"Gaudí ja no serà mai més una imatge fixa"

"30 minuts" presenta diumenge, 18 de juny, a les 21.55, per primera vegada a la història, una filmació d'Antoni Gaudí feta un any abans de la seva mort
Fins ara, només es tenia constància d'unes quantes fotos de l'arquitecte, però no s'havia pogut veure mai la seva imatge en moviment. Serà possible en el marc de l'estrena de "Sagrada Família: compte enrere", un reportatge de TV3 que descobrirà les innovadores tècniques constructives que permetran accelerar el ritme de les obres per poder assolir l'objectiu d'acabar l'obra l'any 2026.

En el reportatge també es podran sentir les reflexions dels actuals arquitectes de la basílica, del dissenyador dels vitralls i de l'escultor encarregat de fer els pinacles de les torres dels evangelistes i descobrir el sorprenent projecte que Gaudí tenia pensat per les campanes del temple. El treball també fa un repàs de diferents vicissituds i polèmiques que històricament han envoltat la construcció de la Sagrada Família.

Avui s'han explicat els detalls i s'ha mostrat el reportatge en l'espai protagonista del treball: el temple de la Sagrada Família. Hi ha assistit Vicent Sanchis, director de TV3; Eduard Sanjuan, director de "30 minuts", i Roser Oliver, autora del reportatge conjuntament amb Carles Señalada.

Amb un gran desplegament audiovisual, les càmeres de "30 minuts" han filmat tots els processos pels quals passa una pedra des que s'extreu de la pedrera fins que es col·loca en una de les torres. Segons Vicent Sanchis és "la síntesi de la història de la Sagrada Família. Tots els problemes que hi ha hagut, com s'està treballant darrerament i com i quan s'acabarà. Potser sí que serem de les primeres generacions que la podrà veure acabada".

"Gaudí va ser polèmic des del primer moment, llegint els diaris de l'època es pot veure el que li deien els seus coetanis i no era gens agradable. La polèmica continua avui en dia. I no vull imaginar-me el que serà pels responsables del patronat del temple quan es decideixi qui farà la façana principal de la Glòria", ha comentat el director de TV3, després del visionat del "30 minuts". "El que importa ara és que tenim un magnífic reportatge i vull donar les gràcies a Roser Oliver i Carles Señalada per la feina que han fet. També a Eduard Sanjuan per haver-los coordinat. I per haver aconseguit aquesta peça inèdita de pocs segons però que resulten espectaculars perquè no n'hi havia. Només unes quantes fotos."

"L'objectiu del reportatge neix de la constatació que s'està fent una obra impressionant, majúscula i brutal. Una de les més importats d'aquest segle. En els Serveis Informatius, l'Elena Rodríguez ha fet uns magnífics reportatges en els Telenotícies i nosaltres, recollint una mica l'herència del que s'estava mostrant i de l'envergadura del que s'estava explicant, vam considerar oportú fer un format més llarg de reportatge, amb tots els ets i uts i el retrat de tot el que un exèrcit de professionals increïbles estava fent en aquest temple", ha explicat en director del "30 minuts", Eduard Sanjuan. "Catalunya sempre ha estat impregnada d'aquesta polèmica, i potser per això, Catalunya ha tractat amb indiferència tot allò que s'estava fent aquí. Ha estat la mirada externa, la visita de milions de persones en aquest espai, el que ens ha ajudat a capgirar la mirada i comprovar el que s'estava fent realment aquí", ha afegit.

 

El debat sobre la Sagrada Família sempre ha estat present, i "Sagrada Família: compte enrere" també ho recull. S'estava fent el que ell volia? Valia més deixar-ho sense acabar? S'estava pervertint la seva obra? Sobre aquest debat, Sanjuan ha opinat: "Era un debat que estava bé pels anys 50, 60 o 70, però ara ja no és un debat actual. Quines polèmiques no van protagonitzar obres com la Torre Eiffel, el Palau de la Música o el centre George Pompidou? Grans obres fetes per grans arquitectes. I val moltíssim la pena mostrar el treball professional, brutal, intens d'un exèrcit de professionals que està deixant la vida a continuar l'obra d'Antoni Gaudí. Vindran debats, polèmiques, però estem en una altra fase." A més, Sanjuan ha destacat "la pinzellada magnífica" que suposen aquestes imatges en moviment de l'arquitecte.

Per Roser Oliver, directora del reportatge conjuntament amb Carles Señalada, el que era més complicat era decidir en què centrar-se tenint en compte totes les històries paral·leles que porta associada la Sagrada Família: "Teníem clar que s'havia d'explicar el repte constructiu impressionant que s'està fent, que havia de ser el fil conductor, sense obviar les altres històries encara que fos en petites pinzellades ja que ens han permès fer repàs entre el passat i el present. Perquè tot i que, sense cap mena de dubte, la Sagrada Família s'ha convertit en el gran símbol de Barcelona, hi ha molts barcelonins que encara la desconeixen. Esperem que aquest reportatge els aporti més informació."

"Gaudí ja no serà mai més una imatge fixa. Diumenge tothom podrà veure com es movia Antoni Gaudí, quina planta tenia Antoni Gaudí i com actuava Antoni Gaudí. Una aportació important al coneixement de la seva figura", ha destacat Roser Oliver sobre les imatges cedides per Frederic Fargas Texidó on es veu per primera vegada l'arquitecte en moviment.

Feia 17 anys que TV3 anava al darrere d'aquestes imatges històriques. Mirant que deixessin l'àmbit familiar on havien estat durant 92 anys, guardades gran part del temps a la nevera de casa i que es poguessin mostrar al món. Gravades en format 9 i mig quan l'arquitecte assistia a la boda dels fills del besavi de Frederic Fargas Texidó. Joan Munné Serabí era un dels tres ebenistes de Gaudí. Posseïdor d'una tartana acompanyava cada setmana l'arquitecte a la Colònia Güell, per la qual cosa va néixer una amistat entre tots dos. D'aquí va resultar que Gaudí anés convidat a aquesta boda del fill i la filla de Joan Munné amb dos germans Texidó. Lloc on es van gravar les imatges el 1925 de mà del mateix nuvi, aficionat al cinema.

tv3.cat/30minuts

facebook.com/30minuts

twitter.com/30minuts