Visita al rodatge d'"Ebre, del bressol a la batalla"

Dissabte 4 de juliol va començar el rodatge de la "TV movie" "Ebre, del bressol a la batalla", dirigida per Román Parrado, amb guió d'Eduard Sola i protagonitzada per Oriol Pla, Enric Auquer, Àlex Monner, Emilio Palacios, Artur Busquets, Roser Tapias i Manuel Moron. La gravació durarà fins al 31 de juliol i es farà en diferents localitzacions de Barcelona i els seus voltants i les Terres de l'Ebre.

Ahir l'equip d'aquesta producció, que explica la batalla més sagnant de la Guerra Civil Espanyola, en què en 115 dies van morir unes 195.000 persones, molts dels quals eren joves que havien estat reclutats obligatòriament i que es coneixen com "la lleva del biberó", estava rodant una de les escenes més importants a Torrebonica, a Terrassa. Allà es va poder veure la quantitat d'extres amb què es treballa i també la vida dels reclutats als camps d'entrenament.

"Ebre, del bressol a la batalla" és una coproducció de TV3 amb, Set Màgic Audiovisual i Enciende TV, amb la participació de Canal Sur i l'ajut de l'ICEC, l'Institut d'Estudis llerdencs, la Diputació de Tarragona i l'Ajuntament de Terrassa.

La "TV movie" se situa a l'abril del 1938, quan molts nois d'entre 17 i 18 anys són reclutats per l'exèrcit republicà per lluitar contra les tropes de Franco, en un moment en què la Guerra Civil sembla que es decanta a favor d'aquests últims. D'una banda, Manuel Azaña, president de la República, intenta aconseguir una pau que estalviï més morts, però de l'altra Juan Negrín, president del govern, vol allargar la resistència fins a aconseguir una ajuda internacional que sembla poc probable. Entre els nois enviats a la Batalla de l'Ebre hi ha en Pere Puig, que ha hagut de deixar la seva vida de pastor; en Fermí Quintana, que s'ha allistat voluntàriament per trobar el seu germà desaparegut des de fa temps; en Valentí Godall, un convençut antifeixista que es trobarà amb el conflicte de fer amistat amb un ferit de guerra que després sabrà que és de l'altre bàndol, i en Jaume Comelles, un seminarista que viu espantat perquè companys com en Martí Claret, anticlericals, el miren amb tant d'odi com als enemics. El destí de tots ells resulta imprevisible.

 

Eduard Sola, guionista, va destacar que no s'ha fet cap pel·lícula de la batalla de l'Ebre com aquesta, en què el guió se centra en dos aspectes, "la lleva del biberó", aquells joves que van viure la guerra des de les trinxeres, i d'altra banda, la qüestió política, tot el que passava als despatxos entre Manuel Azaña i Juan Negrín. També va destacar que el seu interès era veure com aquests joves van viure la guerra, i per Sola "l'espectador i els protagonistes són al mateix lloc, els sorprèn el mateix". El guió està fet a partir de les memòries escrites per la gent que ho va viure en primera persona i també per les entrevistes que es van fer amb alguns d'ells, per això "gairebé tot és veraç, fins i tot les petites coses que els passen als personatges".

El director, Román Parrado, va destacar que "tot i que hi ha moltes pel·lícules amb la guerra com a rerefons, aquesta és bèl·lica com a tal". Segons Parrado, parla sobre la pèrdua de la innocència de molts joves. Una de les dificultats és que moltes de les escenes s'han de gravar de nit i això ha fet que s'hagin buscat localitzacions molt concretes, per exemple el punt per fer la creuada del riu. Per Parrado, "el material de base és molt bo i per tant això ho ha facilitat tot". I va voler deixar clar que "no cal saber escriure per dirigir i quan vaig rebre el guió em va agradar molt". Finalment va dir que "les TV movies han de semblar pel·lícules de cinema".

Els quatre actors que protagonitzen les històries principals, Oriol Pla, Enric Auquer, Àlex Monner i Emilio Palacios, van estar d'acord que rodar aquesta producció està sent una experiència molt bona per ells. Han conegut més a fons la història d'un moment important i els està aportant noves visions. Àlex Monner destacava què ell "ha confirmat l'absurditat que ha estat la guerra".

I Roser Tapias, l'actriu que dóna vida a la secretària de Manuel Azaña, va explicar que el seu personatge, l'únic inventat, mostra "el paper tan important que va tenir la dona a la rereguarda". Ella és l'únic punt d'unió entre el front i els despatxos. Per ella "ha estat molt emocionant, perquè tots tenim un referent i això ha creat un espai de diàleg entre la meva àvia i jo i ha estat molt enriquidor".

En la producció hi participen més de 500 figurants i es rodarà en un mes.

tv3.cat/corpoduccions

Anar al contingut