es diagnosticaran més casos d'autisme". Nació Digital, 3/10/18
"Vam passar del dolor a l'acció". Ara, 15/10/18
"Queda molt camí per entendre la neurodiversitat", El Punt Avui, 15/10/18
 

 

 

"TORNAR A CAMINAR" ("TO WALK AGAIN: A MEDICAL MIRACLE")

EMISSIÓ: Dimarts 16 d'octubre, a les 23.05, a TV3
INTERNET: 7 dies a la carta, només a Espanya

 

Revertir la paràlisi, un miracle científic

 

Una producció de BBC

Durant molts anys, la reparació de la medul·la espinal s'ha considerat una barrera insuperable per a la medicina. Fins ara, els lesionats medul·lars, que són milers a tot el món, no tenien cap més alternativa que acostumar-se a una nova vida en cadira de rodes. Però després de molts anys d'investigació, un metge britànic i un col·lega polonès han fet els primers passos per posar a prova una nova tècnica que en el futur podria obrir el camí a la reparació d'aquesta mena de lesions, de manera que la possibilitat de recuperar la mobilitat i el control de les extremitats inferiors deixaria de ser només un somni per a tants i tants afectats. 

En Darek Fidyka és el primer pacient al món que ha rebut aquest tractament revolucionari. S'enfrontava a tota una vida en cadira de rodes després que el van apunyalar per l'esquena. Es va sotmetre a una operació revolucionària i, sis mesos després, l'home de 39 anys va poder fer els primers passos en les barres paral·leles de rehabilitació. Dos anys després, pot caminar amb ajuda d'unes pròtesis i un caminador. "És una sensació magnífica, molt difícil de descriure. Em pensava que no tornaria a caminar mai més, però ara veig que és possible, i a les persones que vegin aquest programa m'agradaria dir-los: no us rendiu, lluiteu, i alguna porta s'obrirà.", afirma en Darek.

"Tornar a caminar" ("To Walk Again: A Medical Miracle") és un fascinant programa de ciència, medicina i tecnologia de la BBC, que presenta la sorprenent nova tecnologia que ajuda les persones a tornar a caminar després de la paràlisi.


 

Dirigit per Alison Priestley.

 

VÍDEOS RELACIONATS