Barcelona

La Generalitat inclou el quart cinturó i la MAT al pacte per a les infraestructures

Dos dels projectes més polèmics a Catalunya, el quart cinturó i la MAT, formen part de l'esborrany del Pacte Nacional per a les Infraestructures, que el consell de govern ha aprovat aquest dimarts. El quart cinturó o Ronda del Vallès hi és "d'una forma genèrica", sense definir-ne el traçat. I encara és més subtil la menció a la MAT, que no hi surt de manera explícita, però sí que es garanteixen "les mesures necessàries per assegurar el proveïment d'energia", en paraules del conseller Joaquim Nadal. El pacte també busca el control de la gestió de l'aeroport del Prat, ampliar la xarxa de Rodalies o desdoblar xarxes viàries. El govern ja ha fet arribar el text a l'oposició, que l'ha rebut amb crítiques.

Actualitzat

Alguns trams del quart cinturó estan previstos en aquest document de màxims que ha preparat el govern per negociar-ne el finançament a Madrid. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha admès que el traçat definitiu de la carretera, que genera discrepàncies entre els socis de govern, tindrà "una definició posterior".

Respecte de la línia de molt alta tensió per interconnectar França i Espanya, Nadal ha informat que al document "no hi és d'una forma explícita" però sí que s'hi preveuen les interconnexions "que facin falta" per garantir "d'una forma permanent el proveïment d'energia".

Travessar Catalunya de nord a sud, amb vies ràpides lliures de pagament, és una de les prioritats del govern a llarg termini pel que fa a infraestructures. Per aconseguir-ho, es preveu el desdoblament de l'N-II des de la frontera francesa fins a Barcelona, el desdoblament de l'N-340 des d'Abrera fins a l'Hospitalet de l'Infant, el començament d'alguns trams de la futura autovia que ha d'unir Tarragona i Lleida i la que ha de connectar la capital del Segrià amb França.

Pel que fa a la xarxa ferroviària, es preveu un important impuls a Rodalies que passa pel desdoblament del tram Barcelona-Vic, així com les obres de renovació de les línies regionals Lleida-Manresa i Vic-Puigcerdà. També es preveu la creació de la línia de ferrocarril que ha d'unir Vilanova i Mataró. Algunes d'aquestes obres ja estan començades o licitades, però l'objectiu és obtenir el finançament necessari perquè s'accelerin.

En la llista de propostes per negociar també hi ha la possibilitat de descomptes en alguns peatges, com ara el de l'AP-7 entre Amposta i l'Ampolla, o el de Martorell.

Pel que fa a altres departaments, en agricultura es prioritza l'execució d'obres per a la millora del regadiu. Una de les més importants, el canal Xerta-Sénia. Dessalinitzadores o parcs tecnològics també formen part de la llista d'insfraestructures prioritàries.

En el capítol de reaccions, ICV-EUiA s'ha afanyat a recordar que dins del govern no hi ha cap acord sobre la MAT i el quart cinturó com planteja el PSC. Des de l'oposició, el president de CiU, Artur Mas, ha considerat "una presa de pèl" el document perquè no inclou calendari ni pressupost. "Que s'hagin passat un any per fer un document d'intencions en un tema tan calent i urgent com el col·lapse d'infraestructures és una autèntica presa de pèl", ha argumentat. I el PP ha demanat si, abans de pactar amb els altres, el govern ja s'ha posat d'acord.

ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut