ANÀLISI

Catalunya, al "top ten" mundial en turisme

Els "instagramers" catalans fan un bon màrqueting de país

Enllaç a altres textos de l'autor

Xantal Llavina

Directora del "Revolució 4.0" i "Ho he superat"

@xantallavina
Actualitzat

Quan sentim "top ten" mundial d'alguna cosa, n'estem orgullosos i quan, a més, es refereix al nostre país, encara ho estem més. I és que Catalunya ha aconseguit ser al "top ten" mundial de xarxes socials. Atenció a la dada: cada dia es pengen 1.600 fotografies a Instagram amb l'etiqueta #CatalunyaExperience.

Si mirem altres països o ciutats, al número 1 del "top ten" hi ha Austràlia, amb més de 7 milions de seguidors a Facebook, però nosaltres som a la gran lliga de més d'1 milió de seguidors. Concretament a la vuitena posició mundial, al costat de Suïssa, Espanya, Berlín, Califòrnia, Croàcia o Londres.

Per sota nostre hi ha Escòcia, Noruega, el Canadà, Finlàndia, Irlanda o Sud-àfrica. I com s'explica això? Avui dia ens plantem, en poques hores, a l'altra banda del món. Ara mateix, Catalunya s'ha convertit en el segon destí turístic preferit d'Europa; sí, segon, i el primer en creuers. Ens visiten 18 milions de turistes internacionals i, si hi sumem els visitants de l'estat espanyol i els catalans, arribem als 27 milions de visitants en 365 dies.

El turisme continua sent un sector fonamental per a l'economia catalana i un sector revolucionari. Aproximadament, una de cada vuit persones està relacionada de manera directa o indirecta amb el turisme, i també se'n beneficien sectors com el tèxtil, l'hostaleria o la restauració.

L'altre dia, al "Revolució 4.0", Patrick Torrent, director executiu de l'Agència de Turisme de Catalunya, ens deia que és millor invertir en la fidelització de turistes que a captar-ne de nous, una gran veritat del màrqueting. I el millor de tot és que tornin.

El que tenen clar és que cal veure com es pot deixar de massificar la ciutat de Barcelona amb turistes i com es poden repartir per tot el territori català. El turisme a la ciutat, tal com diuen molts barcelonins, necessita gestió i que sigui un model sostenible. Ara hi ha moltes visites al litoral, i caldria donar més valor a la muntanya, per exemple.

Els turistes ens venen a veure pel clima i pel sol i la platja, però cal destacar que allò que més valoren és la nostra cultura. Per això, l'any que ve, el 2018, vol ser l'any del turisme cultural.

Mentrestant, des de fa uns quants anys, les xarxes socials s'han convertit en un mitjà fantàstic per promocionar-nos turísticament. Catalunya Experience compta amb més d'1 milió de seguidors a Facebook, dels quals, la meitat, són seguidors internacionals, i amb 220.000 seguidors a Instagram, amb 1,7 milions de fotos etiquetades. Pots entrar ara mateix al teu compte d'Instagram i corroborar-ho.

S'ha d'agrair molt la feina altruista de milers de ciutadans catalans que pengen les seves imatges i vivències pel territori. Amb només 5 minuts, ells mateixos aconsegueixen que la seva fotografia tingui més 5.000 "likes". I, a tot això, hi han ajudat personalitats destacades i influenciadores com el futbolista Xavi, la nedadora Gemma Mengual, els germans Roca o Kílian Jornet.

En turisme es generen, cada any, 300.000 milions d'euros en ingressos. Tal com diuen els economistes, s'ha d'invertir a Catalunya en investigació, recerca i tecnologia, però tampoc no cal oblidar el turisme i tot el que ens aporta com a país.

Si us agrada l'Instagram, entreu-hi, mireu, badeu i al·lucineu amb les fotografies que hi ha. Hi trobareu des dels Pirineus, fins a cales espectaculars, pobles pintorescos, territoris declarats patrimoni de la humanitat, Messi, Dalí, el Barça, la Sagrada Família, les Terres de l'Ebre, la Vall de Boí, el Parc Güell, Cadaqués, el salt de la Tosca..., amb moltes etiquetes creades: #loves_catalunya, #discover_catalonia, #mapassionaCatalunya. Milers d'imatges fetes en pocs segons i que desperten passions.  

Anar al contingut