Jaume Vilalta explica com funciona el diferencial d'un cotxe.
Jaume Vilalta explica com funciona el diferencial d'un cotxe.
Demà, dimecres 28 de febrer, a les 22.00.

Com funciona el diferencial d'un cotxe i la sensació d'ingravidesa, a "Quèquicom"

Demà, dimecres 28 de febrer, a les 22.00, al 33, "Quèquicom" emetrà el reportatge "i ...l'enginyeria del transport", en què s'explica, per exemple, com funciona el diferencial en un cotxe, un mecanisme extremadament enginyós i elegant que permet que les rodes motrius d'un vehicle girin de forma independent.

Tot seguit s'emetrà "Vol parabòlic". El reporter Pere Renom participa en una campanya de l'Agencia Espacial Europea (ESA) per assajar tecnologia espacial i estudiar la resposta del cos humà a la ingravidesa en l'aire, que s'assembla molt al submarinisme, perquè desapareix completament la noció de dalt i a baix i qualsevol acrobàcia és possible.

"i ...l'enginyeria del transport"

També explicarà que els pneumàtics són clau per retenir el cotxe durant un revolt. L'enginyeria troba solucions sorprenents que tenen utilitats múltiples: el concepte de cremallera s'adapta tant a un tren com a uns pantalons. L'enginyeria del transport permet pujar fins a 6.000 metres en un globus aerostàtic i baixar fins a les profunditats marines amb l'Ictineu, una joia de la tecnologia catalana.

"Vol parabòlic"

La gravetat és una magnitud física omnipresent a la superfície de la Terra. No hi ha cap material ni dispositiu capaç d'eliminar-la. L'única manera de no sentir gravetat és en caiguda lliure. Alguns avions efectuen una maniobra que consisteix a descriure una paràbola com la que faria una fletxa disparada per un arquer. Durant uns 22 segons, els passatgers es converteixen en astronautes, ja que experimenten la mateixa ingravidesa que si fossin a l'espai.

"Quèquicom", el programa de divulgació científica del 33, s'emet cada dimecres a les 22.00.

tv3.cat/quequicom
facebook.com/quequicom
@quequicom33

Anar al contingut