Ral·li Dakar

El Dakar 08 se suspèn per la falta de seguretat i les amenaces terroristes a Mauritània

El Dakar 08, suspès. Tot i les vicissituds per les quals ha passat aquest ral·li en trenta anys d'història, mai s'havia pres una mesura tan dràstica. Les advertències del govern francès, basades en informacions del seus serveis d'informació, però, han aconsellat anul·lar la prova, que havia de començar aquest dissabte a Lisboa. El ral·li havia de passar durant vuit dies per territori de Mauritània, que és on Al-Qaeda va matar quatre turistes francesos fa només deu dies i on es manté l'amenaça terrorista amb el Dakar com a objectiu directe. La impossibilitat d'improvisar un nou recorregut amb tan poc temps de marge ha obligat a suspendre un Dakar que queda ara molt tocat.
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge
La decisió es va prendre ahir al matí i la va comunicar en roda de premsa el director de la prova, Étienne Lavigne, a Lisboa, on aquest dissabte havia de començar la cursa. La notícia va caure com una galleda d'aigua freda també entre la representació de participants catalans. Marc Coma, en motos, i Nani Roma, en cotxes, estaven entre els favorits a la victòria final. La situació a Mauritània País de dunes, nòmades del desert i poblacions negres africanes a la riba del riu Senegal, Mauritània és un país profundament musulmà. Oficialment és una república islàmica perquè islàmics són el 99,1% dels 2.600.000 habitants. Però no perquè el règim estigui marcat per l'integrisme. Des de la independència, el 1960, en el poder s'han alternat presidents elegits democràticament amb dictadors sorgits de cops d'estat militars.

Problemes: la sequera i la desertificació creixent fan gairebé impossible ja l'agricultura a l'abans franja fèrtil del Sahel. La pesca resulta l'única font d'aliments segura, però no dóna per a tothom. I a causa de l'alt creixement demogràfic, l'emigració -arriscant la vida en "cayucos"- apareix com l'única sortida per a la joventut. Resultat de tot plegat: un descontentament popular creixent. Aquest és el caldo de cultiu que el grup Al-Qaeda del Magreb Islàmic, la branca nord-africana del moviment de Bin Laden, vol aprofitar per obrir un nou front terrorista. Atemptat mortal el 24 de desembre La vigília de Nadal, quatre turistes francesos van ser assassinats quan circulaven en cotxe per una carretera del sud del país. La policia va detenir diversos joves mauritans, que va acusar de ser d'Al-Qaeda. Tres dies més tard, tres militars mauritans van morir en un altre atac. Podria ser que el govern francès tingués informació d'un possible atemptat que estigués a punt de cometre la filial magrebina d'Al-Qaeda contra el Dakar, per voler-se aprofitar del gran ressò mediàtic que aconseguiria. Al-Qaeda sembla prou arrelada al Magreb, com ho demostren els atemptats d'aquest any al Marroc i a Algèria, on l'últim atac suïcida, el 14 de desembre, va causar més de 50 morts. Cop econòmic al Dakar La suspensió del Dakar té unes conseqüències econòmiques que afecten l'organització, els participants i els països per on passa la prova. I és que el Ral·li Dakar mou grans xifres en tots els sentits. Mobilitza 2.500 persones entre participants, assistents, periodistes, metges o persones encarregades del servei i la cuina. Només això suposa una mitjana diària d'una tona i mitja de menjar i 12.000 ampolles d'aigua, que en un 70% es compren a l'Àfrica i que es deixaran d'invertir. L'organització hi surt perdent, perquè tenia tota la logística preparada: zones de bivac, hotels, avions... A més, té previst tornar els prop de 8 milions d'euros en concepte d'inscripció als equips participants. Els equips, tot i recuperar el cost de les inscripcions, han gastat autèntiques fortunes en la preparació dels vehicles. Aquesta és la primera vegada que l'organització pren una decisió d'aquestes característiques si bé amb anterioritat ja s'havien registrat incidents violents. L'any 93, un camioner va ser metrallat a Mali, i el 96, un camió va trepitjar una mina al Sàhara.

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS