Zapatero admet que el servei de Renfe és "insatisfactori" i Montilla es compromet a exigir-ne el traspàs

Les reiterades avaries de Renfe han continuat centrant el debat polític tant al Parlament de Catalunya com al Congrés dels Diputats. A Madrid, Rodríguez Zapatero ha reconegut que el funcionament de rodalies a Barcelona és "insatisfactori" però espera que el pla de xoc impulsat el novembre passat es tradueixi en millores "a mitjà termini". A Barcelona, Montilla ha acceptat el mandat del Parlament i insistirà a demanar més inversió i el traspàs immediat de les competències que preveu l'Estatut en matèria ferroviària. Mentrestant, CiU demana a Zapatero que cessi la ministra de Foment, i ERC en vol la dimissió.
Zapatero admet que el servei de Renfe és "insatisfactori" i Montilla es compromet a exigir-ne el traspàs
Barcelona

Zapatero admet que el servei de Renfe és "insatisfactori" i Montilla es compromet a exigir-ne el traspàs

Les reiterades avaries de Renfe han continuat centrant el debat polític tant al Parlament de Catalunya com al Congrés dels Diputats. A Madrid, Rodríguez Zapatero ha reconegut que el funcionament de rodalies a Barcelona és "insatisfactori" però espera que el pla de xoc impulsat el novembre passat es tradueixi en millores "a mitjà termini". A Barcelona, Montilla ha acceptat el mandat del Parlament i insistirà a demanar més inversió i el traspàs immediat de les competències que preveu l'Estatut en matèria ferroviària. Mentrestant, CiU demana a Zapatero que cessi la ministra de Foment, i ERC en vol la dimissió.
Actualitzat
El president de la Generalitat, José Montilla, i el del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, han hagut de respondre aquest dimecres les preguntes dels grups polítics sobre el caos endèmic de Rodalies Renfe a Barcelona. I ho han fet el dia abans que es vegin a l’aeroport del Prat. Serà llavors un bon moment perquè el president català materialitzi el compromís que ha assumit al Parlament i traslladi a Zapatero les demandes dels partits de Catalunya, centrades, sobretot, a demanar més inversions a la xarxa ferroviària i exigir el traspàs de les competències que preveu l’Estatut pel que fa als trens.

En aquest sentit, CiU proposa que com a mesura d’urgència Ferrocarrils de la Generalitat gestioni el servei de Rodalies Renfe, una idea que el PSC considera improvisada i pintoresca. ERC, en canvi, creu que una bona mesura seria aplicar sancions pels retards. Els republicans també demanen la dimissió de la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, que el conseller Saura, per la seva banda, ha qualificat d’invisible durant la crisi de Renfe. També el portaveu de CiU, Josep Antoni Duran Lleida, ha insinuat que Zapatero hauria de cessar la ministra.

Zapatero és optimista per encarrilar un servei “insatisfactori”

Al Congrés dels Diputats també hi havia sessió de control al govern i Rodríguez Zapatero també ha hagut de parlar de Renfe arran d’una pregunta del portaveu de CiU, Josep Antoni Duran Lleida, sobre les mesures que pensa aplicar l’executiu per millorar el servei. Zapatero ha admès que el funcionament de rodalies a Barcelona és “insatisfactori” però s’ha mostrat optimista de cara a la seva millora a “mitjà termini”.

Els motius de l’optimisme es fonamenten sobretot en el pla de xoc impulsat pel govern el novembre del 2006 en què es preveia un augment de les inversions, un increment del personal d’atenció a l’usuari, així com l’ampliació del parc de combois. En aquest darrer punt, Zapatero ha recordat que aquest mateix dijous Rodalies Renfe estrenarà 6 trens nous de doble pis i 31 més fins al 2008. També ha recordat que s’ha posat en marxa una unitat d’assistència al viatger integrada per més de 650 persones. I finalment, ha subratllat que el pla de xoc incorpora una inversió addicional de 5 milions d’euros per al manteniment de la xarxa.

Però Duran Lleida no en té prou amb els números. De fet, ha recordat que si bé ha augmentat la inversió al llarg dels últims anys, també és cert que el primer pressupost del govern Zapatero va retallar la inversió a la meitat respecte a l’última legislatura. Això ho ha contraposat a l’augment demogràfic que s’ha produït a l’àrea metropolitana en tot aquest temps. I comptat i debatut, Duran ha conclòs que “el problema és d’inversió però també de gestió”.

Malestar entre usuaris i empresaris


D'altra banda, la Federació d'Empresaris de la Petita i Mitjana Empresa ha obert un nou front. El seu president, Eusebi Cima, creu que el problema de les infraestructures a Catalunya és una vergonya i que afecta la competitivitat de les empreses.

Mentrestant, un col·lectiu d'usuaris ha començat a plantejar via internet i SMS que els dijous no es pagui el bitllet de Renfe de rodalies, com a mesura de protesta fins que el pla de xoc del govern sigui una realitat.