World Press Photo confirma l'autenticitat de la foto guanyadora

Experts independents han analitzat la imatge de Paul Hansen, guanyadora de l'última edició del prestigiós concurs, i han constatat que es van fer alguns retocs en el to, però no en la composició com diversos rumors havien apuntat. La instantània mostra dos nens morts a la franja de Gaza després d'un bombardeig israelià el 2012.
World Press Photo confirma l'autenticitat de la foto guanyadora
Amsterdam

World Press Photo confirma l'autenticitat de la foto guanyadora

Experts independents han analitzat la imatge de Paul Hansen, guanyadora de l'última edició del prestigiós concurs, i han constatat que es van fer alguns retocs en el to, però no en la composició com diversos rumors havien apuntat. La instantània mostra dos nens morts a la franja de Gaza després d'un bombardeig israelià el 2012.
Redacció
La imatge de Paul Hansen mostra dos nens morts a Gaza després d'un bombardeig israelià. (Foto: World Press Photo)

La imatge de Paul Hansen mostra dos nens morts a Gaza després d'un bombardeig israelià. (Foto: World Press Photo)

La fundació World Press Photo ha confirmat després de diverses proves que la imatge guanyadora d'aquest any, del fotògraf suec Paul Hansen, no ha estat manipulada.

La fotografia mostra la imatge de dos nens morts en un bombardeig israelià a la franja de Gaza i es va fer el 20 de novembre del 2012. Abans que Hansen prengués la imatge, un míssil israelià havia colpejat la casa en què vivien els menors, assassinant Suhaib Hijazi, de dos anys, i el seu germà gran, Muhammad. En l'atac també va perdre la vida el seu pare, Fouad, i la mare va haver de ser ingressada amb ferides de gravetat. "La força de la imatge està en el contrast entre la ira i la pena dels adults amb la innocència dels nens", va assenyalar el membre del jurat del premi Mayu Mohanna. El suposat "tractament" que li va fer Hansen ha generat multitud de comentaris a internet. Mitjans com l'alemany "Spiegel" també se n'han fet ressò, sospitant que la instantània podria ser el resultat de diverses imatges superposades. Qualsevol manipulació està prohibida a les normes del concurs.

L'organització ha explicat que la posada en marxa de la investigació pretenia acabar amb les "especulacions sobre la integritat de la imatge i establir que no era una composició".  World Press Photo ha afirmat en un comunicat que els experts "independents" que han estudiat la foto han conclòs que "el to general va ser retocat", però no hi ha proves d'una alteració de la composició.

El professor Hany Farid, de la Universitat de Dartmouth, ha dit que sí que hi ha hagut "certa postproducció sobre la imatge", ja que algunes parts estan més brillants i altres més fosques. En cap cas hi ha hagut una alteració de la composició perquè cada píxel és al mateix lloc en les dues versions informàtiques lliurades a l'organització.

No és el primer premi que reconeix la feina de Paul Hansen. Aquest fotògraf treballa per al diari "Dagens Nyheter" des de l'any 2000. Ha rebut el Premi a Fotògraf de l'Any el 2012 i 2013 de POYi, un dels més prestigiosos del món del fotoperiodisme. També ha estat set cops Fotògraf de l'Any a Suècia i ha aconseguit en dues ocasions el
National Press Photographers Association.