Imatge d'arxiu del metro de Barcelona
Imatge d'arxiu del metro de Barcelona

Deixeu o veneu el cotxe privat i opteu pel transport públic. Us sorprendrà!!

A falta de tancar el 2017 s'incorporen a prop de 20 milions de nous passatgers al transport públic metropolità

Francesc MauriActualitzat

Us proposo un exercici. Agafeu el vostre smartphone i, a Google Maps, poseu-hi l'adreça de casa vostra com a inici i del vostre lloc de treball com a destinació. Quan escric aquestes línies ho faig. Són les 08.40 hores, quan l'hora punta ja baixa una mica d'intensitat. Surto del centre d'una de les ciutats més grans de Catalunya, Terrassa, des de l'ajuntament, i poso com a destí les oficines imaginàries del meu lloc de treball de plaça Cerdà a Barcelona. Cliqueu la icona "cotxe". Amb vehicle particular el recorregut més ràpid és pels túnels de Vallvidrera, uns 44 minuts.

El preu dels 2 peatges, sense bonificacions, és d'uns 5 euros. Si optem per l'AP-7, B-23, l'eix Llobregat, no pagarem peatge però fregarem els 50 minuts. L'opció C-58 arriba a 1 h 23 min. Ara cliqueu la icona "transport públic". Us presenta 3 combinacions.

La més ràpida amb 1 h 11 min.

 

Haig de confessar que, fa 2 mesos a les 07.30 h (a l'hora punta per excel.lència i amb la intensitat prenadalenca), vaig fer aquest recorregut, clicant la icona del vehicle privat i la del transport col.lectiu. Curiosament, en contra del recorregut que hagués fet jo sense ajut tecnològic i prioritzant el suburbà de FGC i l'L-1 del metro, em va fer baixar a Sarrià i agafar una de les noves línies de bus vertical, la V3. En cotxe particular haurien estat per Túnels de Vallvidrera 1 h 10 min i amb transport públic van ser 1 h 18 min.

Feu números del que val un cotxe, potser el segon de la família i que només serveix per recorreguts d'aquesta mena, el seu manteniment, una possible plaça de pàrquing, el combustible, els peatges, els nervis...

Una targeta T-Trimestre, en aquest cas de 3 zones, són 275 euros. Uns 90 euros al mes de viatges il.limitats!!!! Comparat amb el cotxe, un regal.

Potser em direu: a hora punta sí, és així. Quan torno, però, viatjo molt més ràpid i no em surt a compte. Aquí hi podem posar molts i molts elements. Residència o lloc de treball en àrea suburbana, poc densa o lluny de transport públic. Viatges que aprofiten la mobilitat escolar dels fills.

A falta de tancar, amb dades completes del 2017, entre gener i setembre del 2017 el transport públic va tenir un increment de 19,18 milions de nous viatgers. El total van ser de 510,75 milions de viatgers que han utilitzat el sistema de transport públic de metro i autobús (gestió directa i indirecta) de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), volum que representa un increment del 3,9% respecte al mateix període del 2016. Aquesta xifra torna a superar el rècord històric de viatgers del transport públic dels primers tres trimestres de l'any."Aquest creixement implica que, entre el gener i el setembre, als transports públics de l'AMB s'hi han incorporat fins a 19,18 milions de nous viatgers respecte al mateix període del 2016", va explicar fa poc el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda, fent una valoració positiva. "I tot això malgrat que el sistema de transport metropolità ha sofert diverses jornades de reivindicacions laborals i aturades, sobretot en el primer semestre de l'any."

Està clar que no a tothom li serveix el transport públic, però si estudiem el tema i trenquem la rutina, potser tindrem sorpreses si deixem o venem el cotxe particular.

Anar al contingut