La setmana de TV3

La lectura, protagonista a "La setmana de TV3"

La nova edició de "La setmana de TV3" està dedicada a la promoció de la lectura. Amb l'eslògan "Llegir ens fa més vius", "La setmana" intentarà sensibilitzar els teleespectadors sobre aquest tema d'interès social.

Del dilluns 26 de maig al diumenge 1 de juny se celebra "La setmana de TV3", un esdeveniment ja tradicional de la cadena que en aquesta edició, amb el suport del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, es dedicarà a la promoció de la lectura. L'eslògan d'enguany és "Llegir ens fa més vius".

Amb la participació de la majoria de programes de TV3, el K3, el 33 i el 3/24, i del web de TVC, aquests set dies es convertiran en un gran aparador on la lectura i els lectors són els autèntics protagonistes.

El Pavelló Mies van der Rohe de Barcelona ha estat l'escenari triat per presentar "La setmana de TV3". Hi han assistit Joan Manuel Tresserras, conseller de Cultura i Mitjans Audiovisuals; Mònica Terribas, directora de TVC; Pilar Cugat, directora, Carles Checa, director creatiu de "La setmana de TV3" i Espartac Peran, presentador i codirector del programa "Bocamoll".

Mònica Terribas, en la primera roda de premsa com a directora de TV3 ha manifestat: "És un privilegi que aquesta primera roda de premsa sigui sobre "La setmana de TV3" perquè aquesta és la nostra funció com a televisió, fer soroll quan cal i això és la feina de fons dels mitjans públics, ser capaços d'incentivar-nos a nosaltres mateixos, de dinamitzar la programació sobre un tema d'interès social i fer-ne partícip la nostra societat." Amb la voluntat de promocionar la lectura, TV3 vol transmetre les ganes de llegir a qualsevol lloc i en qualsevol circumstància. "Llegir sempre té un risc i és que ens canvia. Qualsevol cosa que ens ve a les mans és un instrument de transformació. I aquesta és la millor manera de dir-li a societat que ens hem transformat. Demostrar en la quantitat de coses en què es transforma TV3. I aquesta és la funció que ens fa sentir orgullosos en la televisió pública", ha afegit.

Pilar Cugat ha destacat dues idees bàsiques de "La setmana". Per una banda, "ens hem volgut obrir als diferents suports de lectura, des dels llibres a internet, passant per la premsa diària i setmanal, per tal d'arribar a més gent." D'altra banda, "volem transmetre els beneficis que comporta la lectura, no només a nivell individual, sinó també a nivell col·lectiu. Està bé saber que la lectura ens beneficia com a societat". Pel que fa als programes que s'han sumat a "La setmana", Pilar ha manifestat que "tothom ha pogut agafar la idea de la lectura i incorporar-la a la seva manera de fer". Fins i tot el departament d'esports que, en aquesta ocasió, hi participa molt "perquè l'esport no està renyit amb la lectura".

"La setmana de TV3" té un protagonisme especial a internet, un suport de lectura a l'alça que cada vegada més incorpora nous lectors. A www.tv3.cat/lasetmana els internautes trobaran la via per accedir a altres indrets relacionats amb la lectura a internet. "Una manera de conciliar la lectura amb les noves tecnologies", com ha dit Pilar Cugat.

A part dels programes diaris que inclouran en els seus continguts temes relacionats amb la lectura, hi haurà tres especials: "Caçadors de paraules. Especial lectura", "Especial Bocamoll" i "Efectes lectors". L'edició especial del "Bocamoll" serà amb petits grans lectors. I és que els participants del concurs que condueix Espartac Peran seran nens i nenes de 6è de Primària, de procedències geogràfiques i lingüístiques diferents. "Els nens petits són uns dels més fidels al programa. Ho sabem pels mails que ens arriben i perquè per l'especial de "La setmana" s'hi han presentat més de 200 parelles. La prova que més els agrada és la de "Les paraules de la tribu", ha explicat l'Espartac.

En referència a la programació, Mònica Terribas ha volgut fer incidència en els continguts de l'espai "L'hora del lector": "És un especial sobre Joaquim Carbó, un dels grans autors de la nostra literatura que va incitar a llegir a la nostra generació".

Sobre l'especial "Efectes lectors", "entrem en diversos aspectes", ha dit Carles Checa. Són cinc històries curtes que s'emetran de dilluns a divendres després del "TN vespre" i "que ens engresquen amb la lectura". Pel que fa a la campanya publicitària de "La setmana", "hem apostat per un missatge fàcil, que enganxi a la gent i hem creat simulacions que ens demostren que no llegir, pot resultar perillós".

L'encarregat de tancar l'acte ha estat el conseller Tresserras, qui ha explicat que "la lectura és una conquesta històrica, que ens dóna accés al coneixement i marge de llibertat. Pensar que les noves tecnologies són elements de substitució és un error. Darrere les noves tecnologies hi ha molta escriptura i molta lectura i s'ha de trobar un equilibri". Entre els objectius del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació hi ha "el d'intentar evitar que la lectura pugui acabar com una cosa del passat". Pel conseller, "la lectura necessita plataformes de visibilitat i "La setmana" n'és una. Des del Departament hi ha procediments que hem d'anar seguint perquè el model de televisió pública incrementi la cultura".