Fórmula 1

Un hospital de Gal·les fa servir tècniques de pit stop per coordinar un equip especialista en la reanimació de neonats

L'escuderia Williams ha realitzat un curs de formació específic basat en les tècniques del pit stop per coordinar l'equip humà que atén les emergències a neonatologia

Williams ha exportat les tècniques de coordinació dels seus mecànics a les urgències de neonatologia (Reuters)

Segons o dècimes de segon és el temps que té un equip de vint persones per aconseguir el seu objectiu. La imatge dels mecànics de la Fórmula 1 canviant les quatres rodes dels monoplaces en instants, tots perfectament sincronitzats, com una dansa coral digna del més important ballet, ara es començarà a aplicar a les urgències de l'Hospital Universitari de Gal·les, a Cardiff.

Darrere dels menys de tres segons que triga un equip de mecànics de la Fórmula 1 a canviar les rodes o substituir alguna peça del cotxe, hi ha moltes hores de feina, assajos, tècniques de comunicació imperceptibles entre uns i altres perquè, a l'hora de la veritat, el fórmula 1 torni a la pista per seguir disputant la cursa.

En el moment que neix un nadó, pot ser qüestió de segons que l'equip d'urgències de neonatologia el reanimi, unes dècimes més o unes dècimes menys i una vida es pot salvar, pot estar en perill, pot tenir lesions irreversibles o directament desaparèixer. Després de tantes hores d'assajos i de meticulós treball, l'escuderia Williams ha desenvolupat tota una tècnica per entrenar els seus mecànics que ara, gràcies un programa especial de cooperació de l'equip de Fórmula 1, l'equip d'urgències de neonatologia de l'Hospital Universitari de Gal·les ha adaptat a la seva activitat, i és que hi ha molts més punts en comú del que sembla.

La formació se centra en el comunicació verbal, missatges curts, fàcils d'entendre, que no generin dubtes, llenguatge corporal, signes amb les mans, coordinació de moviments... L'espai d'un box o d'un quiròfan és molt petit per tenir-hi tanta gent treballant-hi a dins; els rols de cada un dels membres de l'equip i fins i tot algunes de les tècniques de comunicació per ràdio o de monitorat de vídeo també s'han pogut implementar. Una vegada més, el coneixement capdavanter desenvolupat a la Fórmula 1 acaba trobant aplicacions al dia a dia de les persones.