UNA NIT AL LICEU

L'òpera "Jenufa", dissabte a "Una nit al Liceu"

"Una nit al Liceu" emet dissabte l'òpera més coneguda de Janácek. L'obra explica com el sentit de l'honor familiar porta a l'infanticidi i a la infelicitat.
Dissabte, 3 de setembre, a les 22.35, el 33 emetrà "Jenufa", una obra mestra del realisme eslau. L'òpera es va estrenar per primer cop a Brno.

Jenufa espera angoixada que torni el seu cosí i estimat, Steva Buryja, que és al poble per saber el resultat del sorteig del reclutament: ningú no ho sap, però està embarassada d'ell, i si se n'ha d'anar a fer el servei militar la seva falta serà evident. Resa devotament a la Mare de Déu mentre Laca, germanastre de Steva, que també està enamorat de Jenufa, mostra el seu caràcter turmentat amb els retrets que fa a la vella àvia, que considera que sempre l'ha menystingut en tots sentits.

Arriben el pastor Jano i el moliner, que porta la notícia que Steva s'ha deslliurat del servei, cosa que irrita Laca i alegra immensament Jenufa. Un grup de reclutes amb una petita banda de música acompanyen el jove i bell propietari, i celebren amb cants i danses l'esdeveniment. Steva, però, ha begut massa, com posa en evidència Kostelnicka, que li recorda els defectes, vanitat i dilapidació que va patir amb el seu oncle, al qual s'assembla. Condiciona el fet de donar el permís de casament als dos joves a la prova d'un any sense que l'Steva torni a tastar l'alcohol.

Han passat cinc mesos. Kostelnicka ha amagat Jenufa a casa seva i ha fet creure a la gent del poble que la noia és a Viena. Fa pocs dies que ha nascut el nen, i Jenufa mostra la seva tendresa i amor vers el seu fill, mentre que Kostelnicka no accepta els fets. Convoca Steva a fi que reconegui el seu fill, i per evitar que parli amb Jenufa dóna a la noia un fort somnífer. El jove es nega a assumir la seva responsabilitat i confessa que s'ha promès amb la filla de l'alcalde. Laca ha sorprès la visita furtiva del seu germà i vol saber què passa. Kostelnicka s'adona que pot ser ell la solució i li diu la veritat del que ha passat, però davant un moment de dubte del xicot li diu que el nen ha mort. Això desencadena el drama: quan Laca surt i Jenufa continua profundament adormida, agafa el nen i el fa desaparèixer al riu glaçat. Quan la mare es desperta, li diu que ha estat inconscient durant dos dies i que mentrestant el nen ha mort de mort natural. Explica a la fillastra que no ha volgut saber res del fill, que es casa amb la filla de l'alcalde i el maleeix. Convenç Jenufa que, ara que és lliure, accepti l'amor desinteressat de Laca, i quan arriba, malgrat el seu dolor, se sent molt agraïda pels seus sentiments i està d'acord a començar una nova vida amb ell. Una tempesta que esclata és la imatge de l'estat d'ànim turmentat de Kostelnicka, que té al·lucinacions terribles.

Al cap de dos mesos comença la preparació de l'esposori de Laca i Jenufa a la casa de Kostelnicka, amb una gran austeritat. Hi arriben l'alcalde i la seva dona, i Laca també hi ha convidat, sense rancúnia, l'Steva i la seva promesa, Karolka. Després d'una alegre escena en què les noies del poble ofereixen cants i danses i rams de flors a la núvia, l'àvia i Kostelnicka s'afanyen a beneir els nuvis.

Quan arriba el torn de la sagristana, se senten veus i amenaces i el pastor anuncia que acaben de trobar al riu el cadàver d'un infant de dies. Hi ha una gran confusió, i quan l'alcalde porta algunes peces de roba del nen mort, Jenufa hi reconeix sense cap mena de dubte les del seu fill. Els vilatans culpen del crim Jenufa i, fora de si, es preparen per lapidar-la. Laca s'avança per defensar la noia i Kostelnicka confessa públicament que ha estat ella l'assassina, davant l'estupefacció de tots.

Abans de sortir amb l'alcalde per ser conduïda als tribunals, Jenufa mostra la seva grandesa d'ànim i la perdona. Karolka anul·la el seu casament amb Steva i Jenufa renuncia també a un casament. Però Laca li declara novament el seu amor incondicional i ella se sent envaïda per un amor superior que li dóna una nova esperança.