Jaume Figueras presenta el cicle "33 i pel·lícules de teatre"
Jaume Figueras presenta el cicle "33 i pel·lícules de teatre"
Del 28 de novembre al 2 de desembre, a les 23.15

El 33 s'omple de teatre

Del 28 de novembre al 2 de desembre, el 33 dedica la seva franja temàtica a produccions teatrals que s'han portat al cinema, com ara "Terra baixa", "El mètode Grönholm", "Forasters" o "El retaule del flautista"

Obres d'autors teatrals, contemporanis i clàssics, com Sergi Belbel, Jordi Galceran, Pere Riera, Jordi Teixidor o Àngel Guimerà. Aquestes produccions, que compten amb la presència de TV3, han estat dirigides per cineastes com Ventura Pons, Enric Folch, Ricard Reguant o l'actor Abel Folk. Entre els actors que hi intervenen, Anna Lizaran, Marisa Paredes, Manel Barceló, Jordi Boixaderas, Aina Clotet, Francesc Orella, Candela Peña i Emma Vilarasau. Cada dia, a partir de les 23.15, l'espai "33 i pel·lícules de teatre" apuja el teló.

Dilluns 28 de novembre: "Terra baixa", d'Àngel Guimerà

El protagonista, en Manelic, un home senzill i primitiu, és cridat per casar-se amb la Marta, una noia de la terra baixa que fins aleshores havia estat obligada a mantenir relacions íntimes amb el seu amo, en Sebastià, el qual pretén continuar-les més enllà del que per ell és un matrimoni de conveniència. La Marta, envilida per la relació forçada amb en Sebastià, troba en l'amor d'en Manelic la força per esdevenir lliure i trencar la dependència que la subjectava a en Sebastià. Aquest enfrontament de la dona amb l'autoritat de l'amo, en un món que encara es regeix per les relacions de poder, desencadena un drama que acaba amb la mort d'en Sebastià a mans d'en Manelic.  En el rerefons de l'obra es percep l'ambient de la societat rural a la Catalunya de l'època, on els camperols havien de suportar una feixuga dependència dels amos de les terres. Contra aquesta situació, Guimerà crea el mite de la terra alta, un món incontaminat, on no existeix el mal i d'on surt l'heroi que s'oposa a la corrupció de la terra baixa i venç el mal.

 

Dimarts, 29 de novembre: "El mètode Grönholm", de Jordi Galceran

Els quatre últims aspirants a un càrrec executiu en una multinacional sueca de mobles i bricolatge són reunits per procedir a la fase final del procés de selecció. Estan sols en una sala de reunions de les oficines centrals, els quatre junts, i són observats per psicòlegs de l'empresa a través de càmeres ocultes. Mitjançant sobres els arriben les instruccions d'una sèrie de proves d'enginy i simulació a què s'han de sotmetre per avaluar la seva personalitat.

En la primera d'aquestes proves reben l'anunci que un dels candidats presents és en realitat un dels psicòlegs de la mateixa empresa, que està fingint ser un aspirant més, i han de descobrir-ho. A partir d'aquí les sospites se sumen a la pugna per aconseguir aquest fabulós lloc de treball, i el procés es converteix en una lluita a mort, sense pietat, canalitzada per les diferents proves que els van sent propostes, cada vegada més dures, més personals, més cruels... I també cada vegada més ridícules. Els candidats, disposats a tot, es rebaixaran fins a l'extrem d'acceptar les situacions més grotesques, extravagants i indignes per aconseguir el seu objectiu: el lloc de treball somiat.

 

Dimecres, 30 de novembre: "Forasters", de Sergi Belbel

Una mateixa família viu dos fets traumàtics amb quaranta anys de diferència: la pèrdua d'un dels seus membres i com aquesta pèrdua els afecta. A més a més,  l'arribada d'uns nous veïns, forasters, trastoca la suposada harmonia familiar i social. La fragilitat de les relacions familiars, el pas del temps, el sentit de l'existència i, per damunt de tot, la por i la malfiança d'allò que no coneixem (l'estrany, l'estranger, el forà)… sacseja la mentalitat benpensant d'aquests éssers tradicionals. Descobrirem que els autèntics forasters no són aquests veïns vinguts d'altres cultures, sinó nosaltres mateixos, que ens resistim a integrar-los en les nostres famílies, la nostra realitat, la nostra consciència i el nostre afecte?

 

Dijous, 1 de desembre: "Desclassificats", de Pere Riera

Una prestigiosa periodista s'enfronta al repte més important de la seva carrera: el president del govern s'ha vist presumptament implicat en un afer aberrant i ella l'ha d'entrevistar per descobrir la veritat. Però l'astut secretari de Premsa del president no l'hi posarà fàcil. Minuts abans de l'entrevista, la protagonista es veurà sotmesa a un maquiavèl·lic joc d'equívocs i paranys que la faran dubtar dels seus principis ètics i professionals. La veritat? És el que ella busca. Però potser al final de l'obra descobrirà una veritat inesperada. No pas sobre el president, sinó sobre ella mateixa.

 

Divendres, 2 de desembre: "El retaule del flautista", de Jordi Teixidor

El retaule del flautista és una farsa que parteix del conte clàssic d'"El flautista d'Hamelín" i que denuncia la situació política del tardofranquisme. En aquest context polític i amb aquesta obra s'inaugura el que es coneix com a teatre independent.

Anar al contingut