Experts internacionals exploren les noves dimensions dels mitjans audiovisuals a "CÚbicS"

Connectats, Ubics i Socials han estat els tres conceptes analitzats aquest matí a la jornada "CÚbicS: la transformació dels mitjans audiovisuals", organitzada per la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) a través del CREA, el Centre de Recerca de l'Audiovisual de la CCMA que es dirigeix des d'Activa Multimèdia.
Enric Marín, president del Consell de Govern de la CCMA, ha obert la sessió tot recordant la importància d'apostar pel coneixement, l'autèntica clau perquè els mitjans no es quedin obsolets. Per això és essencial, ha afegit, "que les empreses públiques desenvolupin estratègies de coneixement juntament amb empreses privades, universitats i centres de recerca". Marín ha destacat que "els debats sobre la necessitat i la importància dels mitjans públics només es poden guanyar aplicant als processos productius iniciatives que apostin per la innovació i el coneixement". En els últims cinc anys, la CCMA ha participat en prop de 40 projectes d'investigació en col·laboració amb empreses i centres de recerca capdavanters. Joan Rosés, director del CREA i d'Activa Multimèdia, ha subratllat la necessitat de transformació dels mitjans i ha definit les noves dimensions que estan adoptant: cada cop estan més connectats, es distribueixen per plataformes diverses i s'integren més en les xarxes socials. A més, ha fet una repàs dels dispositius de la televisió connectada. En la seva intervenció, Brian David Johnson, responsable de Recerca en Experiència del Consumidor i Future Casting a Intel Corporation, s'ha plantejat com serà el futur de la televisió. Johnson considera que la televisió es continuarà veient, però que "la definició de mirar la televisió s'ha ampliat: la televisió ja no és un aparell o un contingut, és una experiència informativa, ubiqua, personal i social". D'aquesta manera, per exemple, la gent es continuarà reunint per veure la televisió en grup, però segurament els continguts ja no seran només en directe, sinó a la carta. Johnson ha remarcat que "els models de consum i la tecnologia canvien ràpidament, però els models de negoci que sustenten tot això són més lents. Cal temps per assimilar els canvis". Peter Boland, president d'Universal-McCann Espanya, ha analitzat quin és el rol de la publicitat en aquest escenari de futur. Ha destacat que, malgrat que el consum audiovisual s'ha disparat, les agències publicitàries i les marques encara no han canviat de mentalitat. Així, encara volen persuadir els consumidors, quan el que haurien de fer és buscar fórmules audiovisuals per establir lligams amb ells. Haurien de "generar experiències, impactar, motivar la participació i entretenir. La marca pot ser intrusiva, però, si la campanya és divertida, emocional, no passa res. Cal utilitzar la tecnologia per jugar i crear noves experiències de consum". Boland ha afirmat que l'objectiu d'agències i marques hauria de ser "establir un diàleg amb els consumidors, tot oferint-los informació que els sigui rellevant, perquè la marca perduri en el temps". L'impulsor de l'estratègia de distribució multiplataforma de la BBC, Simon Nelson, ha explicat com els mitjans de comunicació s'estan adaptant per ser presents a totes les pantalles. Els públics cada vegada més busquen per internet què volen veure, de manera que, si un programa no és a la xarxa, és invisible. A la BBC, els equips de producció s'han transformat en equips multiplataforma capaços de gestionar els seus propis portals, un canvi que ha permès optimitzar recursos. Tot i això, Nelson ha subratllat que els visionats de l'iPlayer suposen menys d'un 1% del consum de la BBC a través de la televisió. En iniciatives com ara l'iPlayer "el gran repte ha estat la simplicitat, com obrir l'arxiu i organitzar la informació de manera fàcil i senzilla, perquè la gent vol només clicar i mirar. Les aplicacions han de ser senzilles i no intrusives". En aquest sentit, és essencial dotar el sistema d'uns fonaments sòlids que siguin actualitzables en el temps. Ha tancat la sessió Geni de Vilar, adjunta a la direcció del CREA, que ha exposat com els mitjans de comunicació s'estan posicionant per ser a les xarxes socials. El primer pas va ser posar-hi les marques i després s'han adonat que permeten tot un món de possibilitats que s'han d'aprofitar: opinar, compartir continguts, recomanar, fer visionats col·lectius a través de sales d'estar virtuals... Fins i tot han servit d'inspiració per crear continguts. Actualment, la presència a Facebook és inevitable: pràcticament totes les cadenes tenen canals propis a YouTube i cada cop aposten més per Twitter. Marie-José Montpetit, investigadora de Social TV al Massachusetts Institute of Technology (MIT), finalment no ha pogut assistir al seminari perquè el temporal de neu del nord d'Europa ha impedit la sortida del vol de connexió amb Barcelona. Podeu trobar més informació sobre la jornada al web del CREA, que s'acaba d'estrenar: http://crea.ccma.cat.