Roda de premsa de La Marató 2017
Roda de premsa de La Marató 2017

La Marató torna aquest diumenge, amb un format renovat, dedicada a les malalties infeccioses

Aquest diumenge, 17 de desembre, se celebra la 26a edició de La Marató, el programa més llarg i més solidari de l'any, que combina la sensibilització, l'entreteniment i la divulgació amb la finalitat de recaptar fons per finançar projectes de recerca científica. Enguany estarà dedicada a les malalties infeccioses, que causen una de cada tres morts al món i que, segons els experts, es convertiran en un greu problema de salut pública.

A l'acte han assistit el director de TV3, Vicent Sanchis; el director de Catalunya Ràdio i de Mitjans Digitals de la CCMA, Saül Gordillo; el director de La Marató de TV3, Xavi Abad, i la presentadora del programa de TV3, Helena Garcia Melero.

Vicent Sanchis ha començat donant la benvinguda als presents i ha explicat que aquesta 26a edició de La Marató "ja està a la seva recta final. Es tracta de la iniciativa solidària més important d'Europa". Amb molta il·lusió, el director de TV3 ha destacat que "aquesta edició, com les últimes, començarà a les 8 del matí a Catalunya Ràdio i tindrà més de 15 hores de directe a la televisió. Serà un programa que es farà amb molta intensitat, com sempre, i que aquest any estarà dedicat a les malalties infeccioses, que són la causa d'1 de cada 3 morts al món. Són unes malalties rares, desconegudes, provocades per virus i bacteris, de les quals ja no ens defensem tan bé pel l'ús generalitzat i incorrecte que s'ha fet dels antibiòtics".

Sanchis també s'ha referit a l'audiència i ha recordat: "La Marató l'heu fet vostra sempre, i aquestes malalties només es poden combatre amb investigació i per això necessitem la vostra ajuda". També ha volgut destacar el paper important dels testimonis, que, "vencent moltes pors, ens expliquen què els ha passat o què els passa: són una part molt interessant i necessària".

El següent torn de paraula ha estat per a Saül Gordillo, el director de Catalunya Ràdio  i dels Mitjans Digitals de la CCMA, que ha explicat: "Com ja fa uns anys, el programa comença a la ràdio, a les 8 del matí, amb Ricard Ustrell, amb el programa líder del cap de setmana "El suplement". Seran 5 hores de programa, amb totes les seccions vinculades a la temàtica de La Marató i amb 4 actuacions del disc. A més, la primera actualització del marcador es farà a la ràdio". Gordillo ha destacat: "Des de la ràdio portem setmanes parlant i difonent La Marató des de diferents programes. Pel que fa a Mitjans Digitals, tots aquells que segueixen la pàgina de Facebook podran fer consultes pel xat en temps real. També s'ha millorat la presència de La Marató a la portada dels webs de la televisió i la ràdio i s'ha creat un joc que és al web del Super3 perquè els nens puguin combatre els bacteris".

Saül Gordillo també ha parlat dels "Amics de La Marató", "mig miler d'usuaris s'han fet amics de La Marató, han tingut accés a continguts inèdits i han fet de prescriptors de La Marató. Ara amb totes les xarxes socials, qualsevol persona a qualsevol part del món en pot formar part". Ha acabat dient: "Ho posem tot al servei d'una única causa".

Xavi Abad és la sisena vegada que dirigeix el programa i ha volgut reflectir sobretot les novetats que es trobaran en aquesta edició. "Hem intentat girar el format, però mantenint l'essència de sensibilització i informació. El primer canvi que podeu veure és el plató, aquest any de color blanc. Us voldria dir que aquest any més que una marató volem fer un triatló, on cada franja del programa sigui una mica diferent. Al matí serà un ambient molt clar, amb moltes activitats fora de plató, hi ha 3.005 activitats apuntades; al migdia passarem als tons grocs i taronges amb un ambient més reposat i de reflexió, i a la nit serà més fosc, amb més espectacle".

Abad també ha volgut parlar dels testimonis: "Seran 18 al llarg del programa, entre anònims i famosos, com Abel Folk, Rafel Bagot, Isidre Esteve o el mateix Vicent Sanchis, que va tenir una tuberculosi de jove".

Una altra de les grans novetats d'aquesta edició serà el polsador, una espècie de nau, moguda per un cotxe a distància que ha dissenyat Rafel Vives, presentador del programa "Ja t'ho faràs" i que recorrerà el territori per anar actualitzant el marcador. El director de La Marató també ha explicat que el logo "estarà ple de bacteris i durant el programa, amb l'ajuda de totes les persones que acompanyaran l'Helena Garcia Melero, amb diferents reptes l'aniran netejant". "També vindran els actors de "Merlí" amb qui farem un "room escape", Òscar Dalmau farà un concurs i parlarem d'història amb Enric Calpena i Ramon Gener."

Helena Garcia Melero presentarà en solitari "La Marató" d'aquest any. "Estic molt contenta i agraïda, a més aquesta vegada he estat implicada des de l'inici, i ho he viscut molt intensament, a més això et dona molta seguretat". En aquest programa es pot veure la part més còmica de la presentadora, i és que diu Garcia Melero: "Jo soc molt seriosa, però La Marató permet jugar amb tots els registres, pots riure't de tu mateixa. Tot i que la presenti en solitari, estic molt ben acompanyada amb el Ferran Aixalà, i serà un gran suport per mi, perquè 15 hores de programa no es poden memoritzar, així que vaig fent a poc a poc, vull assaborir cada moment perquè s'aprenen moltes coses."

La presentadora ha destacat: "Jo soc la cosidora, la que ha de contagiar La Marató als espectadors, i és una cosa molt bonica". Garcia Melero ha volgut afegir: "Tot i que són moments molt complicats, és una gran oportunitat i un bon exercici de convivència de país. Perquè és un projecte de tots, i si vols arribar lluny has d'anar acompanyat".

Per acabar, i responent a les preguntes de la premsa, Vicent Sanchis ha remarcat: "Tot i que no vivim un moment tranquil ni a nivell polític ni social, cal recuperar una part de normalitat, com a mínim durant un dia, perquè La Marató és una cosa molt gran".

Saül Gordillo ha volgut afegir: "És una bona oportunitat per desmuntar tòpics i acusacions falses que s'han fet perquè si volen saber la dimensió del que representen els mitjans públics per a aquest país, només cal que mirin La Marató i l'endemà l'impacte, la força i la repercussió que té".

Anar al contingut