Els alumnes de sisè de Primària fan les proves de competències.
Els alumnes de sisè de Primària fan les proves de competències.
Barcelona

Teixidor, Lienas i les arestes d'una piràmide, a la prova de competències bàsiques de sisè de Primària

Més de 70.000 alumnes de sisè de Primària fan, aquest dimarts i dimecres, la prova de competències bàsiques, que els avalua el nivell de català, castellà i llengua estrangera, i matemàtiques.

RedaccióActualitzat
Més de 70.000 alumnes de sisè de Primària fan, aquest dimarts i dimecres, la prova de competències bàsiques, que els avalua el nivell de català, castellà i llengua estrangera, i matemàtiques al final d'aquest cicle educatiu. Hi participen, en total, 2.165 centres educatius d'arreu del país, que rebran els resultats del seu alumnat a nivell global. Les famílies, per la seva banda, tindran els resultats concrets dels seus fills o filles.

La prova de llengua, la primera que han fet, els alumnes l'han començat amb un dictat d'un text de Gemma Lienas sobre el periodisme. També han fet una redacció parlant de l'esport que els agrada i han hagut de respondre a preguntes de comprensió lectora sobre dos textos, un d'Emili Teixidor i un altre sobre el múixing, la tècnica de desplaçar-se sobre la neu arrossegat per gossos. Als alumnes de l'escola Dolors Montserdà de Barcelona els ha semblat, segons han explicat, força fàcil.

A matemàtiques, han hagut de respondre a 32 preguntes, com ara quantes arestes té una piràmide, calcular el perímetre d'un rectangle o completar la taula del pes d'un gos que fa dieta i exercici per aprimar-se. Roser Paseda, directora de l'escola esmentada, ha considerat aquesta prova "bastant més complicada que altres anys" perquè hi ha més exercicis "de tempteig", que "no són càlculs exactes" i "això els costa més", als alumnes.

La prova continua aquest dimecres amb els exàmens de castellà i llengua estrangera.

L'expressió escrita en llengua estrangera, novetat d'aquest any

L'examen, que es convoca per cinquè any consecutiu, inclou, per primer cop, l'expressió escrita en anglès o francès, per incrementar-ne l'exigència. De fet, segons ha explicat el secretari de Polítiques Educatives del Departament d'Ensenyament, Joan Mateo, la prova de llengües estrangeres recull altres "elements bàsics del marc europeu" amb l'objectiu d'elevar el nivell de la matèria i acostar-se a les exigències europees. És per això que s'esperen uns resultats pitjors que l'any passat, perquè "hem elevat el nivell d'exigència".

Anglès i matemàtiques, assignatures pendents

Mateo ha explicat als micròfons de Catalunya Informació que, justament la llengua estrangera, però sobretot les matemàtiques, en què un 20% dels alumnes no arriben al nivell mínim, són les assignatures amb resultats més fluixos.

Una altra novetat de la prova d'enguany és que s'avaluarà en quatre nivells, en lloc de tres, com es feia fins ara: alt, mitjà-alt, mitjà-baix i baix. L'objectiu és acostar-se a les proves Pisa, que avaluen els alumnes en sis nivells.

Rigau assegura que la prova és un termòmetre per als centres

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha defensat la prova de competències perquè millora l'èxit escolar, ja que els resultats serveixen per orientar l'alumne de cara a Secundària i també són un termòmetre per al centre. Segons va explicar al programa "Àgora", de TV3, la intenció, quan es detectin problemes en una matèria troncal al final de Primària, és reforçar-ne el coneixement traient hores d'assignatures optatives a primer i segon d'ESO.

"El centre, en conjunt, s'organitzarà per poder fer un tractament intensiu en aquelles matèries en què s'hagin detectat problemes, perquè, si no, es van arrossegant", ha assegurat la consellera.
Anar al contingut