Super-Terra (Forta)

Un equip liderat per l'Institut d'Astrofísica de Canàries descobreix un planeta de tipus super-Terra

La trobada pot conduir a planetes habitables al voltant d'una estrella nana vermella

Alberto AlcántaraActualitzat

Investigadors de l'Institut d'Astrofísica de Canàries (IAC) i de la Universitat de la Laguna (ULL) han descobert un planeta rocós de tipus super-Terra en l'òrbita d'una nana vermella que està entre les cent estrelles més properes al Sol. Els científics pensen que poden trobar altres cossos semblants a la zona d'habitabilitat de l'estrella.

El planeta descobert és el GJ 536 b. És de tipus super-Terra perquè té entre 1,9 i 10 vegades la massa del nostre planeta. En aquest cas, són 5,4 vegades la massa terrestre. Però això no vol dir que les seves característiques d'habitabilitat siguin iguals.

El GJ 536 b orbita al voltant de la nana vermella GJ 536, una estrella més petita i freda que el Sol, però prou propera i brillant, i que mostra un cicle d'activitat magnètica semblant a la del Sol.

El planeta no es troba a la zona d'habitabilitat de l'estrella, però per les seves característiques és un candidat atractiu per a la investigació de la composició de l'atmosfera.

Segons Alejandro Suárez Mascareño, primer autor de l'estudi, s'està planejant buscar altres planetes semblants, perquè aquest tipus de planetes rocosos solen aparèixer en grups. Això fa pensar en un possible planeta rocós a la zona d'habitabilitat de l'estrella.

El descobriment és el fruit de la feina feta des de fa quatre anys per un equip internacional. El planeta ha estat detectat en un esforç conjunt entre l'IAC i l'Observatori de Ginebra fent servir els espectrògrafs HARPS (Buscador de Planetes per Velocitat Radial d'Alta Precisió Nord) dels observatoris de La Silla (Xile) i de Roque de los Muchachos, a La Palma.

L'estudi, titulat "A super-Earth Orbiting the propers M-dwarf GJ 536", ha estat acceptat per la revista especialitzada Astronomy & Astrophysics.