Un fotograma de la pel·lícula 'Los Niños (The Grown-Ups)', de Maite Alberdi, guanyadora de la 20a edició del DocsBarcelona
Un fotograma de la pel·lícula 'Los Niños (The Grown-Ups)', de Maite Alberdi, guanyadora de la 20a edició del DocsBarcelona

"Los niños", de Maite Alberdi, guanyadora del Premi DocsBarcelona TV3

La pel·lícula documental "Los niños", de la xilena Maite Alberdi, va rebre ahir el premi DocsBarcelona TV3 a la millor pel·lícula documental, en el marc de l'acte de cloenda del Festival DocsBarcelona, que s'ha celebrat del 18 al 28 de maig.

La 20a edició del Festival Internacional de Cinema Documental de Barcelona, del qual TV3 ha estat mitjà oficial, va acabar ahir amb una cerimònia de cloenda presentada pel director i presentador del programa "Estat de Gràcia", de Catalunya Ràdio, Roger de Gràcia.

L'acte es va dur a terme als Aribau Multicines, després de la projecció del documental "La Chana", en presència de la seva directora, Lucija Stojevic, i de protagonista del documental, la Chana. La "bailaora" Antonia Santiago Amador, més coneguda com la Chana, també va actuar en el transcurs de la cerimònia de clausura. Aquesta producció catalana, que compta amb la col·laboració de TV3 en la producció, va ser reconeguda amb el Premi del Públic IDFA 2016 (Festival Internacional de Documentals d'Amsterdam).

Després es va fer el lliurament de guardons i el Jurat DocsBarcelona Panorama, del qual formava part el director de "Sense ficció", Joan Salvat, va atorgar el premi DocsBarcelona TV3 a la millor pel·lícula documental a "Los niños", de Maite Alberdi. La directora xilena ha merescut el premi, dotat amb 5.000 €, per exhibir el seu talent en afrontar una realitat incòmoda, sense prejudicis, i construir una història d'amor commovedora, un retrat dolç i amb sentit de l'humor.

La cinta segueix les vides de quatre adults amb síndrome de Down, que assisteixen a la mateixa escola des de fa quaranta anys. Estan farts de ser tractats com si fossin nens petits, quan, en realitat, estan a punt de fer cinquanta anys. Desitgen poder conduir, gaudir del sexe, tenir una feina de veritat, casar-se o ser pares. Estan convençuts que volen assumir les responsabilitats de la vida adulta, però la societat no els ho posa fàcil.

La cerimònia de cloenda d'ahir va posar punt final al DocsBarcelona d'enguany que, per celebrar el seu vintè aniversari, n'ha doblat la durada, ha incrementat la seva secció oficial, n'ha ampliat el palmarès i també l'abast territorial. Del 18 al 28 de maig, el festival ha ofert 94 pel·lícules de 30 països.

Organitzat per Parallel 40, DocsBarcelona s'ha consolidat com un dels festivals i mercats de documentals més importants del sud d'Europa. Amb un apartat dedicat a la projecció de documentals i, un altre, dirigit específicament a la indústria audiovisual, s'ha convertit en el tercer mercat de finançament de projectes documentals més seguit del món.

La programació d'aquesta edició ha tingut un to molt coral, ha abordat històries dels cinc continents amb una ampli ventall de temàtiques. La secció oficial ha inclòs 38 títols a competició, distribuïts en tres seccions: Panorama, una selecció dels documentals més recents i rellevants de l'escena internacional; Latitud, reservada a produccions d'Espanya, Portugal i Amèrica Llatina, i What the Doc?, una nova finestra per a títols més arriscats i innovadors.

Gràcies al compromís dels documentalistes, el festival s'ha acostat, amb una nova mirada, als conflictes de Colòmbia, Síria o Somàlia, al rerefons de dos casos judicials que han colpit el món, a les fàbriques tèxtils de l'Índia o a les noves veus del periodisme d'investigació. A més, també han tingut un pes important en el gruix de la programació els documentals dirigits per dones, els documentals que reflexionen sobre l'educació i la criança o alguns dels títols imprescindibles de l'any sobre medi ambient i ecologia. Tots són testimonis d'un món que se'n va i d'un món que tot just arriba, on els realitzadors posen la càmera per captar aquest moment de transició global i obrir-hi el debat social.

tv3.cat/documentals

Anar al contingut