Espanya no fa els deures de reducció de gasos i el CO2 continua imparable

El 48,5% de la contaminació generada a Catalunya prové del transport terrestre

Francesc MauriActualitzat

S'ha publicat fa unes hores el butlletí sobre els gasos d'efecte hivernacle de l'Organització Meteorològica Mundial. Es tracta d'una publicació anual per informar sobre les últimes tendències en les concentracions atmosfèriques dels gasos d'efecte hivernacle més importants de llarga vida: diòxid de carboni (CO2), metà (CH4) i òxid nitrós (N 2). També proporciona un resum de les contribucions fetes pels altres gasos d'efecte hivernacle que contribueixen al canvi climàtic. El butlletí representa el consens d'un consorci de xarxes d'observació que han estat en funcionament des de mitjans de la dècada del 1980. El Butlletí 2015 està sent comunicat amb antelació a la conferència sobre el clima de Marràqueix (COP-22) per assegurar que les converses tenen accés a la informació científica més fidedigna i més actualitzada. Aquests són alguns dels punts clau de l'informe d'aquest any:

  • - A nivell mundial: mitjana dels nivells de diòxid de carboni de 400 ppm el 2015; això és un 144% superior a la mitjana preindustrial.
  • - L'intens episodi del "Niño" va alimentar el creixement accelerat de CO2 mitjançant la reducció de la capacitat de la vegetació per absorbir CO2 i l'augment de les emissions dels incendis forestals.
  • - El metà va arribar al 256% dels seus nivells preindustrials.
  • - L'òxid nitrós va situar-se al 121% dels nivells preindustrials.
  • - Els CFC estan disminuint sobretot en la concentració, però alguns HFC i HCFC estan augmentant a un ritme relativament ràpid.

En les últimes hores, s'ha presentat un informe de l'investigador Fernández Prieto de l'Agència Estatal de Meteorologia i que sentencia que Espanya "no ha fet els deures" en reducció d'emissions, ja que ha passat d'un factor 100 el 1990 a un factor 115, mentre que Europa, en el mateix període, va passar de 100 a 77.

En la gràfica adjunta, queda clar que hem de fugir de la trajectòria actual en vermell. La blava sembla poc probable d'aconseguir, ja que seria una reducció dràstica del CO2, però clarament és la que hauríem de buscar. En canvi, les evolucions relativament moderades dels colors taronja i verd podrien ser assolibles amb més facilitat, si bé ens portarien igualment nefastes conseqüències.

Catalunya, un gran emissor de CO2

Segons l'informe de l'Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), Catalunya ocupa el segon lloc en emissions de tot Espanya i ha pujat gairebé un 14%. Recordeu una dada: el 48,5% de la contaminació generada a Catalunya procedeix del transport terrestre. És clar, claríssim, que reduint el trànsit i canviant els vehicles per elèctrics, de gas o híbrids, la caiguda de les emissions i la contaminació a les urbs seria notablement menor. A Catalunya hi ha una mica més de 3 milions de vehicles, a Espanya gairebé 30 milions. Al planeta es freguen els 1.000 milions. El futur està, segur, en les nostres mans.

Anar al contingut