"El matí de Catalunya Ràdio" lidera el rànquing de paritat als espais d'opinió

L'informe #OnSónLesDones sobre paritat als mitjans de comunicació conclou que el programa presentat per Mònica Terribas acull el percentatge més elevat de dones en les seves tertúlies durant el mes d'octubre.
Montse Castellà, Mònica Sabata, Simona Levi, Carme Valls i Mònica Terribas en la tertúlia del 23 de novembre del 2016

Montse Castellà, Mònica Sabata, Simona Levi, Carme Valls i Mònica Terribas en la tertúlia del 23 de novembre del 2016

Les tertúlies d'"El matí de Catalunya Ràdio", en ràdio, i "Els matins" i "Més 324", en televisió, són els únics espais d'opinió en els mitjans de comunicació catalans que van arribar a la paritat entre opinadors i opinadores durant el mes d'octubre, segons afirma el col·lectiu On són les dones en l'informe publicat aquest dimarts.

"El matí de Catalunya Ràdio", dirigit i presentat per Mònica Terribas, se situa aquest octubre en un 40% de participació de dones a la seva tertúlia principal, l'única que ha assolit fins ara la paritat de les tertúlies analitzades. L'informe destaca, també, que no hi ha hagut cap dia, al llarg de tot el mes, en què no hi hagi hagut almenys una tertuliana a la taula.

#OnSónLesDones, entitat que denuncia la manca de dones en els espais d'opinió dels mitjans de comunicació, conclou en l'informe que les televisions i les ràdios han augmentat la presència de dones respecte als mesos anteriors, mentre que les publicacions en paper l'han rebaixat.

Pel que fa a Catalunya RàdioTV3, l'informe reconeix que l'augment del percentatge de dones als seus espais està empenyent altres mitjans a incorporar més opinadores. A més, afegeix, el fet que els mitjans de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ja tinguin espais paritaris fa créixer l'optimisme d'aquest col·lectiu pel que fa al compliment del mandat legat de promoure la igualtat i defensar els drets de les dones i que, tot i que encara se'ls pot exigir un esforç més gran, han sabut evolucionar d'acord amb la demanda social.

Aquest col·lectiu recorda que la llei per la igualtat efectiva entre homes i dones recull que els mitjans de comunicació han de tenir representació paritària dels dos gèneres, considerant la paritat com a "cap sexe per sota del 40%, cap sexe per sobre del 60%", i denuncia que els mitjans que incompleixen aquest principi rebin diners públics a través de subvencions o publicitat institucional.

#OnSónLesDones va començar el recompte de presència femenina i masculina en els espais d'opinió dels mitjans de comunicació al mes de juliol i analitza diàriament les ràdios, televisions, digitals i premsa catalana per monitoritzar la paritat en els seus espais d'opinió.

Informe #OnSónLesDones sobre paritat als mitjans de comunicació. Octubre 2016