Madrid

"Blancaneu" s'erigeix com a millor pel·lícula del cinema espanyol i se'n va dels Goya amb deu premis

El film ha recollit fins a 10 Goya, entre els quals a la millor pel·lícula, guió original, actriu, actriu revelació i direcció artística.

"Lo imposible", amb els guardons a la millor direcció, so, muntatge, efectes especials i direcció artística, és el segon film amb més premis.

La gala ha estat marcada pel to reivindicatiu de molts discursos.

Eva ClotaActualitzat
Millor pel·lícula, guió original, actriu i actriu revelació, direcció artística, muntatge, fotografia, cançó original, música original i maquillatge. "Blancaneu" partia com a favorita d'aquesta edició dels Goya i ha fet bones les expectatives que s'hi havien posat. L'aposta muda i en blanc i negre de Pablo Berger ha anat recollint premis al llarg de la nit fins a sumar les 10 estatuetes que finalment s'ha emportat.

"Lo imposible" podia trepitjar els talons a la versió del conte infantil de Berger, però ha perdut embranzida i ha acabat recollint cinc guardons, entre els quals el de millor director, per a Juan Antonio Bayona. El so, el muntatge, els efectes especials i la direcció de producció han estat els altres premis que s'ha emportat la que és la pel·lícula més taquillera de la història del cinema espanyol. Bayona ha recollit el premi emocionat i l'ha dedicat a qui va viure el drama del tsunami en primera persona juntament amb la seva família, María Belón. El director barceloní s'ha acostat al pati de butaques per abraçar-se a la dona que li va proporcionar la història de "Lo imposible".

"Les aventures de Tadeu Jones" ha estat el tercer film en nombre de premis. Ha guanyat els Goya a millor pel·lícula d'animació, a la millor direcció novella i al millor guió adaptat.

"Grupo 7", que aspirava a 16 premis, ha marxat, finalment, amb dos guardons, en les categories de millor actor revelació, per a Joaquín Núñez, i millor actor de repartiment, per a Julián Villagrán.

Entre els que han marxat amb les mans buides, en destaca l'últim treball de Fernando Trueba, "El artista y la modelo", que optava a 13 categories.

La resta del palmarès es pot consultar aquí.

Humor i reivindicacions

La cerimònia dels Goya s'esperava polèmica, pel temor que les retallades i l'increment de l'IVA cultural hi prenguessin un excessiu protagonisme, i només començar s'ha vist que seria així. Amb l'actriu Eva Hache com a mestra de cerimònies, el monòleg inicial estava ple d'indirectes, i no tan indirectes, en contra de la política d'austeritat del govern espanyol, representat a la sala pel ministre d'Educació, José Ignacio Wert, que s'ha emportat unes iròniques felicitacions. Eva Hache havia començat la gala recreant un clàssic del cinema espanyol, "Bienvenido, Mr. Marshall", esperant un bon "pla de rescat" per al cinema espanyol i fent una crida a l'optimisme per al "poble" de la indústria cinematogràfica.

La casa reial tampoc no s'ha escapat de la guerrera presentadora. Ha criticat l'absència de representació reial a la gala i, aprofitant això, també ha fet referència a Iñaki Urdangarin, tot assegurant que el príncep "va als partits d'handbol, amb el mal que li ha fet l'handbol a aquesta família".

El president de l'Acadèmia de Cinema Espanyol, Enrique González Macho, tampoc no s'ha mossegat la llengua i ha assegurat que el cinema espanyol "no és ni dels de la cella, ni dels del bigoti ni dels de la barba", sinó que pertany a tots perquè és un dret dels ciutadans. Ha criticat la pujada de l'IVA al sector de la cultura i ha demanat al govern que rectifiqui. També ha carregat contra la pirateria, la supressió del cànon digital per una partida pressupostària i la situació de Radiotelevisió Espanyola.

Candela Peña
, que ha recollit el premi a la millor actriu de repartiment pel seu paper a "Una pistola en cada mano", ha estat una de les més contundents pel que fa a les crítiques a les retallades. L'actriu ha recordat que feia tres anys que no treballava i ha dit que durant aquest temps havia vist morir el seu pare en un hospital públic on no hi havia ni mantes per tapar-lo ni aigua per donar-li. Tres anys durant els quals "ha nascut un fill de les meves entranyes i no sé quina educació pública l'espera. Tres anys en què he vist gent sense feina que es mata pel fet de no tenir casa."

Els moments de la nit

Concha Velasco, Goya d'Honor d'aquesta vint-i-setena edició, ha arrencat riures i aplaudiments del públic al crit de "per fi tinc a les meves mans un Goya". Ha rebut el premi de mans de la seva neboda, Manuela Velasco, i, després, un grup de joves actors i actrius -Amaia Salamanca, Mar Regueras, Miguel Ángel Muñoz, Fernando Tejero, Andrea Duro, Antonio Garrido- han modificat les lletres de cançons com "Las chicas de la Cruz Roja" o "Una chica Ye-ye" per lloar la feina de Velasco.

L'actor José Sacristán ha estat el protagonista d'un dels altres moments de la nit, en rebre una càlida ovació amb tot el públic que omplia l'auditori dret, després de saber-se que havia guanyat el primer Goya de la seva carrera. El paper que li ha valgut aquest reconeixement és el que ha interpretat a "El muerto y ser feliz". Sacristán ha dedicat el premi a Pedro Masó.

Un "error" en el Goya a la millor cançó

El moment esborrable de la nit s'ha viscut en saber-se el Goya a la millor cançó original. Els presentadors han atorgat el premi a "Línies paral·leles", de la pel·lícula "Els nens salvatges", però, quan els autors ja estaven drets, s'ha anunciat que era un error. El guardó era per a "No te puedo encontrar", de "Blancaneu".

L'Acadèmia de Cine ha demanat disculpes a Pablo Cervantes Gutiérrez, Pablo José Fernández Brenes i Víctor M. Peinado, autors de "Línies paral·leles", per haver-los "provocat una enorme decepció" i ho atribueix a "un error humà".

Segons explica l'Acadèmia, "en cap moment hi ha hagut cap irregularitat ni s'ha vulnerat el protocol de votació i entrega dels premis", sinó que, quan els presentadors surten a l'escenari, se'ls entrega el sobre tancat amb el nom del guanyador i una cartolina en què hi ha el nom de qui recollirà el guardó en cas que els finalistes no hagin acudit a la cerimònia. En aquesta última nota, impresa en un cartró de la mateixa mida que el que proclama el guanyador, hi figura el títol de la pel·lícula, el nom del guanyador i qui recull el premi.

En el moment d'anunciar el Goya a la millor cançó original, Adriana Ugarte va llegir "per error", aquesta cartolina en comptes de la que hi havia dins del sobre. Precisament, l'entrega d'aquest premi és l'única que no estava assajada, perquè l'actor Tristán Ulloa va anunciar el dia abans que no hi participaria "per disconformitat amb les directrius" de la gala.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut