Uns 3.000 enginyers perden la feina en 4 anys per la manca d'inversions en obra pública a Catalunya

Les retallades de la despesa pública han frenat en sec les grans obres a Catalunya, com la construcció de carreteres, ponts i túnels. Les licitacions de projectes han caigut en picat i això ha comportat que, en els últims quatre anys, 3.000 enginyers hagin perdut la feina a Catalunya. Per sobreviure, la Generalitat promou fusions perquè les empreses puguin competir a l'estranger.
Uns 3.000 enginyers perden la feina en 4 anys per la manca d'inversions en obra pública a Catalunya
Barcelona

Uns 3.000 enginyers perden la feina en 4 anys per la manca d'inversions en obra pública a Catalunya

Les retallades de la despesa pública han frenat en sec les grans obres a Catalunya, com la construcció de carreteres, ponts i túnels. Les licitacions de projectes han caigut en picat i això ha comportat que, en els últims quatre anys, 3.000 enginyers hagin perdut la feina a Catalunya. Per sobreviure, la Generalitat promou fusions perquè les empreses puguin competir a l'estranger.
Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge
Els anys 80, i empès per l'extraordinària projecció d'obra pública pels Jocs Olímpics del 92, el sector de l'enginyeria catalana va tenir un creixement espectacular. Ara, però, aquell període de bonança s'ha acabat.

En els últims quatre anys, les inversions s'han reduït dels 172 milions d'euros als 108 de l'últim any, gairebé la meitat. A conseqüència d'això, s'han perdut 3.000 llocs de feina. I la progressió en aquest començament d'any és molt pitjor. El primer trimestre, les adjudicacions sumen 9 milions, tres vegades menys que el mateix període de l'any passat i els anuncis de licitacions noves han passat de 40 milions a poc més de 700.000 euros. El president de l'associació d'Enginyers de Catalunya, Josep-Narcís Arderiu, ha explicat que el sector va créixer per les inversions que s'han fet a Espanya en infraestructures i ara de cop i volta s'han aturat en sec. Per això, diu que "s'està morint el sector".

Difícilment es tornarà al nivell de licitació d'anys enrere. Hi ha empreses que han decidit reduir personal abans d'haver de tancar, i d'altres se'n surten amb la internacionalització del negoci.

El director general Tec4, Xavier Borrell, per exemple, ha explicat que la reducció afecta un terç de la gent que es dedica a l'enginyeria perquè no hi haurà feina. En aquest sentit, creu que "només es podrà nodrir la cartera amb contractes a l'estranger". En la mateixa línia el director de Paymacotas, Jordi Borràs, ha manifestat: "Necessitem tornar a tenir encàrrecs aquí o a fora". Ara bé, ha advertit que "si vénen d'aquí, l'administració ha de tornar a començar a licitar".

Calen 100 milions a l'any perquè el sector es mantingui. La Generalitat promou la fusió perquè surtin empreses més fortes i amb més possibilitats per treballar a fora.

VÍDEOS RELACIONATS