Dijous 27, preestrena, i divendres 28, estrena, Cinemes Verdi, Barcelona

Estrena d'"Espanya en dues trinxeres, la Guerra Civil en color"

La Guerra Civil Espanyola és un esdeveniment clau de la nostra història. 80 anys després, continua sent un tema cinematogràfic en busca de noves mirades i tractaments. Per primera vegada a Espanya, s'ha digitalitzat material d'arxiu original de la Guerra Civil a 4K i s'ha acolorit per mostrar el conflicte com no s'havia vist abans: en color. Una feina que ha implicat més de 50 professionals durant un any i mig. El llargmetratge és una producció de Minoria Absoluta i Veo Televisión per a Discovery MAX dirigida per Francesc Escribano i Luis Carrizo.
"Espanya en dues trinxeres, la Guerra Civil en color", de Francesc Escribano i Luis Carrizo

"Espanya en dues trinxeres, la Guerra Civil en color", de Francesc Escribano i Luis Carrizo

"Espanya en dues trinxeres, la Guerra Civil en color" és un llargmetratge documental dirigit per Francesc Escribano i Luis Carrizo que explica la Guerra Civil Espanyola des de la distància històrica i amb una nova mirada que permet fer-ho com mai fins ara s'havia fet: en color. S'han combinat les darreres tècniques digitals amb l'esforç tècnic i creatiu d'un equip de més de 50 persones. S'ha digitalitzat, restaurat i acolorit  el material original filmat entre 1936 i 1939 amb l'objectiu d'apropar aquests documents únics al gran públic i a les noves generacions.

El documental és una producció de Minoria Absoluta amb la participació de Veo Televisión-DMAX, que ha estat possible gràcies a la col·laboració de la Filmoteca Española i a l'ajut del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Divendres 28 d'octubre s'estrena als Cines Verdi de Barcelona i de Madrid. El dia anterior, el dijous 23, es preestrena també als Cines Verdi de Barcelona. Més endavant, s'emetrà a TV3.

 

Sinopsi

19 de maig de 1939. Els exèrcits de Franco marxen pel centre de Madrid. Els vencedors de la guerra celebren el seu triomf amb una desfilada espectacular. Mentrestant, l'Espanya vençuda, la que va defensar la República, marxa cap a l'exili. Mig milió de persones abandonen el seu país sense saber quin serà el seu destí.

Aquest és el final de tres anys de guerra civil en què el país ha patit l'enfrontament més atroç entre els ciutadans. Una guerra que deixa més de 100.000 combatents morts, gairebé 200.000 civils assassinats a la rereguarda i encara no se sap quantes víctimes en els atacs a pobles i ciutats. Una tragèdia que es va gestant durant els anys convulsos de la segona República i que esclata el juliol de 1936 amb un cop d'estat militar. Els revoltats no van aconseguir derrocar el govern i la República no va aconseguir sufocar la rebel·lió. El cop es va convertir en una guerra civil.

Durant gairebé mil dies, la Guerra Civil es va estendre per tot el territori espanyol, es lluita en ciutats i pobles i es marca el país a foc i sang. La República es desgasta amb divisions internes i no és capaç d'aguantar una guerra llarga. Els revoltats demostren la seva superioritat militar i combaten sense pietat fins a conquerir el darrer metre del país. L'1 d'abril de 1939, Francisco Franco firma l'últim comunicat de guerra. Ell és el vencedor absolut. Ell serà el cabdill d'Espanya.

 

 

El projecte

L'accés al material original fotoquímic de la Guerra Civil Espanyola preservat en el fons de la Filmoteca Espanyola ha permès la digitalització a 4 K dels materials originals, en molts casos únics al món, i s'ha aconseguit la màxima qualitat possible, una condició imprescindible per al procés de color.

La Filmoteca Espanyola preserva milers de títols que són la història audiovisual d'Espanya, i la seva tasca de preservació i cura de tots aquests títols és complexa però imprescindible perquè perduri en el temps tot aquest fons fílmic.

"Espanya en dues trinxeres, la Guerra Civil en color" va néixer com projecte després de l'emissió a DMAX de la sèrie documental "La Segona Guerra Mundial en color", amb un gran èxit d'audiència que va demostrar que els espectadors estan interessats a revisar la història sempre que sigui presentada d'una forma moderna i adequada al segle XXI.

L'aposta de Veo Televisión va ser encarregar aquesta pel·lícula a Minoria Absoluta per ser estrenada al seu canal DMAX, que emetrà aquesta producció a partir del novembre en format de minisèrie documental de tres episodis d'una hora cada un.

Algunes dades interessants sobre aquesta producció són que per a la realització de "Espanya en dues trinxeres, la Guerra Civil en color", s'ha necessitat un any i mig de treball, més de 50 professionals implicats, la revisió i neteja de 400 títols origi­nals dels fons de la Filmoteca Espanyola sobre la Guerra Civil, amb més de mil llaunes de 35 mil·límetres obertes, uns 90 quilòmetres de negatius revisats, 275 jornades d'edi­ció –això vol dir més de 2.200 hores de treball–, 30.000 plans seleccionats i 3.000 plans editats, més de 150.000 fotogrames acolorits, unes 100.000 màscares realitzades, 8 mesos de treball en el procés de color amb més de 5.000 referències buscades, més de 8 hores de material real digitalitzat en 4K al llarg de 4 mesos, això representa més de 750 hores d'escàner de negatius i uns 60 terabits de discos durs d'emmagatzematge de dades per a la protecció de tot aquest treball.

 

Procés de color

El procés de color ha implicat treballar cada fotograma en blanc i negre de forma inde­pendent en un procés semblant a la de l'animació. S'han fet màscares de cada un dels elements que configuren cada fotograma per, un cop separats entre si, aportar la infor­mació del color. Un cop s'han acolorit tots els elements aïllats es tornen a ajuntar per donar com a resultat un fotograma a color.

Pel procés d'acoloriment ha hagut de tenir en compte dos valors: el valor històric, ha estat necessari l'assessorament per part dels experts en colors de la guerra així com de l'exèrcit espanyol a través del Museu de l'exèrcit de Toledo, a través de tots aquests en­tesos en la matèria s'han determinat els colors d'uniformes, tancs, avions, armes... S'han utilitzat fotografies de l'època en color entre els anys 1936 i 1939, com que és un ma­terial escàs i difícil de localitzar també s'ha recorregut a fotografia actual perquè molts d'aquests elements han mantingut el mateix color.

El resultat final és un color realista que, des del primer moment, permet a l'espectador creure el que està veient i no recordar que és un material en blanc i negre en origen.

 

Fitxa artística
Direcció: Francesc Escribano i Luis Carrizo
Guió: Manel Lucas
Assessor històric: Antony Beevor
Producció executiva: David Felani
Producció executiva DMAX: Zaida Serrano-Piedecasas i Javier Lopo
Producció executiva Veo Televisión: Juan José Moreno
Directora de producció: Mireia Gaitán
Disseny de producció: Jordi Marquès
Editor: Isaac Bergadà
Música: Israel Marco
Disseny de so: Daniel Llamas
Colorista: Alexandre Hurtado i Lara Vilanova
Narració: Mercè Montalà
2016
95'
Una producció de Minoria Absoluta amb la participació de Veo Televisión-DMAX, amb la col·laboració de la Filmoteca Espanyola i l'ajut del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.


Francesc Escribano, director
(Vilanova i la Geltrú, 1958) Periodista, llicenciat en Ciències de la Informació per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), on ha exercit de professor associat de comunicació audiovisual. Ha treballat en premsa i ràdio. Des de 25 anys es dedica principalment a la televisió.
Va començar a Televisió Espanyola (TVE) i més tard es va incorporar a TV3, allà va formar part de l'equip inicial del programa de reportatge "30 minuts", on va estar 8 anys. Posteriorment es va consolidar com a creador i director de programes de TV3 com: "Ciutadans", "El cangur", "Les coses com són", "Generació D", "Vides privades", "Bellvitge Hospital", "Veterinaris", "Jutjats" i "Dies de transició".
Fundador del Departament de nous formats de Televisió de Catalunya. L'any 2000 va ser nomenat cap de programes de TV3 i va ser director de Televisió de Catalunya (2004-2008). És membre del board de l'Acadèmia Internacional de les Arts i les Ciències de la Televisió (Emmy) i coordinador nacional de l'Input a Espanya des del 2004.
En l'àmbit editorial ha publicat diferents llibres entre els quals destaquen: "Descalç sobre la terra roja", "Compte enrere. La història de Salvador Puig Antich".
Al llarg d'aquests anys ha rebut, entre d'altres, el premi Òmnium Cultural de televisió, el Premi Ciutat de Barcelona, dos premis Ondas internacionals i el Premi Nacional de Periodisme.
Actualment és el director de la productora Minoria Absoluta, en la qual també ha sigut productor executiu del documental "Cop al Banc Central" i la telemovie "14 d'abril. Macià contra Companys".


Luis Carrizo, director
(Vilanova I la Geltrú, 1974) Llicenciat en Ciències de la Comunicació per la Universitat de Barcelona.
L'any 2000 s'inicia en el món de la televisió com a ajudant de direcció a TVE.
L'any 2005 funda l'empresa de comunicació Cali­doscope, on ser el cap creatiu, operador, realitzador, guionista i editor d'espots, videoclips, exposicions, videoinstal·lacions, etc.
El 2009 va tornar a la televisió com a realitzador i coguionista del documental "Olga, 10 anys després", estrenat a "Sense ficció".
El 2010 realitza i coescriu l'espai de divulgació "Tengo una pregunta para mí", emès per La 2 de TVE. El 2011 codirigeix, realitza i edita per a TV3 el documental "Macià contra Companys, les claus del 14 d'abril". Els anys 2011 i 2012 escriu i dirigeix la sèrie de documentals biogràfics "Pienso, luego existo" per a La 2 de TVE.
El 2014 guionitza i dirigeix la sèrie "The World's Best Chefs" per a Fox Inte