Barcelona

Hi ha més ictus pocs dies després d'un pic de contaminació

Un estudi comprova que la contaminació pot afectar tant el sistema vascular que augmenta el risc d'ictus

Mònica BertranActualitzat

Els dies d'alta contaminació hi ha una forta presència de sutge en l'ambient, que prové sobretot de la combustió dels cotxes dièsel. La concentració d'aquest element s'ha relacionat amb un increment del risc de patir un tipus concret d'ictus, el tercer més freqüent.

Es tracta de l'ictus aterotrombòtic, que es produeix pel despreniment de les plaques d'ateroma, que estan formades per colesterol, calci i altres substàncies que s'acumulen a les artèries i les obstrueixen.

Un estudi de l'Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques (IMIM) i l'Institut de Salut Global (ISGlobal) ha comprovat com el sutge actua de desencadenant, tal com explica Rosa Maria Vivanco, investigadora del Programa de Malalties Cardiovasculars de l'IMIM.

"El sutge provocaria que el cos tingués una resposta inflamatòria, que fes que aquesta placa es desestabilitzés, es desprengués i anés a parar a una artèria del cervell. Aleshores es produeix l'ictus."

L'efecte de la contaminació és a curt termini. Aquests ictus es produeixen pocs dies després del pic de contaminació, entre 24 i 72 hores després. Per cada increment d'1,7 micrograms de sutge per metre cúbic, el risc augmenta un 20% entre les persones amb predisposició.

 

Fins ara, la contaminació es té poc o gens en compte com a element de risc per part dels neuròlegs, però tal com reconeix el cap del Servei de Neurologia de l'Hospital del Mar, Jaume Roquer, això haurà de canviar a curt o mitjà termini.

"Tots estem acostumats a recomanar que s'ha de controlar la pressió, deixar de fumar, fer exercici, però cada cop és més evident --i aquest estudi ho remarca encara més-- que la contaminació ambiental és un factor de risc molt important, molt més, probablement, del que som conscients."

A títol individual podem fer alguna cosa per prevenir, com tancar finestres els dies de molta contaminació, no fer exercici al costat de vies amb molt de trànsit o, fins i tot, usar mascareta. Són mesures, però, de curt abast.

Notícia relacionada: L'equip de l'ISGloblal recorda que la contaminació perjudica l'aprenentatge dels nens

 

 

L'autèntica prevenció passa, necessàriament, per les polítiques públiques de restricció del trànsit, que ja s'han començat a fer. De totes maneres, per Xavier Basagaña, investigador de l'ISGlobal, són mesures per ara del tot insuficients.

"Nosaltres pensem que són encara tímides. Barcelona és la ciutat europea amb la densitat de trànsit més elevada. La reducció del número de cotxes que circulen és bàsicament l'única solució".

Aquesta investigació ve a engruixir l'evidència de l'impacte perniciós de la contaminació del trànsit sobre la salut pública. Estudis anteriors ja apunten que també augmenta el risc, tot i que amb menor mesura, de desenvolupar altres malalties neurològiques més enllà de l'ictus, com les demències i el Parkinson. Tot això se suma als efectes molt més coneguts en malalties respiratòries i fins i tot en el càncer.

Notícia relacionada: El vehicle elèctric és la solució a la contaminació? Set preguntes amb respostes

Millor detecció de les causes de l'ictus

Un de cada tres casos d'ictus greu es produeix per causes desconegudes i això dificulta aplicar el tractament preventiu més adequat per evitar un nou atac. Ara, l'Hospital Universitari Vall d'Hebron ha presentat una peça de roba -un "wearable"- que permet fer el seguiment del pacient i intentar esbrinar les causes de l'ictus.

El Centre de Farmacovigilància de Catalunya, encarregat de rebre i analitzar els efectes secundaris dels medicaments, ha publicat un estudi amb dades dels efectes indesitjats dels medicaments. Després d'anys estudiant les dades, ha arribat a la conclusió que cada any hi ha 100 infarts, arrítmies i ictus causats per antiinflamatoris com l'Ibuprofèn.

ARXIVAT A:
Salut
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut