Vueling, Easyjet i Norwegian reclamen canvis a l'espai aeri per reduir els retards al Prat

Les principals aerolínies que operen des de l'Aeroport de Barcelona afirmen que els problemes d'aquest estiu els generen una suma de diferents factors globals
Vueling, Easyjet i Norwegian reclamen canvis a l'espai aeri per reduir els retards al Prat
Barcelona

Vueling, Easyjet i Norwegian reclamen canvis a l'espai aeri per reduir els retards al Prat

Les principals aerolínies que operen des de l'Aeroport de Barcelona afirmen que els problemes d'aquest estiu els generen una suma de diferents factors globals
Actualitzat
Una dona consulta un vol de Vueling en un dels panells d'informació de l'aeroport del Prat

Una dona consulta un vol de Vueling en un dels panells d'informació de l'aeroport del Prat

Les principals aerolínies que operen des de l'Aeroport de Barcelona, Vueling, Easyjet i Norwegian, demanen millores a l'espai aeri europeu per reduir els retards i cancel·lacions que afecten especialment el Prat aquest estiu. Al juliol, només el 51% dels vols al Prat va complir els horaris, segons el portal Flightstats. Segons aquestes aerolínies, els problemes s'han generat per la suma de diferents factors no només a Barcelona i proposen mesures per fer més efectiu el servei.

Segons les companyies, un dels problemes que ha generat aquests retards i cancel·lacions al Prat ha estat la vaga dels controladors francesos a principis de l'estiu. La vaga va afectar tots els vols que sortien de Barcelona cap a Europa, que no podien travessar l'espai aeri francès i havien de buscar rutes alternatives travessant diversos països que acaben provocant impuntualitat.

Per això, com a solució reclamen el dret a sobrevol durant una vaga, per no haver de crear noves rutes que els allarguen els vols i creen retards. És la proposta de Javier Gándara, director general d'Easyjet per a Espanya:

"El dret a vaga és un dret, per descomptat, constitucionalment reconegut, però s'hauria de conciliar amb un altre dret com és la llibertat de moviment dels ciutadans. Per això caldria el dret al sobrevol, i si a França estan en vaga que els vols que només travessen França es poguessin garantir de forma que les aerolínies poguéssim planificar força millor."

 

També hauria contribuït al caos la recurrent congestió de l'espai aeri europeu. Com que cada Estat és sobirà del seu espai aeri, cadascun té el seu gestor de navegació. A la pràctica, això significa que l'espai aeri europeu està fragmentat i això "obliga les aerolínies a no volar de la manera més recta possible", segons apunta Alfons Claver, cap de relacions institucionals de Norwegian a Espanya.

La proposta que fan és que la UE agilitzi l'anomenat Cel Únic Europeu, un sol ens regulador per controlar el trànsit aeri a tota la Unió Europea.

"És portar al cel allò que ja existeix a d'altres aspectes de la nostra vida diària. Això faria que la gestió de l'espai fos molt més eficient, hi hauria molta més capacitat disponible i es podrien optimitzar molt més els vols", conclou Claver.

"Tecnològicament ja és possible optimitzar-ho a escala europea en lloc d'anar país per país. Això permetria ser més eficients i fer créixer el trànsit sense que s'estigués congestionant com fins ara", diu Gándara.


Finalment, responen a les crítiques per la situació a l'aeroport de Barcelona aquest estiu recordant que hi va haver un retard en la implantació al Prat d'un nou sistema per agilitzar el trànsit aeri i reduir les esperes a l'aire. Un sistema que havia de permetre el que s'anomena "aproximació en trombó", que havia d'estar a punt el 24 de maig i no va arribar fins a finals de juny.

Vueling, com que és la companyia dominant al Prat, ha estat la que n'ha sortit més malparada.

"No crec que sigui certa la causa efecte que alguns atribueixen a Vueling. La gent diu que els problemes de Vueling han afectat la puntualitat del Prat, però jo crec que és al revés, que els problemes del Prat tenen un efecte desproporcionat a Vueling, que té el 40% del trànsit del Prat", apunta el director general d'Easyjet.

Fonts de Vueling atribueixen les incidències a un problema global, asseguren que mantenen el creixement al Prat i que disposen de recursos per donar un millor servei davant d'una situació adversa amb 8 avions i 30 tripulacions de reserva. Per Javier Gándara, que president l'associació de línies aèries, l'aviació comercial ha de trobar solucions per evitar morir d'èxit.  

"Som esclaus del nostre propi èxit. Abans, quan volar era un luxe, no hi havia problemes. Ara hem de continuar treballant per poder comptabilitzar l'èxit d'aquest mitjà de transport perquè es pugui treballar amb efectivitat".

 

TEMES:
Turisme Infraestructures