Els "caçadors d'huracans" de l'esquadró 53 de reconeixement meteorològic

Avions que s'introdueixen a l'ull de l'huracà

Francesc MauriActualitzat

L'esquadró 53 de reconeixement meteorològic (53rd Weather Reconnaissance Squadron "Hurricane Hunters"), dependent de la NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) amb seu a Biloxi, Mississipi, es dedica a penetrar bàsicament als huracans des de l'any 1943.

Els avions utilitzats són els WC-130J. Aquests avions no es reforcen. De fet, les úniques diferències entre un WC-130J i un C-130J és la incorporació de dos tancs externs de combustible (donant-los un major abast) i una beina radiòmetre a la banda esquerra. Són els coneguts Hèrcules C-130 de transport adaptats amb una pila d'instrumentació científica a bord. Fins i tot, des del 2013 amb un radar meteorològica a bord que transmet en temps real les dades a la seu de la NOAA.

No pot pujar més amunt dels 8.500 metres i, per tant, les turbulències en les missions acostumen a ser severes. Tot i això només un cop, el 1945 un avió d'aquest esquadró va patir un accident i tota la tripulació va morir. Una tripulació formada per científics diversos, entre els quals lògicament, meteoròlegs i també la tripulació de l'avió.

Per l'estudi dels huracans, a més a més, deixen anar algunes sondes amb un petit paracaigudes. S'anomenen Driftsondes o Dropsondes. Mesuren pressió, temperatura, punt de rosada, força i direcció del vent i humitat. Les dades es poden enviar 2 cops per segon i es poden llençar 4 sondes a l'hora.

Transmeten les seves dades, també en temps real, a l'avió i d'aquí a la seu central de l'Agència Atmosfèrica i Oceanogràfica americana.

Les imatges adjuntes corresponen al vol efectuat la matinada d'aquest divendres, hora nostra, a l'ull del Matthew. Algunes de les imatges més espectaculars d'ulls d'huracà van arribar amb l'huracà Katrina el 2005.

La bellesa de l'ull on no hi ha núvols, vents forts ni precipitacions contrasta amb la fúria desbocada del contorn.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut