"La Jonquera, vint anys sense frontera", premi Carles Rahola

La 6a edició dels Premis de Comunicació Local Carles Rahola ha atorgat el premi al millor treball informatiu o divulgatiu en televisió a Vicenç Asensio, director i guionista de "La Jonquera: 20 anys sense frontera", una producció de TV3 amb la col·laboració de Visual 13 que el "Sense ficció" va estrenar al mes de juny.

Els premis Carles Rahola de Comunicació Local han estat organitzats per la Diputació de Girona i la Demarcació de Girona del Col·legi de Periodistes de Catalunya i es van lliurar ahir a l'Auditori de Girona.

"La Jonquera: 20 anys sense frontera" va ser escollit com el millor treball informatiu o divulgatiu en televisió. El premi, dotat amb 1.000 euros, ha estat per a Vicenç Asensio, director i guionista de "La Jonquera: 20 anys sense frontera", una producció de TV3 amb la col·laboració de Visual 13 que es va emetre al programa "Sense ficció" el 10 de juny del 2014. El jurat va destacar "la manera com aborda alhora la singularitat i la complexitat de la realitat del dia a dia de la Jonquera amb un format àgil, dinàmic i modern".

Sinopsi

L'1 de gener de 1993, la incorporació d'Espanya al Mercat Únic Europeu va suposar el tancament de la majoria d'agències de duanes de la Jonquera, on treballaven més d'un miler de persones de tot l'Alt Empordà. D'un dia per l'altre desapareixia la principal font d'ingressos del municipi i un dels motors econòmics de la comarca. Després d'uns primers anys d'incertesa, increment de l'atur i pèrdua de població, la Jonquera es va reinventar amb l'obertura de serveis per a transportistes i de comerços orientats a un públic francès, atret pels preus més baixos en tabac, alcohol i gasolina. En l'actualitat, amb poc més de 3.000 habitants, "la petita Andorra catalana" ofereix més de 60.000 metres quadrats de superfície comercial i rep més de 6 milions de visitants l'any. Lluny de l'estereotip que només vincula la Jonquera amb la prostitució i la crònica de successos, el municipi torna a ser avui un gran motor econòmic i un exemple de superació en temps de crisi.

 

El documental "La Jonquera, vint anys sense frontera" ofereix una mirada intensa i calidoscòpica sobre un dels llocs més singulars de l'Europa actual, i analitza des de les transformacions i canvis socials i econòmics viscuts els darrers vint anys fins als reptes actuals i les perspectives de futur d'aquesta històrica terra de pas i eix estratègic de comunicacions. Una mirada externa, però alhora interna, del director del documental, Vicenç Asensio, que durant set anys va treballar a la duana de la Jonquera i que l'1 de gener de 1993 es va quedar sense feina, com la majoria dels seus companys.

Fitxa tècnica
Guió i direcció: Vicenç Asensio
Producció executiva: Marta Puigsegur
Muntatge i postproducció: Vicenç Asensio
Direcció de producció: Carles Cereijo

El millor projecte sobre comunicació periodística, dotat amb 2.000 euros, va ser per a Samuel Colomer i la periodista de la delegació de Girona de TV3 Mercè Sibina, per "Temporada Alta: l'èxit de l'efímer". Es tracta d'un projecte de documental sobre el festival Temporada Alta, dedicat a les arts escèniques i que se celebra a les ciutats de Girona i Salt d'octubre a desembre. El jurat va valorar "la qualitat dels materials recollits durant tota la història del Temporada Alta; l'impacte, la influència i la possibilitat que té el projecte de mostrar al món la potencialitat del festival a escala social, econòmica i cultural i, a la vegada, que serveix com a estímul per promoure les arts escèniques".

tv3.cat/senseficcio

twitter.com/senseficcio

facebook.com/senseficcio