Dijous 19 d'octubre, a les 22.30, al 33 i internet

"El documental" estrena els curtmetratges "Espés", "Hijas de ningún Dios" i "Flors de tardor"

Coincidint amb l'edició del festival Filmets, el Festival Internacional de Curtmetratges de Badalona, el programa estrena produccions de reconeguda trajectòria per festivals i, després, recorda un dels grans periodistes catalans amb "Eugeni Xammar, la ploma silenciada".
"Hijas de ningún Dios", de Núria López

"Hijas de ningún Dios", de Núria López

"Espés", d'Isaac Rodríguez Ramos i Tànit Fernández Ciria, va participar al Short Film Corner del Festival de Canes, Montreal, Trento o Gijón i ha rebut més de vint guardons, entre els quals hi ha el premi al millor director el 2013 en el Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Sitges, en la secció de Nova Autoria. El curtmetratge retrata Espés, un poble del Pirineu aragonès que, com molts altres d'Espanya, té el perill de desaparèixer, perquè tan sols hi queden quatre habitants. Narrat per ells mateixos, es testifica el pes del temps sobre el poble, reflexionant sobre el que ha estat, el que en queda i la por del que passarà quan ja no hi siguin.

 

 

"Hijas de ningún Dios", de Núria López, retrata l'esclavitud sexual a Mèxic, el segon país del continent americà on hi ha un major nombre de dones desaparegudes que han acabat en la prostitució forçosa. Segons un informe elaborat per la Comissió Nacional de Drets Humans i el Centre d'Estudis i Investigació en Desenvolupament i Assistència Social, el tràfic de dones i noies destinades a l'explotació sexual és el segon negoci més lucratiu a Mèxic, superat només pel tràfic de drogues.

Organitzacions criminals utilitzen el segrest de dones i adolescents per convertir-les en esclaves sexuals. En altres ocasions, és un membre de la família qui trafica amb una noia o dona de la família. " Mi papá me empezó a explotar sexualmente cuando tenía yo 11 años", confessa Rebeca, una de les protagonistes del documental.

La directora, Núria López, és una fotògrafa catalana amb gairebé vint anys d'experiència en la fotografia documental. Els seus treballs se centren en temes de gènere, identitat, sexualitat i violència.

 

 

L'últim curtmetratge d'aquesta programació especial és "Flors de tardor". La directora polonesa resident a Barcelona Hanna Jarzabek s'allunya en aquest treball de l'estereotip de l'homosexual d'un gai jove, d'alt nivell econòmic, amb una vida sexual que és central en la seva definició com a persona. El documental recull un seguit de testimonis de persones LGTB d'edat madura que comparteixen les seves històries i els seus problemes. Davant dels estereotips, el film convida a reflexionar sobre realitats properes però sovint ignorades.

 

 

Per últim, la reemissió d'"Eugeni Xammar, la ploma silenciada" recorda un dels tres periodistes més importants que ha tingut mai Catalunya.