El Mic és un dels personatges preferits del canal Super3
El Mic és un dels personatges preferits del canal Super3
El titella és un dels personatges infantils preferits

10 anys del Mic del canal Super3

El 2007 començava el programa "MIC" que volia donar resposta a la necessitat d'un espai còmode i segur que connectés amb el públic infantil de 2 a 5 anys. Amb el temps, el Mic ha aconseguit traspassar la pantalla i convertir-se en tot un fenomen entre els més petits de Catalunya

El 21 de juny del 2007, el Mic va sortir per primera vegada a la pantalla del canal infantil de Televisió de Catalunya. Aquell dia, va aparèixer a la televisió un titella de llana de color carbassa amb el nas vermell i les cames llargarudes. "Hola, amic Mic!". Des del començament, la prioritat de l'espai "MIC" ha sigut acompanyar els nens i nenes en les seves primeres passes de la descoberta del món. "MIC" vol transmetre valors senzills i vitals i models que col·laborin en el creixement dels més petits. Per fer-ho, el programa del canal Super3 crea continguts atraients i els aporta exemples de joc, ganes d'experimentar i maneres de relacionar-se. Sobretot, "MIC" vol ser entenedor per als infants, respectar el seu ritme, i donar-los el temps necessari per veure, per escoltar, per comprendre.

Aquestes idees es porten a terme essencialment a través dels titelles, una tècnica dramàtica que és una porta d'entrada molt potent a l'univers dels nens. El programa compta amb l'ajuda del Mic, en Cincsegons, el Cargol i la Mosca, uns personatges que actuen en un món fet a mà amb materials domèstics.

El Mic és un titella fet de llana, rialler i trapella. S'ha dissenyat tenint en compte que els nens en edat preescolar es troben en el procés de descoberta i identificació del propi cos. El seu millor amic, en Cincsegons, domina les paraules, sap moltes coses, i l'ajuda en els petits conflictes.

El programa "MIC" contribueix a la difusió del català com a llengua vehicular i d'expressió i recupera elements orals de la cultura popular. A les històries, l'idioma és viu i serveix per jugar, inventar onomatopeies i divertir-se amb les paraules. El llenguatge dels titelles es cuida al màxim i té el suport de cançons, cantarelles, jocs, derivats i repeticions per crear ritmes que acompanyen l'acció.

El món sonor del programa es completa amb un acurat muntatge musical que aposta per l'ús d'instruments que es reconeixen fàcilment i conformen una banda sonora única per a cada història.

 

L'evolució del programa "MIC"

El juny del 2007 les aventures dels titelles havien d'aparèixer acompanyant els blocs de sèries d'animació dirigits al públic preescolar. Ben aviat, les històries del Mic i els seus amics van connectar amb els més petits, cosa que va activar l'atenció per part de les famílies. Al llarg d'aquests deu anys el programa s'ha consolidat i, a poc a poc, ha anat ocupant més lloc a la graella del canal Super3.

El setembre del 2013 va estrenar un nou format amb les històries agrupades en capítols de 30 minuts sota el títol d'"El Mic i els seus amics", on es combinen les aventures del Mic amb els altres elements del programa, com petits vídeos amb presència de nens i nenes, cançons, i jocs visuals amb imatges de la natura.

Al llarg d'aquests anys la presència del Mic a la pantalla ha passat de 5 a 40 minuts diaris, durada que es duplica quan arriben les vacances escolars.

El Mic és un dels personatges preferits del canal Super3. L'èxit del programa es veu reflectit en els seus alts índexs d'audiència. Així mateix, alguns vídeos del Mic han sigut, durant mesos, els més vistos als mitjans digitals.

 

El nino del Mic, el company dels més petits

Amb els anys el Mic ha aconseguit traspassar la pantalla i convertir-se en tot un fenomen entre els més petits de Catalunya.

L'any 2010 es va inaugurar la línia de productes de marxandatge amb el peluix del Mic. L'acollida va ser molt bona i, fins avui, se n'han venut més de 160.000 unitats. Durant aquests anys, molts nens i nenes han escollit el Mic com el nino preferit que els acompanya a tot arreu.

Després del peluix, s'han creat més elements de marxandatge: llibres, discos, DVD, samarreta, motxilla, pilota, paraigua... En total, 38 productes, que s'han dissenyat des del programa mateix, buscant la senzillesa, la màxima qualitat en els materials i vigilant de no crear joguines o elements sexistes. Gràcies a la resposta de les famílies, "MIC" és un dels programes que més marxandatge ha venut en la història de Televisió de Catalunya.

 

Els discos, els llibres i els DVD del "MIC"

El programa "MIC" ha editat quatre llibres de cartró: "El Mic i els seus amics", "La capsa secreta del bosc", "L'ocell Piu-Piu" i "Què fa el Mic?", amb il·lustracions protagonitzades pels personatges del programa i impresos en lletra de pal per als nens que comencen a llegir.

També ha editat dos discos: "Mac, mec, mic!" i "Tocat' el melic", que combinen temes  originals amb cançons tradicionals. D'alguns d'aquests temes, se n'han fet videoclips interpretats pel Mic i els seus amics, que s'han pogut veure tant per televisió com al web.

A més, el programa "MIC" ha editat vuit DVDs, que recullen les històries protagonitzades pel Mic, en Cincsegons, el Cargol i la Mosca, amb títols com "Amiga primavera, amic estiu", "Jugar, cantar i endevinar" o "Benvinguts al circ!".

 

Cantem amb el Mic

El 2016 el programa ha engegat un projecte global multimèdia, "El cançoner del Mic". Aquest projecte neix per esdevenir un recull del patrimoni musical tradicional infantil català. A partir de cançons tradicionals, s'elaboren vídeos amb una posada en escena acurada, adaptada a cada tema.

Apadrinat pel Mic i difós a través del programa, la intenció és dotar el cançoner d'una plataforma en línia que sigui un referent en la recerca de cançons infantils en català a internet; una eina per a famílies i educadors.

 

La resposta de les famílies i dels professionals

La complicitat de pares i mares ha estat el factor principal que ha permès que el "MIC" pugui arribar a fer deu anys en antena en emissió diària. Des de grups al Facebook fins a fòrums en webs especialitzats, les famílies i el públic s'han trobat a les xarxes per preguntar, compartir i també recomanar el programa. A poc a poc, el Mic ha sigut protagonista de pastissos, manualitats, disfresses... tot fet amb molt d'amor per als més menuts de la casa. Internet s'ha omplert de referències al "MIC" generades des del nucli de les famílies.

També col·lectius professionals com mestres, logopedes o infermers, han trobat en el Mic un bon aliat per connectar amb els més petits a l'hora de desenvolupar la seva feina. Al mes de maig, Nexe Fundació va premiar un projecte que fa servir peluixos del Mic retocats electrònicament, per ajudar nadons sords a conservar els sons que generen espontàniament, però que ells mateixos no poden sentir.

 

El "MIC" a la Festa dels Súpers

Des del 2007 la trobada anual de tots els súpers s'ha convertit en el moment especial de conèixer cara a cara els amics del Mic. El programa hi ha tingut cada any un espai propi que, igual que a la pantalla, s'ha anat fent més gran i amb més entitat.

A cada edició de la Festa, el programa ha proposat una activitat vinculada amb el tema anual de la trobada, adaptada als nens i nenes més petits i cada any s'hi han aplegat més famílies. Per acostar encara més el personatge al seu públic, l'any passat es va crear un petit espectacle de titelles, amb el Mic i en Cincsegons actuant per primera vegada en directe davant del seu públic.

Anar al contingut