Memento #290. En uns anys de força sequera per al cinema català, Ventura Pons va estar sempre ben actiu produint-se a si mateix per poder estrenar amb una regularitat envejable pel·lícules de registres ben diferents: documentals, comèdies, adaptacions d'obres literàries d'èxit i d'obres de teatre... Si tenien un tret en comú, era l'elogi de l'amistat i dels estils de vida alternatius. Li retem l'homenatge que li devem amb qui va ser actor en alguna de les seves pel·lícules i també bon amic: Mingo Ràfols.
ESCOLTA-HO ARAMemento #289. Tot i que era un fabulador nat, la biografia d'aquest català universal ja seria prou interessant sense els relats amb què la solia guarnir. A banda de fer-se famós com a director d'orquestra i introductor de ritmes llatins als Estats Units, Xavier Cugat, entestat a mostrar-se feliç a qualsevol preu, també va tenir una presència destacada al cinema. En parlem amb Jordi Puntí, autor del recent Premi Sant Jordi, "Confeti".
Memento #288. És una de les cineastes europees més prometedores. El gènere fantàstic li ha servit per vehicular els conflictes d'uns personatges que lluiten per definir la seva identitat, en un procés dolorós, tant físicament com mentalment. Amb una d'aquestes històries extremes, "Titane" va guanyar la Palma d'Or, i això només és el principi. La crítica Belit¿Lago ens proposa analitzar el cinema pertorbador de Julia Ducournau.
Memento #287. Per cortesia de François Truffaut, el vam conèixer com un nen que corria fins a la platja per respirar una mica de llibertat i més endavant vam compartir-hi dilemes sentimentals. Durant onze anys, quatre llargmetratges i un curt, Jean-Pierre Léaud va ser també Antoine Doinel. Fa ben poc, Albert Serra ens va mostrar la seva agonia monàrquica, aquesta vegada com a Lluís XIV. Repassem la carrera d'un actor que ha anat creixent davant de la càmera amb l'humorista i radiofonista Juan Carlos Ortega.
Memento #286. La figura dels mestres, que juntament amb la família són les persones encarregades d'educar i transmetre valors a les noves generacions, és una de les més importants en tota societat. No és estrany que el cinema s'hi hagi fixat sovint. Amb l'actriu, escriptora i coach d'actors Clàudia Costas recordem algunes de les pel·lícules més inoblidables sobre la docència, les escoles i l'educació en general, perquè hi ha mestres amb qui no ens importa repetir curs. Ja ho sabeu: carpe diem!
Memento #285. Als primers espectadors del cinematògraf, aquell invent els va semblar un truc de màgia, una il·lusió que en bona part va construir el seu llenguatge gràcies a les aportacions de prestidigitadors com Georges Méliès. Les relacions entre aquestes dues arts germanes que són la màgia i el cinema han estat constants, i les volem repassar amb el subcampió mundial de cartomàgia, Pere Rafart.
Memento #284. Després d'uns anys retirada de la vida pública, Vicenta Ndongo ha reprès una carrera que l'ha fet molt popular arreu de Catalunya, pel teatre i la televisió, però també per pel·lícules com "Airbag" o "A la ciutat". Cansada de les etiquetes i que li preguntin pel tema, se'n fa creus que actualment, a casa nostra, encara sigui notícia que una persona racialitzada assumeixi tot tipus de papers. Qui ens proposa repassar la seva carrera és una altra actriu d'ascendència guineana, Tamara Ndong.
Memento #283. Tot i algunes il·lustres precedents, ara mateix Penélope Cruz és indiscutiblement l'actriu espanyola més internacional, pels seus treballs a Hollywood i a Itàlia, per l'Oscar obtingut amb "Vicky Cristina Barcelona" i per la complicitat amb Pedro Almodóvar, que tan sovint l'ha convertit en una esforçada mare coratge. Repassem una carrera que combina els lluentons i les espardenyes amb la comunicadora Alba Riera.
Memento #282. Encara que Hitchcock no hi volgués treballar, molts altres cineastes han confiat en gossos, gats, ximpanzés, dofins, cavalls i tota mena d'espècies animals per oferir el millor contrapunt possible als protagonistes humans i despertar la simpatia en el públic. Recordem alguns dels animals mítics de la història del cinema amb la comunicadora Candela Figueras, que justament acaba d'estrenar el programa "Cita bestial" a la plataforma 3Cat, unint gossos sense llar amb persones que en volen adoptar.
Memento #281. Els excessos i les extravagàncies pròpies de les estrelles del rock, i també d'altres gèneres de la música popular del segle XX han estat sovint l'excusa per portar les seves vides al cinema: com més tempestuoses, millor. De tant en tant, a banda de tenir una bona banda sonora, la pel·lícula també s'ho val. En repassem algunes amb Jordi Olloquequi, un doctor en biologia que, quan es treu la bata blanca, també lidera un grup de metal, Glory Hole.
Memento #280. En un programa especial enregistrat a la sala Laya de la Filmoteca de Catalunya, analitzem l'obra d'un cineasta a qui precisament ara li estan dedicant un cicle amb la seva obra completa. Es tracta de Jean Renoir, el més humanista dels directors francesos, autor d'un cinema que sempre gratava sota les aparences socials per exposar la part de representació i fingiment que sempre és present en les relacions humanes. En parlem amb el catedràtic d'Història de l'Art José Enrique Monterde.
Memento #279. Durant la primera etapa de la seva carrera es va revelar com un cineasta especialment perfeccionista i metòdic i espaiava molt les seves pel·lícules, però a partir de l'estrena de "L'arbre de la vida" ha estat més prolífic. Es caracteritza per fer un cinema contemplatiu que connecta els espais oberts amb la part més íntima de l'ésser humà. Analitzem les claus del cinema de Terrence Malick amb la poeta i Doctora en Comunicació Chantal Poch.
Memento #278. Lluny de ser només un vehicle de propaganda per vendre més discos, les pel·lícules protagonitzades per John Lennon, Paul McCartney, George Harrison i Ringo Starr van ser propostes força experimentals. Els Beatles van temptejar terrenys tan innovadors com el fals documental, el Free Cinema britànic, l'humor surrealista i l'animació psicodèlica. El músic Èric Vinaixa repassa amb nosaltres la relació dels quatre nois de Liverpool amb el cinema, junts i per separat.
Memento #277. La vida aparentment harmoniosa dels barris suburbials dels Estats Units no ha trobat un cronista més àcid que Todd Solondz, sempre disposat a ventilar les vessants més podrides de la nostra societat amb pel·lícules com "Happiness", marcades per una barreja particular d'humor negre i situacions patètiques. Qui ens en parla és el director terrassenc Caye Casas, l'autor d'una pel·lícula que, a l'estil de Solondz, també sap com generar molta incomoditat: "La mesita del comedor".
Memento #276. Pocs actors afroamericans han acumulat el poder que té Denzel Washington a la indústria de Hollywood; coronat amb dos Oscars, la participació en pel·lícules com "Huracà Carter" o "Training Day: dia d'entrenament", i la capacitat de combinar els drames íntims amb l'acció més expansiva. Recordem els millors moments de la seva filmografia, també com a productor i director d'èxit, a proposta de l'actor Miquel Sitjar, que recentment ha estrenat la pel·lícula "Teoria dels cossos".
Memento #275. Contradient les anàlisis més catastrofistes, aquest 2023 ens ha tornat a oferir molt bon cinema. A banda de l'insòlit fenomen comercial que es va produir a l'estiu, amb l'estrena simultània de "Barbie" i "Oppenheimer", també ha estat l'any del més nou de Spielberg i Scorsese, del retorn de Víctor Erice i de pel·lícules espanyoles en clau femenina tan interessants com "20.000 especies de abejas" i "Creatura", entre d'altres. Les repassem amb el crític David Canto i un munt de convidats il·lustres del programa
Memento #274. La figura de la bruixa ha estat clau en la cultura occidental, sovint perseguida pel simple fet d'anar a contracorrent del que s'esperava de les dones. Al cinema també hem conegut bruixes molt diferents, sàvies, monstruoses o benèvoles, des de l'anciana solitària de coneixements ancestrals fins a la jove perversament seductora. La crítica i actriu Mireia Iniesta ens ajuda a recordar-ne algunes de les més interessants. A més, a les intocables recordem una pel·lícula nadalenca amb molt d'humor negre: "Rare Exports".