El "Neutrogena" no donarà senyals de vida durant un dia. (Foto: BWR-G. Martin-Raget)
Vela

El "Neutrogena" es fa ocult durant 24 hores i s'espera que canviï d'estratègia a la Barcelona World Race

La flota avança lentament enmig de la calma mentre s'acosta a l'anticicló de Santa Helena

Actualitzat

El "Cheminées Poujoulat" de Bernard Stamm i Jean Le Cam encapçala la classificació de la Barcelona World Race després de la desaparició del rànquing del "Neutrogena" de Guillermo Altadill i José Muñoz, que ha entrat avui a les 9.00 UTC (les 10.00 a Barcelona) en mode ocult. Durant 24 hores la seva posició no serà visible, de manera que previsiblement aprofitarà per moure fitxa davant la decisió que ha de prendre ara el cap de la flota, que s'acosta a les urpes anticiclòniques de Santa Helena, molt esteses en aquesta època de l'any.

Els vaixells poden sol·licitar a Direcció de Regata entrar en "mode fantasma" un màxim de cinc ocasions durant tot el recorregut de la Barcelona World Race, una per a cada un dels següents trams: estret de Gibraltar equador, equador-cap de Bona Esperança, cap de Bona Esperança-cap d'Hornos, cap d'Hornos-equador, i equador-estret de Gibraltar. A la Mediterrània, per tant, no poden fer-se invisibles.

El Neutrogena és el primer vaixell que opta per aquesta estratègia. Han activat el mode invisible quan navegaven unes set milles a l'est del "Cheminées Poujoulat", a la latitud 23ºS. A hores d'ara, els vaixells podrien començar a dirigir-se cap a l'est en direcció al cap de Bona Esperança (Sud-àfrica), però la situació meteorològica davant seu és força complicada, amb un passadís estret per passar entre dues zones anticiclòniques.

No obstant això, a bord del GAES Centros Auditivos, Anna Corbella no s'ha mostrat intranquil·la per la situació meteorològica i les decisions a prendre. El vaixell navega a unes 150 milles de la popa del "Cheminées Poujoulat". L'única dona a la flota de la tercera edició de la volta al món a dos ha escrit en un correu electrònic aquest matí que "se succeeixen els dies de monotonia". Més tard, en videoconferència des de l'hemisferi sud, Corbella ha explicat quina és la seva intenció de cara a l'anticicló de Santa Helena: "Durant els propers dies vorejarem aquest anticicló fins a trobar la primera oportunitat per anar cap al cap de Bona Esperança. Aquests dies són bastant tranquils. El vent anirà avançant i s'anirà obrint, res més que això".

El "Renault Captur" segueix navegant en solitari. Jörg Riechers i Sébastien Audigane, segons el comunicat de posicions de les 14.00 UTC, són l'equip més a l'est i podrien optar per una estratègia diferent a la d'Anna Corbella i Gerard Marín i la resta de vaixells al capdavant, que estan vorejant l'anticicló de Santa Helena per l'oest. Però, a bord, l'equip germànic francès està durant la jornada d'avui embrancat en la reparació del rail de la vela major, que ha hagut de baixar. Aquesta avaria és el motiu pel qual la seva velocitat ha baixat als sis nusos aquesta tarda.

Unes 330 milles més al NO, el We Are Water continua el seu descens cap al sud i deixa cada vegada una mica més lluny al One Planet, One Ocean & Pharmaton. Els quatre navegants catalans, els germans Bruno i Willy Garcia i Aleix Gelabert i Didac Costa, aviat navegaran en aigües totalment desconegudes, quan ultrapassin la latitud de Salvador de Bahia, port d'arribada de les Mini Transat que van completar Bruno i Willy (2003) i Aleix i Didac (2011).

Precisament a aquest port és on es dirigeix l'"Hugo Boss". A bord del vaixell ferit, Alex Thomson i Pepe Ribes han muntat un aparell de fortuna amb una vela i les dues orses de deriva (el pal es va partir pràcticament per la base quan va caure). Dos membres de l'equip de terra d'Alex Thomson Racing han volat a Salvador de Bahia i sortiran a la seva trobada en un vaixell, perquè l'"Hugo Boss" dista encara unes 150 milles nàutiques de la ciutat brasilera i està navegant a només tres nusos de velocitat, previsiblement només amb l'aparell de fortuna, per estalviar combustible.

És pràcticament la mateixa velocitat que experimenta l'"Spirit of Hungary", atrapat en les calmes equatorials, encara 96 milles al nord de l'equador. Nandor Fa i Conrad Colman lluiten per sortir de la zona de convergència intertropical, on els "doldrums" estan ara molt actius, amb pous de vent i freqüents xàfecs.

Així ha explicat avui Colman la situació: "En aquest moment, la nostra situació és molt simple: no estem avançant gaire ràpid. Hem tingut vents molt suaus, la qual cosa és normal en els "doldrums". Ahir a la nit vam tenir vents estables fins que vam arribar bastant al sud i llavors, de sobte, el vent va parar per complet. Vam tenir pluges molt intenses, la qual cosa va ser fantàstica, ja que el vaixell estava molt brut de pols des que vam passar a prop del Sàhara i així vam poder netejar el vaixell i dutxar-nos nosaltres. Des de llavors hem avançat molt a poc a poc".

Classificació provisional a 16 gener

1. Cheminées Poujoulat (B. Stamm - J. Le Cam) a 20.513,9 milles de l'arribada
2. GAES Centros Auditivos (A. Corbella - G. Marín) a 48,7 milles del líder
3. Renault Captur (J. Riechers - S. Audigane) a 136,9 milles del líder
4. We Are Water (B. Garcia - W. Garc ia) a 444,2 milles del líder
5. One Planet, One Ocean & Pharmaton (A. Gelabert - D. Costa) a 483,0 milles del líder
6. Spirit of Hungary (N. Fa - C. Colman) a 713,9 milles del líder
Mode invisible: Neutrogena (G. Altadill - J. Muñoz)
Retirat: Hugo Boss (A. Thomson - P. Ribes)

Anar al contingut