Madrid

La Generalitat sancionarà els conductors d'Uber i requerirà a l'empresa el cessament de l'activitat

En canvi, el Ministeri de Foment ho descarta quan els usuaris arribin a un acord en l'àmbit privat

RedaccióActualitzat

El Departament de Territori i Sostenibilitat iniciarà el procediment per sancionar l'empresa Uber i les persones que fan el servei de transport de viatgers sense disposar d'autorització. Aquesta sanció inclou multes de fins a 6.000 euros per cada expedient i que el precintament del vehicle. A més, la Generalitat requerirà a Uber que cessi immediatament la seva activitat.

A partir de la informació aportada per l'empresa i la investigació que ha fet la Direcció General de Transports i Mobilitat (DGTM), la conselleria ha conclòs que aquesta empresa i les persones que realitzen aquests serveis transgredeixen la normativa vigent en matèria de transport de viatgers perquè no disposen de l'autorització de cap administració.

Segons la normativa vigent, les activitats de transport de persones que es fan per compte aliè i mitjançant un preu o una retribució, tenen la consideració de transport públic i com a tal està subjecte a un règim d'autorització administrativa prèvia.  

Territori i Sostenibilitat també informarà de les activitats de l'empresa i dels "taxistes fraudulents" a l'Agència Tributària i a la Seguretat Social per valorar possibles infraccions en matèria fiscal i de drets dels treballadors.

La postura de la Generalitat està en contraposició amb la del govern espanyol. El Ministeri de Foment ha assegurat que no multarà els usuaris de plataformes com Blablacar o Uber que es posin d'acord per fer algun tipus de servei de transport en l'àmbit privat. En aquests casos, no es necessita autorització i, per tant, l'administració no pot aplicar sancions.

El director general de Transports Terrestres del Ministeri de Foment, Joaquín del Moral, ha afirmat que "si es determina que es tracta d'un servei en l'ámbit privat", plataformes com Blablacar o Uber estarien "complint la legislació vigent".

En l'àmbit de les empreses, Del Moral ha explicat que es comprovarà que les que estiguin donant un servei públic amb caràcter professional, on existeixi "una activitat econòmica, una remuneració per la prestació dels serveis i també una activitat empresarial", tinguin tots els permisos per fer-ho.

Les associacions de transportistes de viatgers per carretera, així com el sector del taxi, han demanat reiteradament la prohibició d'aplicacions de mòbil que posin en contacte els usuaris amb conductors particulars.

Les queixes del sector ja van portar la Generalitat a investigar aquestes plataformes, que, de moment, continuen en un buit legal.

De la seva banda, Brussel·les recomana al govern espanyol que no multi els negocis de vehicles compartits. El portaveu de qüestions digitals, Ryan Heart, ha fet costat a aquestes aplicacions, que diu que no són l'enemic dels taxistes.

Els taxistes, però ho veuen diferent i han convocat aquest dimecres manifestacions i vagues a diverses capitals europees com Londres, París, Milà, Madrid i Barcelona entre d'altres. Consideren aquestes aplicacions competència deslleial i en demanen la retirada. Brussel·les és una de les poques ciutats que ha actuat contra Uber sota amenaça de multes de 10.000 euros.  

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut