60 MINUTS

Hollywood i el Pentàgon: amistats perilloses, dimecres a "60 Minuts"

"60 Minuts" analitza dimecres la cooperació entre l'exèrcit nord-americà i certs directors, una cooperació poc coneguda però cada vegada menys dissimulada.
En un racó anònim de Texas, als Estats Units, trobem una ciutat iraquiana o, més ben dit, un decorat de cinema que la reprodueix. S'hi filma una pel·lícula sobre un dels episodis més famosos de la guerra de l'Iraq: l'heroic rescat de la soldat nord-americana Jessica Lynch. Van ser uns fets polèmics, perquè la versió oficial de l'operació contradiu diverses investigacions periodístiques. Però tant se val i, tot i que el rodatge ja ha començat, el guió continua sent secret. Un oficial de l'exèrcit supervisa tot el que passa davant i darrere la càmera, igual que, de fet, els seus superiors supervisen la redacció del guió.

La intrusió fins a aquest punt dels militars en les pel·lícules de guerra de Hollywood pot sorprendre, però, en realitat, l'exèrcit i els serveis secrets nord-americans tenen relacions estretes amb els directors del seu país des de fa dècades. "Top Gun" i "Black Hawk abatut", per exemple, es van rodar amb el suport i l'aval del Pentàgon.

A Washington, a la mateixa seu del Pentàgon, fins i tot hi ha tota una institució, l'Oficina de Relacions Cinematogràfiques, que s'encarrega d'aquestes qüestions. I té una funció ben clara: estudiar tots els guions de pel·lícules sobre temes militars i decidir si ajudar o no els seus productors en funció de la visió que donen de l'exèrcit. Tal director disposarà de caces i de vaixells de guerra amb tota la tripulació, que donarà totes les facilitats perquè s'hi rodin les escenes imaginades pels guionistes. A tal altre, el guió del qual no agrada gaire, se li negarà tota ajuda. Va ser el cas de "Platoon", que va ser qualificada de massa crítica amb la guerra del Vietnam. Quan passa això, al productor li toca buscar-se materials i escenaris fora dels Estats Units, normalment amb un cost econòmic molt elevat.

I aquestes relacions, últimament, s'han intensificat. Poques setmanes després de l'onze de setembre del 2001, l'exèrcit i els serveis secrets van demanar directament idees als cineastes de Hollywood. Amb l'ajuda de testimonis inèdits, de documents interns i de la "relectura" de certes escenes de grans pel·lícules ben conegudes, el programa "60 Minuts", analitza la cooperació entre l'exèrcit nord-americà i certs directors; una cooperació poc coneguda, però cada vegada menys dissimulada.

"Hollywood i el Pentàgon: amistats perilloses" (Un reportatge de Maria-Pla Mascaro. Una producció de CAPA. França, 2004)