Ferris amb motors de gas natural, el combustible marítim més net

Es presenten els dos primers ferris del Mediterrani propulsats integralment amb gas natural

Francesc MauriActualitzat

Baleària es converteix en la primera naviliera del Mediterrani que tindrà dos ferris propulsats amb gas natural. Actualment, el transport marítim de tot el món es mou amb fuels pesants altament contaminants, i alguns ports del nord d'Europa ja han començat a dictar normatives al respecte. L'ambiciós pla del port de Barcelona, ja en marxa, per augmentar exponencialment els seus requeriments mediambientals, o també la gasificació del port de València i Algesires, són exemples d'aquest canvi de rumb. El viratge és lent, però ha començat.

Baleària, Gas Natural i el Port de Barcelona, en el nostre cas, han engegat motors i van en el rumb correcte. L'enhorabona.

Fa pocs mesos, al port de Barcelona, es presentava la modificació de l'Abel Matutes, amb motor auxiliar alimentat a gas quan està ancorat al port o durant les maniobres d'entrada i sortida.

Baleària invertirà 200 milions en aquests dos "smart ferries". Amb una eslora de 187 metres, capacitat per a més de 800 persones i 150 vehicles, operaran amb les Balears segur, i un d'ells amb el port de Barcelona. Segons el president de Baleària, Adolfo Utor, la sostenibilitat a bord serà prioritària, amb il·luminació tipus led, plaques fotovoltaiques i control automàtic de trimat. Aquest sistema garanteix una estabilització òptima del vaixell per minimitzar el consum de combustibles i maximitzar la comoditat i seguretat a bord. També comptaran amb videovigilància, cabina d'animals de companyia i serveis de mòbil a bord i oci digital a la carta.

El primer ferri operarà a principis del 2019 amb el nom d'Hipàtia d'Alexandria. El segon, que ja té un 30% construït, operarà més endavant amb el nom de Marie Curie. Tots dos els han batejat amb noms de dones científiques.

Gas Natural Fenosa és un altre dels actors principals. El seu director de comercialització majorista, Joaquín Mendiluce, ha signat un acord de subministrament de combustible a 10 anys vista. De moment, a Barcelona, València i Algesires, però l'anirà ampliant a d'altres ports peninsulars.

El gas natural és el combustible no renovable més net, o menys brut. No emet gairebé partícules, emet un 30% menys de CO2 i emet entre un 70 i 85% menys d'òxids de nitrogen.

El president de la naviliera, Adolfo Utor, ha remarcat el compromís que subscriu amb la Unesco per la sostenibilitat i la lluita contra el canvi climàtic. Destaca que és compatible ser competitiu i alhora respectuós amb el medi ambient i, per això, en comptes de fer nova d'una tacada tota la flota, apostaran, de moment, per canviar alguns motors i fer-los compatibles amb el gas natural.

Recordeu el que defensem en aquestes pàgines. Les empreses i administracions hi tenen molt a dir, en la defensa del medi ambient i la lluita contra el canvi climàtic, però depèn dels ciutadans triar aquestes apostes i destacar-ne el valor.

 

 

 

Anar al contingut