Madrid

Iberia comença la vaga més important de la seva història amb cinc dies d'aturades i més de 1.200 cancel·lacions

Cinc dies seguits de vaga i més de mil dos-cents vols cancel·lats. Els 20.000 treballadors de la companyia estan convocats, des d'avui fins divendres, a la primera tongada dels quinze dies d'aturades que tenen previst fer fins al març.

RedaccióActualitzat
Iberia ha començat una de les vagues més contundents de la història de la companyia, amb quinze dies d'aturades. De cara a les cinc primeres jornades, ja s'han cancel·lat 1.200 vols, però el 85% del passatge ha estat recol·locat. Els sindicats protesten contra el pla de reestructuració de la companyia, que podria comportar un ERO de 3.800 treballadors. Els 20.000 treballadors d'Iberia estan cridats a la vaga. Les mobilitzacions seran secundades tant pels treballadors d'aire com pels de terra, i afectaran algunes de les 120 companyies a les quals Iberia presta assistència. Les més perjudicades seran les del seu mateix grup: Iberia Express, Vueling i Air Nostrum.

Dels més de 1.220 vols que es quedaran a terra aquesta setmana, 415 corresponen a Iberia; 354, ​​a Vueling; 357, a Air Nostrum, i 96 a Iberia Express. Només al matí s'han cancel·lat 236 vols, dels quals 81 corresponen a Iberia; 20, a Iberia Express; 78, a Vueling, i 57, a Air Nostrum. Aquestes cancel·lacions també afectaran les programacions de companyies estrangeres, com per exemple la de l'alemanya Lufthansa, que ja ha informat de possibles irregularitats en els vols a Bilbao i en altres rutes.

10.000 passatgers sense recol·locar

Malgrat les aturades, en aquesta primera setmana Iberia ha pogut recol·locar en vols alternatius la majoria dels passatgers afectats, uns 60.000 d'un total de 70.000, és a dir, el 85 per cent. A la resta de viatgers se'ls reemborsarà l'import del bitllet, segons ha informat l'aerolínia.

Les protestes han estat convocades pels sindicats dels treballadors de terra i dels tripulants de cabina de passatgers (TCP) -CCOO, UGT, USO, Asetma, Sitcpla i CTA-Vol-, que representen el 93% de la plantilla. Ho fan "en defensa de la integritat i viabilitat d'una empresa històrica del sector aeri espanyol, que, tot i que pot ser competitiva, serà, finalment, desballestada." Les organitzacions sindicals afirmen que això passarà si s'aplica el pla de transformació anunciat el 9 de novembre, que comprèn 3.807 acomiadaments, un 19% de la plantilla.

El sindicat de pilots, SEPLA, se sumarà a les aturades al març, mentre que el sindicat STAVLA, majoritari entre els TCP, donarà ple suport a la vaga.

Durant la primera jornada d'aturades, els treballadors han organitzat una marxa de vuit quilòmetres. A partir de les 12, els treballadors es concentraran a la terminal T-4 de l'aeroport de Barajas, a Madrid.

Davant d'una vaga d'aquesta magnitud, la direcció va demanar als sindicats en un comunicat que actuessin amb responsabilitat i que desconvoquessin unes aturades "que perjudiquen tant els clients".

Serveis mínims per als 15 dies

El Ministeri de Foment ha fixat els serveis mínims per a les quinze jornades de vaga, que garanteixen el 100% dels vols a les illes i el 50% dels serveis entre ciutats espanyoles i estrangeres.

La ministra de Foment, Ana Pastor, s'ha reunit dues vegades amb els sindicats i la direcció d'Iberia, als quals va fer una nova crida a la negociació "fins a l'últim minut abans de la vaga, si cal", segons relaten els sindicats. D'acord amb ells, el govern ha assegurat que, si s'altera greument el transport aeri, "posaran en marxa els advocats de l'Estat" per aplicar la solució que sigui procedent conforme a dret i assumint les seves atribucions com a reguladors del transport.

El cost que suposaran aquestes jornades per a la companyia supera els 3 milions d'euros diaris. A més, Pastor va xifrar en 10 milions les pèrdues diàries per a l'Estat.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut