Estrena diumenge 2 d'abril

"El lloc dels fets", les històries i l'ànima del patrimoni a TV3

"El lloc dels fets", presentat per Marc de las Heras, recorre el país descobrint esdeveniments importants de la nostra història en el mateix escenari on van passar
Els participants a la roda de premsa de presentació d'"El lloc dels fets"

Els participants a la roda de premsa de presentació d'"El lloc dels fets"

"És fàcil de dir, però molt difícil de fer: difondre la cultura a través de l'entreteniment. Aquest és el repte i l'aposta de TV3 amb 'El lloc dels fets'". Amb aquestes paraules, Vicent Sanchis, director de Televisió de Catalunya, ha presentat la nova producció històrica que s'estrenarà el diumenge 2 d'abril. "El lloc dels fets", presentat per Marc de las Heras, recorre el país descobrint esdeveniments importants de la nostra història en el mateix escenari on van passar.

Aquest matí, en un acte celebrat al Museu d'Història de Catalunya, s'ha presentat la nova producció de TV3 i Createl, amb la presència de Jordi Baiget, conseller d'Empresa i Coneixement de la Generalitat; Àlex Susanna, director de l'Agència Catalana del Patrimoni; Vicent Sanchis, director de TV3; Cristian Trepat, cap de Programes d'Entreteniment i Culturals; Albert Forn, director de mSchools; Josep Maria Quintana, productor executiu, i Jesús Font, director del programa.

 

 

La nova sèrie, de 13 capítols de 30 minuts de durada, s'estrenarà el 2 d'abril i s'emetrà els diumenges a la nit. La tria del trimestre i el dia d'emissió no són casuals, com ha explicat el cap de Programes d'Entreteniment i Culturals. Segons Cristian Trepat, "el programa convida a conèixer el territori i l'arribada del bon temps era el moment ideal per posar-lo en antena. Fer-ho en diumenge permet que l'espectador pugui planificar la sortida per a la setmana següent". Trepat també ha explicat que l'equip del programa ha fet una feina d'adequació dels continguts per arribar a un públic massiu de manera amena i atractiva: "Això permet portar els programes culturals a la pantalla principal". Per Trepat, "El lloc dels fets" augmenta el valor del fons de TV3 i se'n podrà gaudir durant molt de temps a la xarxa o en futures reemissions".

Per Jesús Font, director de la sèrie, "el programa barreja la ficció, amb les dramatitzacions que reconstrueixen els fets, i la realitat, amb la conducció que en fa Marc de las Heras, que introdueix les persones i especialistes encarregats d'aclarir el misteri o la incògnita de cada capítol". En alguns casos, fer la reconstrucció i la dramatització ha estat complex. "Hi ha hagut capítols en què érem 50 persones o més vivint els fets en marcs incomparables", ha explicat Marc de las Heras. El presentador ha afegit que "després dels 3.000 quilòmetres i 300 pobles del 'GR', m'he hagut de treure les botes de muntanya i adoptar un rol més seriós, més solemne" i ha confessat que en alguns moments s'ha sentit impressionat pels monuments, pedres vives que parlen, o per les històries, "algunes de ben actuals, com el cas de corrupció turística de l'edat mitjana a Sant Pere de Rodes".

Aquest és un dels escenaris de la sèrie, que recorre diferents punts de la geografia catalana per conèixer traïcions, estafes, crims, secrets, obsessions o venjances que van passar a Sant Pere de Casserres, al poblat ibèric d'Ullastret, al castell de Miravet, al palau Maricel de Sitges, a la Seu Vella de Lleida, als monestirs de Santes Creus, Sant Pere de Rodes, Sant Cugat del Vallès o Santa Maria de Ripoll, a la Tarraco romana, al Palau Reial de Barcelona, a la Universitat de Cervera i a la fàbrica Asland de Castellar de n'Hug.

"El lloc dels fets" és un projecte transmèdia, com ha explicat el productor executiu, Josep Maria Quintana: "Volem donar a conèixer el patrimoni, i que la ciutadania el visiti i descobreixi. La base és el programa de televisió, però també comptem amb una plataforma per a dispositius mòbils, que, a cada indret, permet realitzar visites immersives per viure de més a prop l'experiència de la història". Aquesta plataforma geolocalitzada ofereix materials com vídeos en 360º, galeries d'imatges, entrevistes amb els experts, a més d'una completa guia informativa dels serveis de restauració, comerç i allotjament del territori on es troba el "lloc dels fets", a més d'altres atractius i punts d'interès.

Entretenir, informar i formar, aquesta és –diuen- la fórmula que ha de tenir un bon producte televisiu. "El lloc dels fets" també ha pensat en l'àmbit educatiu i per això hi participa mSchools, que s'ha sumat al projecte. Albert Forn, director de mSchools, ha explicat que actualment ja hi ha implicades 1.600 escoles i els alumnes corresponents:  "El projecte educatiu permet que els alumnes treballin determinats temes a l'aula, temes pròxims a l'escola, i posteriorment ho comparteixin a través de la plataforma. En aquest cas, podran treballar sobre els fets i els llocs dels fets, i aportar els seus vídeos i les seves creacions o descobertes sobre cada tema". Un bon exemple de sinergia entre un mitjà de comunicació i l'àmbit educatiu amb un contingut cultural, això ha pretès "El lloc dels fets" amb aquesta col·laboració amb mSchools.

La realització d'aquest projecte ha comptat amb el suport de diverses entitats, com és el cas de l'Agència Catalana del Patrimoni. El seu director, Àlex Susanna, ha explicat que quan van conèixer el projecte, ara fa tres anys, de seguida els va interessar. "Tenim un país monumental i no ho sabem. Una riquesa patrimonial impressionant i l'agència la vol difondre. ‘El lloc dels fets' fa el mateix i mostra com el patrimoni està viu", ha dit per explicar aquesta col·laboració, que assegura que serà fructífera: "El matrimoni entre patrimoni i històries és èxit segur. L'espectador tindrà ganes d'anar als llocs. El programa ha sabut arrabassar la vida que hi ha entre les parets dels monuments".

Finalment, Jordi Baiget, conseller d'Empresa i Coneixement de la Generalitat, s'ha mostrat orgullós de veure productes com "El llocs dels fets" a través d'una televisió pública, complint la màxima d'informar, divulgar i educar. El conseller ha justificat la participació de la Generalitat en aquest projecte "per interès del país, per donar a conèixer el patrimoni que, en definitiva, equival a donar a conèixer la identitat, els orígens, i a més fer-ho de manera molt amena". Baiget també s'ha referit a un altre aspecte, el de la potenciació de les visites i el turisme interior: "Donar a conèixer, amb rigor, formant i informant, és funció d'una televisió pública. Quan es treballa conjuntament, els efectes són molt positius". Com a exemple ha explicat que "El foraster" va fer dos programes parlant de les falles de la Vall de Boí i, aquell any, pels volts de Sant Joan la comarca estava a vessar. Baiget ha acabat comentant que l'any 2018 és l'any europeu del turisme cultural i "caldrà continuar descobrint i posant en valor el patrimoni a través de tots els mitjans" i ha desitjat que "es pugui repetir l'experiència".