El dimecres 27 d'abril, "Retrats" s'ha desplaçat a l'edifici Media-TIC de Barcelona, al districte del 22@, on Jaume Barberà ha conversat amb el filòsof i pedagog José Antonio Marina, un dels experts en educació més respectats de l'Estat. Aquestes són algunes de les frases més destacades de la conversa: "No és veritat que haguem entrat en la societat del coneixement o de la tecnologia; on hem entrat és en la societat de l'aprenentatge: a partir d'ara, haurem d'estar sempre aprenent, i molt ràpidament. Perquè l'aprenentatge és el recurs que té la intel·ligència humana per adaptar-se a l'entorn i millorar-lo". "Tota persona, tota organització o societat ha d'aprendre almenys a la velocitat amb què canvia la societat; si no, quedarà totalment marginal". "L'educació no és un problema que afecti només els pares amb fills en edat educativa; és un problema que afecta tota la societat. Perquè la societat es juga el futur en com estiguin organitzats els sistemes d'aprenentatge". "Hem de cridar l'atenció a la societat que això de l'educació va de debò i que ens estem jugant el fet de ser a primera divisió o convertir-nos en el bar de copes d'Europa. Vaja, que siguem on la resta d'Europa, que són els que fan les coses, vinguin aquí a passar una bona estona".   "La nostra situació és que tenim un sistema educatiu mediocre. Hem fet algunes coses bé, però estem estancats en moltes d'altres". "Els sistemes educatius orientals, que són molt rígids, valen per a aquest moment. El que no tenim és cap seguretat que valguin per al futur, sobretot tenint en compte que nosaltres no eduquem només per al treball. Nosaltres eduquem per a la felicitat personal, per a la convivència justa... per viure... Aquest és el gran talent". "Convé que els ciutadans sàpiguen que qui està invertint més diners i més talent en educació són les grans companyies d'informàtica: estan convençudes que l'educació és el negoci del futur i hi estan apostant. I nosaltres estem badant. No ens adonem que ja vam perdre el tren de la industrialització, el de l'economia del coneixement, i que ara podem perdre el tren de l'aprenentatge". "Des del segle XIX, l'educació està molt ideologitzada; en comptes de preocupar-nos pels alumnes ens preocupem per com organitzem l'educació per a algun altre fi, que pot ser religiós, polític o econòmic". "El món del futur serà ferotge amb qui no aprofiti les oportunitats". "Les humanitats no són un luxe: les necessitem per comprendre el que ens passa i per regular la convivència". "Hi ha una segona edat d'or de l'aprenentatge, un moment en què el cervell es redissenya per complet i es torna una esponja: és dels 13 als 18 anys. I és quan els talents es consoliden. I no ho estem aprofitant". "L'adolescència és l'edat de les oportunitats i hem de canviar la didàctica que hi estem utilitzant, perquè, si no, estem malbaratant moltíssim talent". "Hem de defensar amb veritable convicció la igualtat d'oportunitats i l'aristocràcia dels mèrits". "La major equitat és que cada nen pugui desenvolupar de forma excel·lent el seu talent. Això no significa que tots arribaran al mateix resultat... perquè els nens són molt diferents, i un nen pot tenir un gran talent per a la gimnàstica o per a la vida. Aquest nen ha destacat en matemàtiques? No. Ha destacat en art? No. Però ha destacat en el fet que és una persona que ha viscut una vida feliç, que es porta bé amb la família... aquest és el seu talent. Així, el que hem de fer amb cada nen és: primer, convèncer-lo que té algun talent; i després, estar molt atents a veure per on es pot desenvolupar millor". "A Espanya mai ens hem preocupat de formar els professors. Mai". "Einstein possiblement hauria estat molt mal professor de Secundària. I, en canvi, és un geni de la física. Però és que ser professor és una altra cosa: per ser professor has d'entendre el que li passa a l'alumne i com el motives perquè aprengui".