Presentació de La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio

L'estudi 1 de TV3 ja està a punt per a La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio, que se celebrarà aquest diumenge 18 de desembre, i que aquest any es dedicarà a sensibilitzar i donar un important impuls econòmic a la recerca en l'ictus i les lesions medul·lars i cerebrals traumàtiques. Helena Garcia Melero i Ramon Pellicer han conduït la presentació que s'ha fet aquest matí a la premsa, des del mateix lloc on conduiran el programa televisiu. Una Marató que arriba als 25 anys i que començarà a les 8.00 a Catalunya Ràdio fins a les 14.00; a partir de les 10.00 s'afegirà TV3 fins a la matinada.

A l'acte hi han assistit el director de TV3, Jaume Peral; el director de Catalunya Ràdio, Saül Gordillo; els presentadors del programa de TV3, Helena Garcia Melero i Ramon Pellicer; el director i presentador del programa "El suplement" de Catalunya Ràdio, Ricard Ustrell i la directora de La Marató, Àngels Molina.

Com si es tractés de l'assaig del programa de diumenge, Helena Garcia Melero i Ramon Pellicer han estat els amfitrions de la roda de premsa de presentació de La Marató d'enguany, que ha començat amb l'actuació de l'orquestra The Gramophone Allstars Big Band, que s'estrena com a banda i seran els encarregats que no decaigui el ritme en les 15 hores del programa.

La Marató d'aquest any està dedicada a l'ictus i les lesions medul·lars i cerebrals traumàtiques, però també és La Marató dels 25 anys. Jaume Peral ha recordat els inicis de La Marató, l'any 1992. "Vam apostar per un projecte que llavors era un interrogant. La Marató és on és per la feina dels professionals que ha fet que traspassi les fronteres de TV3. És un país que es mobilitza. Una de les fites més importants com a televisió pública que no seria possible sense un poble al darrere", ha recordat Peral. "Teresa Guitart va ser la que va portar la idea a TV3 i la va impulsar amb l'aleshores director, Jaume Ferrús, i Elisa Deulonder, va ser la primera que es va atrevir a dirigir el programa, el més llarg que mai s'havia fet a la cadena fins a aquell moment. Aquella primera edició, dedicada a recaptar fons per investigar la leucèmia, ja va ser tot un triomf. Un triomf que ja mai ho ha deixat de ser. Mai, en 25 edicions...", ha afegit.

Un programa que ha evolucionat de manera constant. De les 6 hores d'emissió a les 15 actuals. De les presentacions per franges a un o dos presentadors que assumeixen la presentació, repte que va assumir per primer cop el 2004 Ramon Pellicer, per donar coherència al programa. També ha evolucionat la manera d'explicar els continguts del programa, el que són les malalties. Ara s'explica de manera més gràfica i de manera més entenedora per l'espectador.

En una època en què l'actualitat ha fet que es qüestionin certs comportaments solidaris, el director de TV3, Jaume Peral, ha volgut destacar que "La Marató com a projecte és tan potent, tan sòlid, tan rigorós i tan transparent gràcies a la feina que fa la Fundació de La Marató dirigida per Lluís Bernabé, que els ciutadans han d'estar ben tranquils perquè la transparència és total i se sap on va a parar cada un dels euros que aporten".

D'altra banda, malgrat que no s'ha aconseguit canviar el dia de celebració del derbi, "el que sí que s'ha aconseguit, en un gest que els honora i els agraïm, és la solidaritat dels equips del Barça i l'Espanyol, que per primera vegada sortiran al terreny de joc amb la samarreta de La Marató, i dels equips del FC Barcelona de bàsquet i de la Penya, que també ho faran en el partit que juguen al migdia", ha explicat Jaume Peral. A banda es produiran altres accions, com per exemple que els equips es faran les fotografies oficials amb un cartell que convidarà a col·laborar amb donatius al telèfon 905 11 50 50. I a les tanques publicitàries, tant del Camp Nou com del Palau Blaugrana, es podrà veure durant els enfrontaments el mateix missatge amb el número de telèfon. Amb tot, el director de TV3 ha volgut remarcar que "els clubs esportius grans i petits sempre s'han compromès amb La Marató".

Un any més, La Marató comença a Catalunya Ràdio. Ho farà amb l'especial que prepara "El suplement" amb Ricard Ustrell, a partir de les 8.00. "Catalunya Ràdio es mou és el lema d'aquesta temporada", ha recordat el director de l'emissora, Saül Gordillo. "La ràdio s'està movent i no pot estar allunyada d'aquest moviment de país que és una cita anual ineludible com és La Marató. També és vol aprofitar per reforçar les sinergies entre la ràdio i la televisió públiques des del paraigua de la Corporació. I comença a Catalunya Ràdio amb el programa estrella del cap de setmana, "El suplement", que presenta el Ricard Ustrell. Un programa que enllaça molt amb el que és La Marató i el que treu de tots nosaltres ja que són capaços de fer-nos pensar, reflexionar, commoure, treure'ns un punt d'acció positiva a favor de coses."

La ràdio és el complement perfecte de la televisió. El que no pugui estar al davant de la pantalla sempre tindrà una ràdio per seguir fil per randa com evoluciona La Marató. Durant tot l'any els oients han contribuït a la tria de les cançons del disc dels 25 anys de La Marató a través dels programes "El matí de Catalunya Ràdio" i "La vida". En aquest sentit Gordillo ha remarcat: "Al darrera de La Marató hi ha la feina de tot un any fent pedagogia i escalfant motors".

"Diumenge sortirem de l'estudi, tindrem presència al territori, seguirem molt el batec del país que és extraordinari com es mou", ha explicat Ricard Ustrell, el realitzador d'"El suplement" que s'encarregarà d'inaugurar el marcador de La Marató, en directe, a Catalunya Ràdio. Com a novetat, cada una de les actuacions del disc de La Marató –n'hi haurà una cada hora– es faran des de l'estudi d'iCat.cat.

La directora de La Marató, Àngels Molina, ha volgut mantenir el misteri de tot el que passarà en les 15 hores de programa. Fa molts mesos que es treballa sense descans. Ha destacat que hi ha més de 3.000 activitats arreu del territori. Onze poblacions de fora de Catalunya també n'organitzen alguna. "És un honor i tota una responsabilitat per nosaltres. Estem comptant segons fins que arribi diumenge, que és el dia de la festa", ha confessat.

La directora també ha destacat un moment especial, que és la trobada prèvia entre testimonis, presentadors i l'equip de La Marató durant la setmana d'assajos, i que va ser ahir al vespre. El procés de recerca i tria dels testimonis comença al maig amb l'assessorament d'un consell d'experts. És la manera de posar cares a les afectacions que molts cops són desconegudes. "Aquest procés culmina a la tardor, quan es tanca aquest mosaic del que pensem que serà una bona representació per construir un relat global i arribar a l'audiència, que s'entengui que hi ha molta feina a fer pel que fa a la recerca d'aquestes malalties. La trobada és un moment emocionalment esgotador però preciós", ha explicat Àngels Molina. "És un moment molt dur. Ets conscient de la gravetat del que estem parlant en el programa però també de la seva generositat infinita: per explicar la seva història, per obrir-nos les portes de casa seva, per venir aquí amb els problemes afegits que tenen de mobilitat, per estar disposats a obrir la seva intimitat... Sense ells, La Marató no seria possible. No és un tòpic. Els testimonis són l'ànima i l'essència i és per ells que necessitem continuar fent recerca."

"Durant tot el dia el programa s'anirà esquitxant de conceptes, de festa i de celebració. Hi haurà un parell de sorpreses molt maques i, per tant, és imprescindible no perdre's ni un minut del programa", ha resumit Àngels Molina. I ha demanat que malgrat que aquest any se celebra el 25 anys de La Marató, és important no oblidar que aquesta edició està dedicada a sensibilitzar i donar un important impuls econòmic a la recerca en l'ictus i les lesions medul·lars i cerebrals traumàtiques.

A la directora del programa de TV3 li ha costat dir noms: "La Marató  no té noms, és de tots". Però ha avançat que Ariadna Oltra, Mònica Terribas, Quim Masferrer i Roger de Gràcia assumiran tasques de presentació en algun moment de les 15 hores de programa. Ha parlat de les connexions a la Fira de Barcelona, on hi haurà més de 2.000 voluntaris agafant telèfons. Hi haurà actuacions d'Il volo, de musicals com "Scaramouche", el darrer marcador arribarà amb "Priscilla, el musical", i que cares conegudes de la casa faran actuacions especials.

tv3.cat/marato

Anar al contingut