Cada dilluns, a Catalunya Ràdio

L'informatiu "Catalunya vespre" estrena "Big data", un espai basat en el periodisme de dades

A partir d'avui, a les 20.00, Kílian Sebrià i l'equip del "Catalunya vespre" analitzaran la realitat que ens envolta a partir de l'anàlisi dels milions de dades que hi ha a la xarxa. El primer estudi, que es farà públic aquest vespre a Catalunya Ràdio, gira entorn de la informació sobre les aerolínies que hi ha a les xarxes socials.
Dades de l'estudi per a l'espai "Big data" del "Catalunya vespre"

Dades de l'estudi per a l'espai "Big data" del "Catalunya vespre"

L'informatiu "Catalunya vespre", amb Kílian Sebrià, estrena avui l'espai "Big data", basat en el periodisme de dades, amb un estudi sobre els missatges que es publiquen a les xarxes socials relacionats amb les companyies aèries. El treball de la consultoria Sibilare s'ha fet aquest cap de setmana al voltant de la conversa entre empreses i clients a la xarxa de les principals companyies aèries que operen a l'Aeroport del Prat.

El programa, que s'interessa pels continguts basats en el periodisme de dades, oferirà cada setmana material propi i exclusiu, amb l'objectiu de marcar l'agenda d'actualitat i aportar temes d'interès als seus oients. El periodisme de dades pretén ser un reflex clar i objectiu de la realitat que ens envolta, i en aquest sentit, internet ha esdevingut un camp massiu d'on es poden obtenir una gran quantitat de dades que poden convertir-se en un termòmetre per mesurar la percepció social sobre un determinat tema. Per tant, obtenir i llegir aquestes dades pot servir de punt de partida per plantejar temes de debat periodístic. En aquest cas, l'espai "Big data" s'elabora a partir de les dades que facilita Sibilare, una empresa que disposa dels mitjans tècnics i humans necessaris per fer aquesta lectura periodística de la realitat a la xarxa.

El titular d'avui: Cada 5 segons es genera un missatge a les xarxes socials relacionat amb una aerolínia

Una de les conclusions d'aquest estudi és que cada 5 segons es genera un missatge a les xarxes socials relacionat amb una aerolínia. Només aquest cap de setmana, s'han generat més de 46.500 comentaris a les xarxes socials dins l'estat espanyol que afecten aquestes companyies. Com a curiositat, la meitat de mencions s'han fet en anglès, en total un 56% dels missatges, seguit del 20% en castellà.

Entre aquests missatges, hi ha els que generen les mateixes companyies, que són conscients de la importància de tenir presència a la xarxa. En aquest sentit, Air France és l'aerolínia amb més seguidors, més de 5 milions d'usuaris que sumen a través del principal canal corporatiu de Twitter i Facebook. En segon lloc, se situa British Airways, amb més de 2.700.000 seguidors, i en tercera posició, Lufthansa, amb poc més de dos milions de seguidors.

Si es tenen en compte els comentaris fets a internet durant aquest cap de setmana, de tots els que arriben als canals oficials de les aerolínies, una mitjana d'un 5% són queixes o crítiques. En el rànquing dels últims tres dies, la companyia Vueling és qui encapçala la llista. Del total de missatges rebuts directament als seus canals oficials, el 15% són queixes d'usuaris, la majoria relacionades amb retards en el vols. En segon lloc, hi ha Iberia, amb prop d'un 12% de comentaris negatius del total de la conversa que ha generat a la xarxa aquest cap de setmana, i en tercer lloc, Alitalia, amb poc més d'un 9%.

De la mateixa manera que els clients poden aprofitar aquests canals corporatius per dirigir-se directament a les companyies, aquestes també fan servir les xarxes per fer arribar missatges directes als seus clients, a més de fer promocions i facilitar altres informacions genèriques. En aquest sentit, segons l'estudi de Sibilare, British Airways ha estat amb diferència la companyia que ha generat més activitat a la xarxa aquest cap de setmana, amb més de 1.300 missatges, pràcticament 20 per hora, seguida d'Easyjet, amb 840, i ja a molta distància Iberia, amb poc més de 330.

L'informatiu "Catalunya vespre" s'emet de dilluns a divendres, de 19.00 a 22.00. 

 

catradio.cat/catalunyavespre

facebook.com/catvespre

twitter.com/catvespre