Madrid

La venda de cotxes a Catalunya s'enfonsa més d'un 30% el 2008 i continuarà caient aquest any

La venda de cotxes a Catalunya va caure un 30,2% l'any passat, gairebé un punt més que la mitjana espanyola, en la davallada més important de la història del sector segons la patronal de fabricants, l'ANFAC. En tot l'any s'han venut gairebé mig milió de vehicles menys que el 2007. I el pitjor encara està per arribar. Les previsions de futur no són optimistes, i s'estima que les vendes continuaran baixant: es parla d'un descens del 10%, fins a situar-se per sota del milió d'unitats, la xifra més negativa des del 1996. El sector reclama mesures al govern per fer front a la crisi, entre les quals hi ha la supressió de l'impost de circulació i l'habilitació d'una línia de crèdit de 10.000 milions d'euros a compte de l'Institut de Crèdit Oficial (ICO) per a concessionaris i clients finals.

Actualitzat
El sector de l'automoció ha registrat el pitjor any de la seva història i durant el 2008 ha matriculat només 1.161.716 turismes i tot terrenys, gairebé mig milió menys que l'any anterior. Els mesos de novembre i desembre, amb un ensorrament de les matriculacions de gairebé un 50%, han culminat una davallada que ja fa mesos que dura. Així, si entre el gener i el juny la caiguda va ser del 17,2%, en l'últim semestre de l'any aquest comportament negatiu s'ha accelerat i s'ha tancat amb una davallada que supera el 39%. Pel que fa a la producció, l'any 2008 s'ha tancat amb un descens superior al 10%.

A principis del 2008 la patronal ja havia fet unes previsions a la baixa, però molt lluny del que ha acabat passant, que de retruc està afectant moltíssim les empreses automobilístiques. A Catalunya, però també a la resta de l'Estat, hi ha múltiples companyies que han presentat expedients de regulació d'ocupació, alguns de temporals, per fer front a la crisi.

De cara a l'exercici que acaba de començar, tant els fabricants de vehicles com els de components, així com els venedors i importadors, parlen d'un "any complicat". No es veuen símptomes de recuperació i creuen que la demanda pot continuar caient fins a registrar-se un descens del 10%, que suposaria que es comercialitzaria un nombre de vehicles inferior al milió.

Crit d'auxili al govern

Davant d'aquesta situació, el sector de l'automoció s'ha unit i ha enviat al govern espanyol un seguit de propostes per ser incloses al Pla Integral d'Automoció que està ultimant el Ministeri d'Indústria. Entre les mesures que proposen hi ha la de suprimir l'impost de matriculació. El director general de l'ANFAC, Luis Valero, ha explicat que la venda de cotxes que emeten menys de 120 grams de CO2, que estan exempts de pagar aquesta taxa, ha crescut un 30% l'any 2008. La supressió d'aquest impost, però, implicaria que les comunitats autònomes deixessin d'ingressar cada any uns 880 milions d'euros.

Entre altres mesures dirigides específicament a la indústria auxiliar de l'automòbil o a la millora de la logística o de les relacions laborals, el sector també reclama una línia de crèdit de 10.000 euros a compte de l'ICO per finançar concessionaris i clients finals i així estimular la demanda. Aquests diners s'articularien, ha dit Valero, a través de les financeres de marca, que durant l'any 2007 van concedir préstecs per a l'adquisició de vehicles per valor de 22.000 milions d'euros.
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut